Prodeje nových vozidel meziročně stouply o více než čtyři procenta, a pomalu se tak oklepávají z covidové krize. Za minulý rok se prodalo podle Svazu dovozců automobilů (SDA) přes 230 tisíc vozů, přičemž každé třetí mělo na přídi znak mladoboleslavské automobilky Škoda. Češi loni zároveň odvrátili svou pozornost od luxusních vozů a zajímali se hlavně o SUV, která tvořila prakticky polovinu celého trhu.
V žebříčku nejúspěšnějších výrobců na našem trhu obhájil svou pozici vedle českého reprezentanta i korejský Hyundai, zatímco Volkswagen se nechal přeskočit Toyotou a odnáší si bramborovou medaili. A právě značky spadající do německého koncernu zakončily rok téměř všechny v minusových číslech. Vůbec nejhůře na tom byl ale Seat.
K TÉMATU: Mezi nejbezpečnější auta roku 2024 patří i Škodovka. Zklamalo naopak Suzuki nebo Dacia
Španělský výrobce se poslední roky na českém trhu poměrně trápí, přitom kdysi patřil mezi desítku nejoblíbenějších. Ze zavedených automobilek zaznamenal vůbec největší propad, a to o 44 procent. Sestoupil tak z šestnáctého místa až na dvacáté druhé. Neméně úspěšná byla také francouzská značka DS, která oproti předchozímu roku ztratila v prodejích celou třetinu.
Hůře jsou na tom ovšem automobilky nabízející luxusní vozy. Například Rolls-Royce si meziročně pohoršil o 58 procent, o polovinu klesly prodeje u Maserati a podobně i Bentley. O trochu lépe je na tom ale italské Ferrari se ztrátou „jen“ třiceti procent.
Z vrcholu na dno
A jakým vozům se v minulém roce dařilo nejméně? Pokud se zaměříme na cenově dostupnější sortu automobilů, obsadil v pomyslném žebříčku páté místo Hyundai Santa Fe. Je to dáno hlavně příchodem nové generace, která se k nám dostala na jaře minulého roku, nicméně automobilka zveřejnila její podobu už několik měsíců předtím. Většina zákazníků si tak raději počkala na novější verzi.
Na čtvrté příčce se usadil Citroën C5 X. Průběžné měsíční výsledky napovídaly, že ani předchozí rok nebude pro něj nijak úspěšný. Od svého vstupu na trh v roce 2021 se mu nedaří prosadit a loni se navíc jeho prodeje snížily o 76 procent. Křížence crossoveru a kombi si pořídilo podle statistik SDA jen 33 zákazníků. Ještě méně Čechů se rozhodlo pro malý elektromobil Cupra Born, jehož se prodalo jen patnáct kusů. Znamená to pokles o necelých 83 procent a zároveň třetí místo v našem žebříčku nejméně prodávaných aut.
V tomto směru ho ovšem poráží španělský hatchback Seat Ibiza. V meziročním srovnání si připsal ztrátu téměř 85 procent. A není to tak dlouho, co patřil k vůbec nejprodávanějším vozům u nás, dokonce se nabízel i ve variantě kombi. Lepšímu výsledku nepomohly ani akční verze Marina, kde sice zákazník dostal více výbavy, nicméně cena startovala na půl milionu korun.
Vůbec nejhůře dopadlo malé SUV Jeep Renegade. Za loňský rok se ho prodalo necelých dvacet kusů, což znamená pokles o zhruba 88 procent. U nás se nabízí se dvěma motorizacemi, konkrétně s mild-hybridní patnáctistovkou o výkonu 130 koní a plug-in hybridem o síle 190 koní. Startuje na ceně 699 900 korun.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Riskantní manévry na Moravě. Policisté prudce brzdili, řidička zabránila nehodě, ukazují záběry