Už se vám někdy stalo, že jste zůstali "viset" na letišti spolu s dalšími cestujícími a přitom jste už měli být tisíce kilometrů daleko? V takových případech máte nárok (nejen) na finanční náhradu...
Není to rozhodně nic příjemného. Hodiny čekání na letadlo, které má zpoždění nebo nakonec vůbec neodletí. Zvlášť pokud spěcháte, nemůžete se dočkat dovolené u moře nebo cestujete s dětmi. Zpoždění či zrušení se přitom týká průměrně více než tisícovky cestujících denně.
Nárok na odškodnění...
Podle evropského nařízení máte v takových případech nárok na kompenzaci. Nárokovat si můžete náhradu za zpoždění či zrušení jak pravidelných letů, tak charterových. Pravidla se týkají všech případů, kdy odlétáte z letiště v rámci Evropské unie nebo do EU přilétáte s dopravcem registrovaným v EU, Norsku, ve Švýcarsku nebo na Islandu. Nařízení stanovuje rozmezí výše odškodnění a zajištění služeb pro cestující podle vzdálenosti letu i času stráveném na letišti. Odškodnění máte právo nárokovat pouze tehdy, pokud zpoždění či zrušení zavinila letecká společnost. Nárokuje se pevně stanovená cena na jednu osobu, nezávisle na ceně zaplacené letenky.
...za zpoždění delší než 3 hodiny
Pokud například zpoždění netrvá déle než tři hodiny, finanční náhrada se vás netýká. Nicméně máte nárok alespoň na občerstvení. V případě, že zpoždění trvá déle než tři hodiny a neděje se tak z důvodu takzvaných mimořádných okolností (viz níže), pak má cestující právo na paušalizovanou náhradu škody ve výši 250 až 600 euro v závislosti na vzdálenosti předpokládaného letu. Nárok za zpoždění lze uplatnit až jeden rok zpětně.
...za zrušení
Pokud je váš let zrušen, máte vždy právo na proplacení výdajů (letenky), přesměrování nebo návrat a také právo na asistenci a někdy i právo na náhradu. Náhradu je nutno poskytnout, pokud jste byli informováni méně než 14 dní před plánovaným dnem odletu.
Přehledně, co všechno lze nárokovat
- zpoždění letu delší než 3 hodiny
- zrušení letu, pokud ho zruší 14 a méně dnů před odletem (a není-li cestujícímu nabídnut v době od 14. do 7. dne před odletem jiný let s časem příletu do cílové destinace o čtyři hodiny později, resp. o dvě hodiny později, pokud je alternativa nabídnuta 7 dní a méně před odletem)
- odepření nástupu na palubu letadla (například při přeplnění kapacity letadla)
- snížení přepravní třídy
- zmeškání návazného letu
Výše odškodnění podle délky letu:
- do 1 500 km – 250 eur
- 1 500 až 3 500 km – 400 eur
- nad 3 500 km – 600 eur
Co všechno potřebujete k žádosti o kompenzaci?
- Určitě si schovejte doklad o tom, jakým letem jste letěli, případně měli letět (tzn. platná letenka, cestovní smlouva, palubní lístek apod.).
- Doporučujeme vyfotit odletovou i příletovou tabuli. Snímek odletové tabule potvrdí zpoždění či zrušení letu, příletová tabule pak zase případný skutečný čas příletu do cíle. Délku zpoždění lze ověřit i na stránkách FlightStats (až několik let zpětně).
- Zjistěte si důvod zpoždění u letecké společnosti a nechte si ideálně vystavit doklad potvrzující zpoždění či jiný důvod, proč byste měli mít nárok na kompenzaci.
- Pokud budete žádat o odškodnění sami, pošlete žádost na speciálním formuláři doporučeně přímo na adresu letecké společnosti (nebo e-mailem), která let realizovala. Ta má měsíc na její vyřízení. Nezapomeňte si pořídit kopii.
- Pokud vaši žádost letecká společnost nevyřídí k vaší spokojenosti, obraťte se na právníka či Evropské spotřebitelské centrum, kde vám poradí další postup.
Není to hračka
Vzhledem k tomu, že se řada leteckých společností snaží odvolávat právě na mimořádné události, vyřídit úspěšně kompenzaci není úplně jednoduché. Přesto byste se neměli nechat odradit a s žádostí se na leteckou společnost obrátit. Pomoci vám mohou i některé specializované firmy, které se kompenzací v letecké dopravě zabývají.
Někdy nárok na náhradu nevzniká, pomoc by ale přijít měla
V některých případech tady nárok na odškodnění nevzniká. Na náhradu škody nemáte nárok v případě takzvaných mimořádných událostí, kterým nemohla letecká společnost nijak zabránit. Mezi takové události patří stávka zaměstnanců letiště, nepříznivé počasí, teroristický útok nebo některé technické závady.
Nicméně, i když v případě mimořádných událostí nevzniká nárok na náhradu, přepravce má povinnost vám nabídnout určité řešení a pomoc. Buď by vám měl proplatit letenku, zajistit náhradní přepravu v nejbližším možném termínu nebo umožnit přebookovat letenku na jiný termín podle vašeho výběru.