Pokud vám v garáži nebo ve stodole stojí škodovka po dědečkovi a nevíte, jak se jí zbavit, radši si to ještě rozmyslete. Ze zachovalých aut z východního bloku se totiž stávají veteráni a jejich hodnota stoupá i v řádech desítek procent ročně. Například Škoda 120 ještě před pěti lety stála 30 tisíc, v současně je k dostání za 80 tisíc.
Například proslulého „žigulíka“, tedy Ladu 1200, si v garáži hýčká i Jakub Hamerský ze Svitávky na Blanensku. „Auto mám po otci, který ho kupoval před deseti lety za 19 tisíc. Nedávno mi za něj nabízeli 35 tisíc, a to jsem na něj za tu dobu ani nesáhl,“ popsal Jakub s tím, že auto nabývá svou hodnotu vlastně pouhým stáním v garáži.
Jeho prodej ale neplánuje. Naopak mu chce dopřát pořádnou rekonstrukci. „Neberu ho jako investici, jednou bych s ním chtěl zase vyjet. Je ale příjemné vědět, že bude čím dál tím vzácnější,“ dodává Hamerský.
Největší potenciál mají takzvané „youngtimery“
Největší potenciál zhodnocení mají v současnosti takzvané youngtimery čili auta do zhruba 30 let stáří, která se mnohdy dají pořídit i do sta tisíc korun. Přesně předpovědět, která vozidla budou nabývat na hodnotě, je ale téměř nemožné. „Obecně však lze říct, že dříve nebo později budou zajímavé jakékoliv vozy s minimálním nájezdem a v původním zachovalém stavu,“ vysvětlil ředitel inovačního centra AuresLab v AAA Auto Stanislav Gálik.
Jenže při pořizování aut kvůli investici musí mít člověk na paměti, že cena nevzroste ze dne na den. „Je to opravdu běh na dlouhou trať a sázka na růst poptávky a ceny vozidel. Automobil je investice jako každá jiná, její hodnota může růst, ale zároveň třeba klesnout na polovinu. Nesmíme také zapomínat na náklady na skladování a údržbu, které hodnotu průběžně snižují,“ upozornil na další možná rizika ekonom společnosti Partners Martin Mašát.
Přesto byl světový trh s historickými vozy v posledních letech jedním z nejrychleji rostoucích ve srovnání s ostatními alternativními investicemi (klenoty, výtvarné umění). V roce 2017 byl celosvětový aukční obrat na trhu s veterány odhadován na více než miliardu eur a meziročně vykázal růst 3 %.
Škoda 120 před pěti lety stála 30 tisíc, dnes je k sehnání za 80 tisíc
Díky rostoucí oblibě sběratelství automobilů se nyní zhodnocují i modely, které byly ještě před pár lety běžně k vidění v ulicích. „Historická auta jsou v posledních letech stále atraktivnější jako alternativní investice. Experty na umění jsou dokonce vyhodnocovány jako jedna z nejvýnosnějších a nejméně kolísavých alternativních investic,“ uzavřel Gálik.
Nárůst hodnoty o zhruba 60 % za posledních pět let podle něj zaznamenaly například vozy jako Tatra 603 nebo Škoda Rapid. V Česku je také velmi žádaným zbožím například Škoda 1000 MB, roste zájem i o legendární Fiaty 126, Volhy nebo Lady. Například zachovalá Škoda 120 před pěti lety stála 30 tisíc. Dnes je k sehnání za 80 tisíc a více.