Žádné emisní předpisy ani konec spalovacích motorů. Trump chce zrušit veškerá omezení


Donald Trump a jeho administrativa chtějí zrušit klíčový vědecký dokument, který tvrdí, že skleníkové plyny škodí lidskému zdraví. Tento krok by mohl narušit většinu ekologických regulací, které Spojené státy vybudovaly za poslední dekádu. Nové vozy by tak nemusely plnit přísné emisní normy a elektromobily by neměly od vlády žádnou podporu.

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa nově navrhuje zrušení tzv. „endangerment finding“ – základního vědeckého dokumentu o nebezpečí skleníkových plynů. Tento krok by byl v rozporu s desítkami let výzkumu a mohl by podkopat většinu klimatických regulací Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA). Návrh je dosud nejodvážnějším pokusem Donalda Trumpa a jeho administrativy zrušit federální omezení využívání fosilních paliv, napsal web Politico.

K TÉMATU: Trump představil nová cla: Uvalí je na desítky zemí, platit začnou za sedm dní

Ministr energetiky Chris Wright, který byl u oznámení přítomen, dodal, že oslovil pět vědců, kteří podle jeho slov „nepodlehli politice klimatické změny“, aby provedli čestné, věcné a na datech založené posouzení změny klimatu, přestože přiznal, že šlo pouze o „stručný interní přezkum“. Dodal, že „chce ukončit orwellovskou realitu, kde klimatická změna není brána jako seriózní věda, ale jako politický nástroj k umlčování lidí“.

Návrh přichází v době, kdy vědci varují před blížícím se kritickým bodem. Podle jejich odhadů se kvůli nahromaděným emisím skleníkových plynů brzy překročí hranice globálního oteplení o 1,5 stupně Celsia oproti předindustriální éře. Právě tato hranice značí mezinárodní cíl stanovený k odvrácení nejhorších dopadů klimatické změny.

Konec podpory pro elektromobily

Agentura EPA zároveň navrhla zrušení všech limitů na emise oxidu uhličitého z automobilů a nákladních vozidel. Argumentuje, že regulace emisí nutí spotřebitele kupovat elektromobily a poškozuje automobilky. Už dříve však vláda oznámila zrušení daňové podpory pro nákup elektromobilů, a to ke 30. září letošního roku. Automobilky se obávají, že bez tzv. kreditů dojde k výraznému poklesu prodeje bezemisních vozidel. Prodeje elektromobilů za rok 2024 v USA dosáhly 9,9 % podílu s více než 1,5 milionem prodaných vozidel, USA však nestanovily žádný termín pro konec spalovacích vozů.

Zrušení emisních norem pro nové spalovací vozy by mohlo mít tragický dopad na ovzduší ve velkých městech, jako je například Los Angeles, které patří mezi města v tomto ohledu k nejhorším v USA a často dochází v letních měsících k vytvoření viditelného smogu. Právě Los Angeles nemá rozvinutou veřejnou dopravu a auta jsou pro obyvatele v podstatě jedinou možností, jak se po městě přepravovat, i za cenu silných dopravních kolon.

Výrobci automobilů zatím oficiálně nevydali žádné stanovisko. Ačkoliv by se mohlo zdát, že automobilky budou zrušení předpisů vítat, opak by mohl být pravdou. V minulých letech totiž významně investovaly do továren a vývoje nízkoemisních či bezemisních vozidel, které by mohly být v případě zrušení předpisů nerentabilní. Naopak by mohlo zrušení předpisů podpořit prodeje vysokoobjemových osmiválců, jejichž návrat nedávno oznámila automobilka Ram ze skupiny Stellantis.

Nová administrativa Donalda Trumpa tak zatím akorát vytváří nejisté podmínky namísto podpory jednoho z nejdůležitějších průmyslů Spojených států. Díky nepředvídatelným clům, které se ruší ze dne na den a oznamují nové, nemohou výrobci plánovat výrobu v dlouhodobém horizontu a přestěhování výroby dílů pro automotive zpět do USA není otázkou několika týdnů ani měsíců.

Základ pro veškeré emisní předpisy USA

Dokument, který vydala v roce 2009 administrativa prezidenta Obamy, podrobně popisuje, jak lidské zdraví ohrožují emise oxidu uhličitého, metanu a dalších skleníkových plynů. Slouží jako právní základ pro většinu klimatických nařízení agentury EPA – včetně limitů emisí pro vozidla i elektrárny. Jeho zrušení by podle šéfa EPA, Lee Zeldina, který je dlouhodobým odpůrcem klimatické změny, znamenalo odstranění „svatého grálu klimatického náboženství“.

Trumpova administrativa v návrhu spojuje pochybnosti o vědeckých závěrech z roku 2009 s kritikou tehdejšího procesu přijímání regulací a tvrdí, že klíčový verdikt Nejvyššího soudu z roku 2007, který vedl k vydání ustanovení endangerment finding, sice umožňuje EPA regulovat skleníkové plyny, ale tuto povinnost jí neukládá. Zrušení ustanovení by zásadně omezilo schopnost vlády regulovat emise skleníkových plynů z dopravy, energetiky a průmyslu.

Vědci nesouhlasí, Trumpův tým se připravuje na právní bitvu

Odborníci tento návrh ostře kritizují. V otevřeném dopisu zveřejněném v odborném časopisu AGU Advances skupina klimatologů uvedla, že po šestnácti letech od ustanovení jsou důkazy pro endangerment finding ještě silnější. Někteří z nich se podíleli i na klíčovém případu u Nejvyššího soudu v roce 2007. Bývalí představitelé agentury EPA upozorňují, že jakýkoliv pokus o zrušení dokumentu bude čelit náročné právní bitvě. Přesto se Trumpův tým domnívá, že právní prostředí je nyní příznivější. Ekologické organizace i demokratické státy již avizovaly, že proti němu podniknou právní kroky.

Zrušení endangerment finding by mohlo znamenat konec většiny klimatických zákonů přijatých za bývalých demokratických prezidentů Baracka Obamy i Joe Bidena. Výjimkou by mohl být zákon z roku 2020, podepsaný samotným Trumpem, který požaduje postupné omezení fluorovaných uhlovodíků – extrémně silných, ale krátkodobě působících skleníkových plynů používaných jako chladiva. Tento zákon však na existenci vědeckého zjištění přímo nenavazuje.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Za nebezpečné odbočení vysoká pokuta a čtyři body. Začínají platit i další dopravní novinky