NKÚ tvrdí, že by ČR měla zavádět častěji daně na dopravu, aby řidiči přešli na ekologičtější vozidla. Ministerstvo životního prostředí další daňovou zátěž odmítá. Problémem jsou prý hlavně auta ve špatném technickém stavu, která znečišťují přírodu. Podle testování nesplňuje emisní limity čtvrtina automobilů.
Podle kontrolorů by měla Česká republika uplatňovat vyšší daňovou zátěž na automobily se spalovacími motory, což by vedlo k ekologizaci dopravy. Úřad tvrdí, že tyto metody využívají zahraniční státy.
NKÚ apeluje na větší danění za účelem snížení dopravních emisí v kontextu klimatických závazků. V České republice je největší emisní zátěží výroba energie, hned za ní je však doprava.
„ČR ani nevyužila možnost, kterou jí dává právní předpis EU, aby zdanila hluk a znečištění ovzduší z nákladní dopravy prostřednictvím mýtného. NKÚ vyčíslil, že jen v letech 2015 až 2018 tak ČR mohla na mýtném získat 3,8 miliardy korun navíc,“ stojí ve zprávě.
Nechceme další daně
Ministerstvo životního prostředí (MŽP) na závěry – jak bývá zvykem – odpovědělo odmítavě. Podle ministra Brabce (ANO) je zavádění dalších daní nežádoucí. MŽP už několik let prý finančně podporuje elektromobilitu v obcích.
Dotační programy pro ekologickou dopravu ministerstvo neplánuje. „Ze strany automobilek nebyl o společný program, na kterém by se také finančně podílely, tehdy zájem. U státního dotačního programu zaměřeného na občany pak také hrozí, že za současných cen a nabídky elektromobilů by ho využili pouze bohatší lidé,“ uvádí v odpovědi tisková mluvčí Petra Roubíčková.
Ministerstvo očekává, že se s vývojem technologie sníží ceny elektromobilů natolik, že budou dostupnější pro širší okruh lidí.
Brabec dodává, že není žádoucí zavádění dalších daní, protože by nejvíce postihly chudší obyvatelstvo. V současné době lidé v ČR platí „eko-daň“ za převod aut na jiného majitele, pokud vozidlo splňuje pouze nižší emisní limity.
„Nebudeme trestat ty ekonomicky nejslabší, chceme, aby lidé měli auto v dobrém stavu, a nemusí být nutně nové. Už dříve se prokázalo, že až 75 % znečištění tvoří 5 až 10 % aut, která nejsou v dobrém technickém stavu, a ne auta starší výroby,“ míní ministr.
Čtvrtina aut není způsobilá k provozu
Podle Brabce je třeba, aby stát respektoval ekonomické možnosti svých občanů. Hlavním cílem ve snížení emisí je podle ministra především kontrolovat správné technické parametry. Ty však v ČR spousta aut nesplňuje.
Z pilotního měření, které letos Ministerstvo dopravy provádělo v Praze, vyplývá, že skoro čtvrtina automobilů nesplňuje emisní limity. Ze 141 vozů jich 33 nebylo způsobilých k provozu. Nejčastěji se jednalo o špatný stav výfuku nebo kouřivost motoru, která dokazuje špatnou údržbu spalovacího motoru.
Podle ČTK se dopravní emise zvýšily od roku 2000 skoro o 54 %.
Současná vláda nechce zatěžovat řidiče klasických automobilů, naopak ale podporuje ty, kteří mají vozidlo na alternativní pohon. Například ekologická auta nebudou muset nově platit za dálniční známku. Ušetří tak 1500 korun za roční kupón, který si musí pořídit „tradiční řidiči“.
Ani to ale není podle Úřadu dostatečná motivace k tomu, aby řidiči přešli na ekologickou alternativu, která stojí o stovky tisíc více. Kontrolní orgán naopak poukazuje na to, že ČR neuplatňuje registrační poplatek nebo daň podle emisí vozidel, jako to dělají na Slovensku.
V tuzemsku najdeme bezmála šest milionů automobilů, které jsou v průměru téměř 15 let staré. V některých sousedních zemích jsou auta přitom průměrně téměř o polovinu mladší.
Loni sice v Česku přibyl rekordní počet nových elektromobilů, celková čísla se ale stále pohybují v řádu tisíců. V porovnání s klasickým automobilem vyjde levněji jejich provoz, kupní cena je ale pořád několikanásobně vyšší.
Češi tak stále více kupují ojetá auta, z nichž část přijíždí ze zahraničí. Právě tyto „ojetiny“ zhoršují průměrné stáří tuzemského vozového parku. Podle společnosti Cebia je každé páté auto starší 15 let, průměr je 10 let. Průměrné stáří českých ojetých aut je 7,5 roku.
Štěpán Sochor