Žádné papírování po nehodě? Nová aplikace „Bouračka“ pomůže řidičům i pojišťovnám

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Menších dopravních nehod v Česku přibývá. Jen v loňském roce jich bylo kolem 170 tisíc. Od července mají řidiči možnost místo složitého papírového formuláře využít webovou aplikaci „Bouračka“. Podle výkonného ředitele České asociace pojišťoven a České kanceláře pojistitelů Jana Matouška je to rychlejší, intuitivnější a lidé už ji zvládnou vyplnit za deset minut.
Počet menších nehod, při kterých není nutné volat policii a stačí vyplnit záznam o dopravní nehodě, v Česku roste. „V tuhle chvíli je to nějakých 170 tisíc nehod ročně. Je to mírný nárůst oproti minulým letům, který souvisí s tím, že je více registrovaných aut a zvyšuje se frekvence provozu,“ uvedl v rozhovoru v pořadu Interview PLUS Jan Matoušek.
Právě pro tyto situace vznikla nová webová aplikace „Bouračka“. Podle Matouška je logickým krokem v digitalizaci služeb. „Dneska už spousta lidí nemá náladu a čas vyplňovat složitý papírový formulář s malými kolonkami. Často ani nemají po ruce tužku. Aplikace je proto jednodušší alternativou, která zároveň poradí, jestli volat policii, nebo ne,“ vysvětlil.
Velkou výhodou má být rychlost a bezpečnost. „Každé odstavené auto tvoří na silnici překážku. Čím déle stojí, tím větší je riziko následných nehod. Proto je cílem, aby formulář byl vyplněný rychleji a řidiči mohli co nejdřív pokračovat v cestě,“ dodal Matoušek.
Vyplnění za deset minut
Podle šéfa České asociace pojišťoven a České kanceláře pojistitelů je aplikace uživatelsky přívětivá a funguje částečně automaticky. „Myslím, že by se lidé měli dostat na deset minut. Řada údajů se načítá z databází automaticky – stačí ukázat občanku nebo vyfotit vozidlo a aplikace doplní potřebné údaje sama. To, co dřív znamenalo hledat zelenou kartu a řidičák, je dnes minulostí,“ popsal.
Odpadá také nepříjemná část – kreslení schématu nehody. „Schématické znázornění je rychlejší a návodnější. Nemusíte nic kreslit a zároveň vám aplikace díky poloze sama určí, kde nehoda proběhla. To je velká pomoc hlavně mimo města,“ dodal.
Kdy volat policii k nehodě
Matoušek zároveň připomněl, že zákon jasně stanovuje, kdy je povinnost policii přivolat. „Vždycky, když je někdo zraněný nebo mrtvý, když škoda na vozidle přesahuje 200 tisíc korun, při poškození majetku třetí osoby nebo správce komunikace a také když se účastníci nehody neshodnou na jejím průběhu,“ uvedl.
Doporučil policii volat i v případech nejistoty: „Říkáme řidičům – pokud nerozumíte situaci, nejste schopni se domluvit nebo máte podezření, že druhý účastník je pod vlivem alkoholu, volejte policii. A ta má povinnost přijet.“
Do budoucna s umělou inteligencí
Další vývoj aplikace má směřovat ještě dál. „Přemýšlíme o využití umělé inteligence, aby podle fotografie poradila, jestli škoda může být pod nebo nad 200 tisíc korun. Je to složité a drahé, ale určitě se k tomu časem dostaneme,“ naznačil Matoušek.
Rozšiřovat by se měly i funkce. „Uvažujeme například o verzi pro střety se zvěří, kde by se vše mohlo ověřit online přímo s policií. A hlavní cíl je propojit aplikaci s pojišťovnami tak, aby klient nemusel nic znovu vypisovat a měl nehodu rovnou nahlášenou,“ uzavřel Matoušek.