Americká společnost Uber, působící v oblasti sdílených služeb formou jistého druhu taxislužby, plánuje v rámci dlouhodobé strategie přiložit větší důraz na byznys s elektrokoly a elektrickými koloběžkami na úkor automobilů, kterými se firma proslavila. Pro Financial times to uvedl výkonný ředitel společnosti Dara Khosrowshahi.
V únoru Uber přidal e-kola do své aplikace a v dubnu převzala zhruba za 200 milionů dolarů (necelé 4,5 miliardy korun) společnost Jump, která se sdílením kol zabývá. Kola jsou zatím k dispozici v osmi amerických městech (například v New Yorku, Washingtonu nebo Denveru) a brzy je společnost uvede taky v Berlíně.
Uber má rovněž dohodu s firmou Lime, soustředící se na elektrické koloběžky, a s aplikací Masbi, která poskytuje online jízdenky pro veřejnou dopravu. Cílem je vytvořit takzvanou „městskou mobilní platformu“.
Individuální dopravní prostředky jsou do ruchu města vhodnější
Podle Dara Khosrowshahiho se individuální dopravní prostředky hodí pro cestování po městě lépe, a to navzdory tomu, že tím utrpí příjmy řidičů Uberu. Připustil rovněž, že v krátkodobém horizontu může tento krok představovat pro firmu větší finanční zásah (v minulém roce Uber zaznamenal ztrátu 4,5 miliardy dolarů, což v přepočtu činí téměř 100 miliard korun).
Ředitel také upozornil investory, že si musí být vědomi toho, že krátkodobé ztráty jsou nezbytné pro dosažení dlouhodobých cílů, přičemž část těchto ztrát souvisí s odklonem od automobilů uvnitř měst.
„Během dopravní špičky je velmi neefektivní, aby jednotunová hromada kovu vezla jednu osobu deset bloků,“ uvedl v interview pro Financial Times a dodal, že Uber je schopen formovat své chování takovým způsobem, který bude výhrou pro uživatele a města. Ačkoliv v krátkodobém horizontu se nebude jednat o úplnou výhru pro Uber, tak je to přesně ten směr, kterým chtějí mířit.
Občas musíte prohrát bitvy, abyste vyhráli válku
Khosrowshahi přiznal, že Uber vydělá z jedné cesty na kole méně než z jedné cesty autem, ale očekává, že lidé budou kola využívat pravidelněji na více cest, tak jak to firma zaznamenala u cyklistů v San Franciscu. „Za svou kariéru jsem zjistil, že dlouhodobé se angažování vyhrává válku a někdy stojí za to ztratit bitvy, abychom mohli válku vyhrát,“ dodal.
Je si rovněž vědom, že řidiči Uberu mohou tento krok vnímat jako konkurenci, nicméně doplnil, že podle něj se jim očistí práce o krátké vzdálenosti a zůstanou jim ty delší, na nichž si vydělají více peněz.