
V Brně začal Stavební veletrh. Hlavním tématem bude dostupnost bydlení v Česku
Mají se upřednostnit otázky klimatu, nebo pracovat na posílení obranyschopnosti? Europoslankyně Danuše Nerudová (STAN) volbu, o níž diskutuje podstatná část světa, označila za „falešné dilema“. Pro CNN Prima NEWS také uvedla, že cestou je Real Deal, v němž však Česko zaostává. Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) naopak namítla, že Evropa nemá jinou možnost než tyto klimatické cíle upozadit. Europoslanec Filip Turek (nestr. za Motoristy sobě a Přísahu) rovnou apeluje na zrušení Zelené dohody. Europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09) ovšem varoval, že výrazné odchýlení se od Green Dealu by bylo „drahou a paradoxní chybou“.
V globálním měřítku malá, v Česku však dominantní anglo-čínská značka MG přispěchala nedávno na trh s dalším žhavým želízkem jasně cílícím na Škodu Fabia. Oproti české klasice umí nabídnout plně hybridní pohon o výkonu 200 koní za velmi lákavou cenu. Týden strávený za volantem MG3 byl v mnoha směrech poučný.
Konec spalovacích motorů v rámci Evropské unie od roku 2035 se zdá být na spadnutí, čemuž napovídají i aktuální kroky automobilových výrobců. Ti totiž od elektromobility spíše pomalu ustupují a opět se snaží investovat také do klasických pohonů. Existují ovšem země, a to hned dvě, kde už nové benzinové nebo naftové auto jednoduše nekoupíte. Jedna je dokonce i nedaleko Česka.
V rámci listopadového veletrhu e-Salon 2024 se uskutečnila světová výstavní premiéra nového vozu Tatra Force e-Drive Hybrid 8x8. Jde o další přírůstek rozšiřující se rodiny vozů Tatra s přídomkem e-Drive, které disponují různými alternativními systémy pohonu. Na podzim roku 2023 automobilka Tatra Trucks představila prvního zástupce této rodiny, a sice vůz Tatra Force e-Drive FCEV, který k výrobě elektrické energie využívá vodíkové palivové články.
Zatímco většina evropských značek plánuje skoncovat se spalovacími motory, neustále zdražuje a ubírá na výbavě, nové čínské automobilky volí zcela jinou strategii. Českým zákazníkům nabídnou bohatě vybavená auta za rozumnou cenu a s možností výběru mezi spalovacími či elektrifikovanými pohony. Co všechno Omoda a Jaecoo plánují na českém trhu?
Kompaktní crossover od Nissanu chce po nedávném faceliftu přesvědčit zajímavým hybridním pohonem, který z něj dělá jakousi elektrárnu. Qashqai s ním funguje velice efektivně, navíc jde o příjemné osvěžení našlapané kategorie. Bude to ale stačit na potrápení dominantní Škody Karoq či Hyundaie Tucson?
Nová Evropská komise chce k dekarbonizaci přejít tak jako tak, to je návrat na stromy, uvedl v nedělní Partii Terezie Tománkové na CNN Prima NEWS europoslanec Filip Turek. Naopak ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) řekl, že Evropská komise změkčila své ekologické cíle a více akcentuje národní zájmy a konkurenceschopnost.
Silným tématem předvolební kampaně bude Green Deal. Vyplývá to z vyjádření politiků, které CNN Prima NEWS oslovila. Například hnutí STAN chce voličům konkrétně ukázat, v čem je pro ně zelená dohoda skvělá. Naopak hnutí ANO volá po zásadní revizi. Přepracovat Green Deal chce i koalice Spolu.
Eurokomisař pro klima a čisté hospodářství Wopke Hoekstra navzdory tlaku automobilek i některých vlád nadále počítá s tím, že v Evropské unii začne od roku 2035 platit zákaz prodeje nových aut, která vypouštějí emise oxidu uhličitého (CO2). To se týká především automobilů se spalovacím motorem. Od příštího roku také podle komisaře budou platit přísnější limity pro vypouštění CO2, jak už komise dříve rozhodla. Informovala o tom ve čtvrtek agentura Reuters.
Tradiční japonská značka Nissan přestala na českém trhu na nějakou dobu úplně existovat, dnes je ale zpět v plné formě. Kromě kompaktního crossoveru Qashqai tvoří nosnou kostru nabídky také o kategorii vyšší model X-Trail, auto, které si nezadá s nejlepšími konkurenty. Unikátní je tím, že jde prakticky o pojízdnou elektrárnu.
Nutnost, aby flotily automobilů měly v budoucnu nižší CO2 emise, je cesta vedoucí k „levnějším malým dostupným ekologickým“ vozům. V europoslaneckém speciálu CNN Prima NEWS ve Štrasburku to řekl Jan Farský (STAN). Jeho kolega z Evropského parlamentu Filip Turek (za Přísahu a Motoristy) takový postoj označil za komunismus. Názory Farského na automobilový průmysl se nepozdávaly ani Alexandru Vondrovi (ODS). „Henryho Forda nevymyslí politik, který celý život žije z eráru,“ rýpl si místopředseda ODS.
Evropský speciál CNN Prima NEWS ve Štrasburku se neobešel bez ostrých názorových sporů. Jeden z nich vedli europoslanci Filip Turek (za Přísahu a Motoristy) a Markéta Gregorová (Piráti), kteří se neshodli na dopadech zelené politiky na automobilový průmysl. Turek se během řeči Gregorové několikrát nevěřícně chytal za hlavu. Spor začal ve chvíli, kdy politici začali řešit otázku unijního zákazu prodeje aut se spalovacím motorem.