Zakladatel ALEMAR Food Group: Daří se nám lépe, než jsme čekali. Růst chceme podpořit mechanizací


Nebát se riskovat, investovat do mechanizace a automatizace a umět využít krize jako příležitosti k růstu. To jsou tři základní předpoklady úspěchu na trhu podle zakladatele společnosti ALEMAR Food Group, Martina Ioana Košťála. Ta od roku 2022 vyrábí prémiové krmivo pro psy a kočky a od roku 2023 ho prodává na vlastním e-shopu. A daří se jí, jak sám byznysman řekl v rozhovoru, nečekaně rychle.

Vlajkovou lodí ALEMAR Food Group je krmivo značky LOUIE, které si zakládá na prémiové kvalitě, tedy na vysokém obsahu kvalitního masa bez zbytečných aditiv. Nápad na jeho založení přitom vzešel z ne právě komfortní situace. „K pet byznysu jsem se dostal už dříve, ale dělali jsme obchodní činnost, to znamená, že jsme nakupovali zboží a prodávali ho dál. A dostali jsme se do situace, ve které jsme měli problémy s obchodními vztahy a s jejich dodržováním ze strany dodavatelů, s nedodrženou exkluzivitou. V té době frčel BARF, tedy krmení syrovým masem a přírodními komponenty, a tak mě napadlo, že bychom mohli vyvinout technologický postup, jakým bychom dostali BARF do plechovek a mohli kvalitní, vysoce masové krmivo prodávat — tak, aby bylo krmení pohodlné a nemuselo se maso rozmrazovat a podobně,“ vzpomíná na počáteční ideu podnikání Martin Ioan Košťál.

A vyplatilo se. Loni společnost po zdlouhavém vyjednávání s dodavatelem energií dostala povolení k navýšení kapacity čerpání elektřiny, díky němuž bylo možné spustit vysokokapacitní mechanickou výrobu. Teprve tehdy se podařilo využít potenciál firmy naplno, nicméně už teď zaznamenává více než 100% nárůst. „Za celý loňský rok jsme měli obrat někde mezi 60–70 miliony korun. A jenom za dosavadní část roku 2025 už máme prodáno přes nějakých 134 milionů s daní,“ uvádí zakladatel ALEMAR Food Group s tím, že se do konečných čísel ještě nepromítl prodej dalších vyráběných privátních značek.

Alemar Food Group v čase:

2014 — Zahájení vývoje technologie na zpracování masa
2016 — Uvedení značku MARTY na trh, navázání spolupráce se společností Rohlík.cz
2017 — Rozrostli jsme se i do Hornbachu a Zvěrokruhu
2020 — Zahájení prodeje na Alza.cz, zahájení prodeje konzerv s rostlinnou složkou LOUIE
2021 — Vznik společnosti Alemar Food Group
2022 — Získání certifikace na prodej masa pro lidskou spotřebu
2023 — Získání patentu na výrobu kávového oleje ze sedliny
2024 — Dokončování 2. fáze rozšíření výrobny konzerv

zdroj: Alemar Food Group

Současně ovšem neváhá přiznat, jak těžké bylo firmu vybudovat od nuly. „Než začnete vůbec produkt prodávat, musíte zainvestovat ohromné částky do vybavení, protože když to budete dělat na malokapacitních strojích, nikdy nedosáhnete úspor v rozsahu, jako má vaše konkurence, a tím pádem se na ten trh ani nedostanete. A zároveň musíte vyladit veškerý vývoj, produkty ze začátku nejsou takové, jak byste si je představovali, a celý vývoj přitom musíte ufinancovat,“ vykládá Martin Ioan Košťál a dodává:

Byl by zázrak, kdybychom po třech letech, co to děláme od nuly a cílíme na miliardové produkční kapacity, byli obecně v zisku. Ale podle předběžných ukazatelů už provozní výsledek některých úseků ve vybraných časových obdobích vychází plusový. Považujeme to za obrovský úspěch, protože jsme plánovali dostat se do tohoto stavu až někdy během příštího roku.

