Pokud vám v garáži nebo ve stodole stojí škodovka po dědečkovi a nevíte, jak se jí zbavit, radši si to ještě rozmyslete. Ze zachovalých aut z východního bloku se totiž stávají veteráni a jejich hodnota stoupá i v řádech desítek procent ročně. Například Škoda 120 ještě před pěti lety stála 30 tisíc, v současně je k dostání za 80 tisíc.
Například proslulého „žigulíka“, tedy Ladu 1200, si v garáži hýčká i Jakub Hamerský ze Svitávky na Blanensku. „Auto mám po otci, který ho kupoval před deseti lety za 19 tisíc. Nedávno mi za něj nabízeli 35 tisíc, a to jsem na něj za tu dobu ani nesáhl,“ popsal Jakub s tím, že auto nabývá svou hodnotu vlastně pouhým stáním v garáži.
Jeho prodej ale neplánuje. Naopak mu chce dopřát pořádnou rekonstrukci. „Neberu ho jako investici, jednou bych s ním chtěl zase vyjet. Je ale příjemné vědět, že bude čím dál tím vzácnější,“ dodává Hamerský.
Zavřená ulice zastavila Prahu. Magistrát hledá řešení
Určitě jste si všimli, že v Praze už druhý den po sobě doslova kolabuje doprava. Důvodem je uzavření jedné z hlavních spojnic východní části města s centrem. Doprava se zastavila tak na celém Žižkově. Rekonstrukci magistrát plánuje na tři čtvrtě roku. Hledá náhradní řešení a slibuje, že vše napraví do týdne.
Největší potenciál mají takzvané „youngtimery“
Největší potenciál zhodnocení mají v současnosti takzvané youngtimery čili auta do zhruba 30 let stáří, která se mnohdy dají pořídit i do sta tisíc korun. Přesně předpovědět, která vozidla budou nabývat na hodnotě, je ale téměř nemožné. „Obecně však lze říct, že dříve nebo později budou zajímavé jakékoliv vozy s minimálním nájezdem a v původním zachovalém stavu,“ vysvětlil ředitel inovačního centra AuresLab v AAA Auto Stanislav Gálik.
Jenže při pořizování aut kvůli investici musí mít člověk na paměti, že cena nevzroste ze dne na den. „Je to opravdu běh na dlouhou trať a sázka na růst poptávky a ceny vozidel. Automobil je investice jako každá jiná, její hodnota může růst, ale zároveň třeba klesnout na polovinu. Nesmíme také zapomínat na náklady na skladování a údržbu, které hodnotu průběžně snižují,“ upozornil na další možná rizika ekonom společnosti Partners Martin Mašát.
Přesto byl světový trh s historickými vozy v posledních letech jedním z nejrychleji rostoucích ve srovnání s ostatními alternativními investicemi (klenoty, výtvarné umění). V roce 2017 byl celosvětový aukční obrat na trhu s veterány odhadován na více než miliardu eur a meziročně vykázal růst 3 %.
Červená, modrá nebo zelená? Ministerstvo vnitra zkoumá barvu hasičských aut
Mají být hasičská auta opravdu červená? Tak na tuhle otázku v minulých dnech zadalo ministerstvo vnitra rozsáhlý výzkum, který má přijít na to, která barva zajistí, aby hasiči byli co nejlépe vidět, ale zároveň neodváděli pozornost ostatních řidičů.
Škoda 120 před pěti lety stála 30 tisíc, dnes je k sehnání za 80 tisíc
Díky rostoucí oblibě sběratelství automobilů se nyní zhodnocují i modely, které byly ještě před pár lety běžně k vidění v ulicích. „Historická auta jsou v posledních letech stále atraktivnější jako alternativní investice. Experty na umění jsou dokonce vyhodnocovány jako jedna z nejvýnosnějších a nejméně kolísavých alternativních investic,“ uzavřel Gálik.
Nárůst hodnoty o zhruba 60 % za posledních pět let podle něj zaznamenaly například vozy jako Tatra 603 nebo Škoda Rapid. V Česku je také velmi žádaným zbožím například Škoda 1000 MB, roste zájem i o legendární Fiaty 126, Volhy nebo Lady. Například zachovalá Škoda 120 před pěti lety stála 30 tisíc. Dnes je k sehnání za 80 tisíc a více.