Rozhovor s Janem Šrámkem
Česká cestovní kancelář CK Neckermann, která je součástí společnosti Thomas Cook, se do insolvence jako její mateřská společnost zatím nechystá. Zrušila ale všechny lety do konce září, což se dotkne 350 lidí. Klienti, kterým kancelář zrušila zájezdy, mají nárok na vrácení peněz. Ti, kteří jsou v zahraničí, by se podle společnosti měli v pořádku vrátit domů.
Britská cestovní kancelář Thomas Cook byla o víkendu nucena vyhlásit insolvenci. V návaznosti na to tak učinily i některé její evropské dceřiné společnosti, včetně té německé.
Dceřinou společností je i česká cestovní kancelář CK Neckermann. Ta sice insolvenční návrh nepodala, zrušila ale všechny odlety svých klientů v termínu 26. - 30. září 2019. Peníze jim ale vrátí.
„Tito klienti mají standardně nárok na vrácení celé zaplacené sumy za zájezd zpět,“ řekl pro TV Prima tiskový mluvčí CK Neckermann Jan Šrámek. Podstatnou část z nich prý už cestovní kancelář zkontaktovala.
Společnost klientům také zašle informace o tom, kam se v této souvislosti obrátit. Případně mohou zkontaktovat call centrum cestovní kanceláře. Na peníze mají nárok všichni klienti, kterým byl zrušen zájezd, bez potřeby připojištění na vrácení peněz.
„Pokud my, jako cestovní kancelář, zrušíme zájezd, tak jsme povinni vrátit peníze zpět,“ říká tiskový mluvčí s tím, že je v takové situaci tento postup naprosto běžný.
V současné době je s cestovní kanceláří v zahraničí asi 890 českých klientů ve 30 různých zemích. Neckermann nicméně slibuje, že o ně bude postaráno a dostanou se v pořádku domů.
Těm, kteří si zaplatili zájezd na říjen, společnost zatím lety nezrušila. „Tito klienti musí vyčkat dalších pokynů, než zjistíme, jak situace vypadá a budeme schopni garantovat to, že je hoteliéři ubytují a bude o ně postaráno tak, jak má,“ vysvětlil tiskový mluvčí.
Jedním z těch, komu kacenlář dovolenou zrušila, byl i pan Dušan Vrážel. Jeho rodina si koupila zájezd několik měsíců předem, o krachu britské společnosti se dozvěděl v pondělí. Neváhal a kontaktoval českou pobočku, kde v té době však ještě neměli žádné informace.
„Dozvěděli jsme se, že je náš zájezd zrušený, včera kolem 18:00, kdy nám paní volala s touto špatnou zprávou,“ řekl pro TV Prima. Informace jak dále postupovat se dozvěděli hned vzápětí. Po vyplnění formuláře bude mít rodina nárok na vrácení svých peněz.
„Snažili jsme se získat od CK Neckermann vyjádření co nejdříve z toho důvodu, abychom byli schopni případně najít nějakou alternativu, kdybychom dostali tu špatnou zprávu,“ popisuje pan Vrážel.
„Jsem rád, že jsme se to dozvěděli alespoň tři dny před odletem. V tuto chvíli už máme koupený jiný zájezd,“ dodává. S cestovní kanceláří CK Neckermann by ale letěl i v budoucnu, podle něj udělala při řešení situace maximum.
Podobný osud potkal i paní Krimovou, která však na rozdíl od rodiny Vráželů už včera odletěla. Přesto by se jí měly peníze vrátit. Musela však zaplatit hotelu 150 euro ze svého.
Lidé se mohou v případě nouze obracet na SOS linku společnosti, která je dostupná 24 hodin denně.
Štěpán Sochor