Stroje jako základ úspěchu

Úspěch podnikatel přisuzuje kombinaci velkých investic a „agresivní penetrační strategie“, tedy proražení na trh, jak sám říká. „Loni jsme měli kampaně i se stoprocentním podílem nákladů na obratu (PNO), věděli jsme, že co jsme vynaložili na reklamu, bude se rovnat obratu. Ze začátku jsme museli ztráty akceptovat, jinak bychom se na trh, který je velice uzavřený a mimořádně značkově citlivý, nedostali. Nabrali jsme nějakých 80 000 zákazníků v Česku, 40 000 na Slovensku, ale stále máme ještě kam růst... Aktuálně už se s e-shopem dostáváme na taková čísla, že by nás brzy měl uživit jako celou skupinu, čistě z fondu zákazníků. Takže jsme schopni mít PNO v České republice okolo 13 %, na Slovensku třeba okolo 25 %. A další rozvoj plánujeme financovat z privátních značek, ze kterých budeme moci zisk reinvestovat do posílení značky Louis.“

Investice mimochodem chystá i do dalších technologií, které jsou podle Martina Ioana Košťála spolehlivější než lidé. „Nechci být zlý na koncové pracovníky, kteří například skládají plechovky na pás, ale stroj se na rozdíl od člověka neurazí, nepřijde do práce pod vlivem... Může se maximálně porouchat. Ale když vybíráte kvalitní stroje a děláte jim údržbu, děje se to velmi málo. A právě to je důvod, proč potřebujeme další a další investory, abychom dosáhli cílených kapacit, třeba zmiňované miliardy v produkci při současných cenách,“ říká podnikatel s tím, že právě mechanizací a automatizací výroby by bylo možno snížit například mzdové náklady.

Automatizace s mechanizací přitom přímo ovlivňují výsledný objem vyrobeného zboží, který má zase vliv na výši nákladů. „Čím více vyrábíte a čím více automatizace uděláte, tím nižší jsou jednotkové náklady. Tak můžete vydělat víc peněz a lépe zhodnotit peníze investorů, což je primární zájem všech, kteří se investory stali. A zároveň to umožňuje být více flexibilní na trhu, protože dostanete možnost vyrábět i ekonomičtější produkty,“ vysvětluje zakladatel firmy vyrábějící prémiová krmiva pro psy a kočky. A uvádí konkrétní příklad:

Kdybychom v současné době na řadách krmiv určených pro levné řetězce s potravinami měli mít přiměřenou marži, kterou potřebujeme, museli bychom plechovky prodávat prázdné. Takže čím více vyrobíte, což obnáší větší a automatičtější stroje, tím nižší budou náklady a tím lepší bude zisk.

A tedy i odměna pro investory, jimž se společnost otevřela. Mohou se mezi ně zařadit třeba domácnosti, v nichž žijí psi a kočky. „Každý se může stát naším akcionářem, to znamená spolumajitelem naší společnosti. Získá tak určité výhody, jednak padesátiprocentní slevu na našich e-shopech, což je pro majitele psů a koček doplňkový bod, ale hlavní je zhodnocení prostředků. Momentálně dáváme ke každé naší akcii, která stojí 70 000 Kč, zvýhodňující dluhopis s výnosem 10 000 Kč ročně. Je tam tedy minimální zhodnocení 14,2 % ročně již od 70 000 Kč investice. Ale toto zhodnocení nemusí být konečné, protože dluhopis má zhodnocení fixní, ale až se dostaneme do stavu, že budeme schopni dividendou přerůst toto zhodnocení, budeme akcionářům vyplácet dividendy a ty nemají žádné horní omezení a navíc ještě fungují protiinflačně, takže to je od 14,2 % nahoru,“ plánuje Martin Ioan Košťál.

Jak se stát investorem v ALEMAR Food Group?

Stačí vyplnit dotazník na webu společnosti, na jehož základě zájemce kontaktují pracovníci firmy.

A dále poukazuje na povinnost zpětného odkoupení investice za původní upisovací cenu, pokud o něj investor požádá. „Jde nám primárně o velký růst. Mě to samozřejmě jako zakladatele a hlavního akcionáře společnosti stojí oběť části obchodního podílu ve firmě, ale mě to nevadí, protože radši budu mít menší část něčeho, co opravdu rychle vyroste, funguje dynamicky a pořádně vydělává, než abych si držel každé svoje procento a dusil a škrtil kvůli tomu růst.“

Růst ostatně ALEMAR Food Group očekává i v příštím roce. A to nejen v online prodeji, ale také v B2B segmentu. Firma oživila jednání s velkými odběrateli, která by se měla začít projevovat na obratu. A jak Martin Ioan Košťál říká, psů v českých domácnostech žije více než dva miliony, a tak je pořád kam stoupat. Cíl společnosti na příští rok: obrat nad hranicí 300 milionů korun.