reklama

Až se zima zeptá, je dobré mít všechna čtyři kola v záběru. Nemusí to stát majlant

Zima se pomalu, ale jistě blíží a mnozí řidiči se začínají poohlížet po automobilech s pohonem všech čtyř kol. My jsme našli pětici těch nejlevnějších a výsledek je to poměrně zajímavý. Většina aut, která nabízí 4x4 za méně peněz, je asijského původu, najdou se ale i výjimky.

reklama

Majorita zákazníků si vůz s pohonem všech čtyř kol kupuje právě v zimních měsících, kdy se na silnicích vyskytují ztížené adhezní podmínky, nebo prostě jen pro pocit bezpečí. Až na sněhu či ledu totiž zjistíte, jakou máte oproti konvenčním pohonům výhodu. Jízda je daleko bezpečnější a zároveň si můžete užít i spoustu legrace.

Není levná, ale vyplatí se

Tuzemská Škoda se pochopitelně mezi pětici nejlevnějších „čtyřkolek“ na českém trhu nedostala, vezmeme-li ale poměr cena/výkon, nevede si vůbec špatně. Nejlevněji teď pořídíte předchozí generaci Octavie, která s motorem 2,0 TSI/140 kW a automatickou převodovkou DSG vyjde na 777 900 Kč. Uvnitř pak naleznete moderní zázemí, luxusní materiály a high-tech zařízení, jelikož částka odpovídá nejvyšší výbavě Style.

Dostupný pohon 4x4 poskytuje také Karoq. Ten aktuálně stojí 788 900 Kč se vznětovým agregátem 2,0 TDI 110 kW a automatem DSG. Spokojit se ale budete muset s horší výbavou Ambition. Do milionu se potom vejde ještě nová Octavia. Kodiaq a Superb už tuto hranici lehce překračují.

5. Dacia Duster – od 439 900 Kč

Rumunská Dacia Duster přijde minimálně na 439 900 Kč. Samozřejmě s pohonem všech kol, přeplňovaným benzinovým motorem TCe 96 kW/130 k a manuální šestistupňovou převodovkou. Těšit se můžete rovněž na klimatizaci, rádio nebo na řadu asistenčních systému (verze Comfort). Na druhou stranu Duster je proslulý svou nespolehlivostí a nedobrými jízdními vlastnostmi, které zachraňuje alespoň terénní zdatností. Svými vnějšími rozměry spadá mezi kompaktní SUV, což zajišťuje poměrně prostorný interiér a velký zavazadelník.

4. SsangYong Tivoli – od 423 800 Kč

SsangYong je čtvrtá největší jihokorejská automobilka, která, dá se říci, vstala z mrtvých. Její předešlé modely lidé zavrhovali hlavně kvůli designu a nespolehlivosti. Nedávno se však značka vzkřísila a odstartovala zcela novou éru. Nyní na českém trhu prodává čtyři vozy, které doslova berou dech enormně nízkými cenovkami. Přitom nejde o žádná holátka, auta překypují kvalitou a špičkovými technologiemi už v základních provedeních. Jejich předností jsou taktéž parádní jízdní schopnosti jak v terénu, tak na silnici. Výjimkou není ani malé SUV Tivoli, které u nás s pohonem 4x4 koupíte za 423 800 Kč. Pohon všech čtyř kol je dostupný už od vstupní verze STD a vždy se za něj připlácí přibližně 39 tisíc korun. Pod kapotou se pak výhradně nachází benzinová „jednapětka“ dopovaná turbodmychadlem. Standardem je šestistupňová manuální převodovka, za automatickou se doplácí 31 900 Kč.

3. Suzuki Swift – od 385 900 Kč

Bronzovou medaili si z našeho žebříčku odnáší Suzuki Swift, které externími proporcemi spadá mezi takzvané malé hatchbacky a nabízí slušnou porci zábavy za volantem. V kabině však počítejte s plastovým královstvím. A to skrze všechny výbavové stupně. Kamkoliv se podíváte, tam je tvrdý a nevkusný plast. Holt cena odpovídá kvalitě. Za roztomilého japončíka s pohonem všech kol totiž zaplatíte pouhých 385 900 Kč. Kupředu jej žene zážehová dvanáctistovka bez turba o výkonu 61 kW, spolupracující s mild-hybridním systémem. Ten snižuje spotřebu paliva, ale také emise. Hnací sílu na čtyři kola přenáší pětistupňová manuální převodovka.

2. Suzuki Ignis – od 377 900 Kč

Ignis, další svěřenec japonské automobilky Suzuki. Tentokrát však mini SUV, nikoliv malý hatchback. Díky větší světlé výšce či robustnějším prvkům s ním můžete zavítat i do lehčího terénu. Hravými jízdními vlastnostmi a ostrým řízením už potom značně koketuje se sourozeneckým Swiftem. Obdobná je také kabina vozu. I zde převládají laciné materiály v podobě tvrdých ošklivých plastů. Pořizovací cena Suzuki Ignis činí 377 900 Kč, což je přesně o osm tisíc méně, než dáte za model Swift. Rozměrově je však mnohem kompaktnější a také hůře vybavený. Jízdu kupředu obstarává tentýž motor, tedy 1.2 DualJet Hybrid o výkonu 61 kW. Standardem je rovněž pětistupňový manuál.

1. Fiat Panda – od 327 500 Kč

Aktuálně nejlevnější prodávanou „čtyřkolkou“ na českém trhu je Fiat Panda. Dá se říci již legenda mezi mini hatchbacky. První generace tohoto ikonického vozu se totiž světu poprvé ukázala už v roce 1980! Nynější třetí vydání se zde nabízí od roku 2011, a je tedy jasné, že technologiemi, designem i kvalitou zpracování za konkurencí citelně zaostává. Na druhou stranu s pohonem 4x4 jej koupíte za 327 500 Kč, přičemž terénnější varianta Cross je k mání za 396 900 Kč. Pod kapotou naleznete dvouválcový benzinový agregát 0.9 Twinair o výkonu 63 kW, diskutovaný kvůli jeho spolehlivosti. Vždy spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovkou.

Bonus: Lada Niva – od 371 730 Kč

Mezi pětici nejlevnějších aut s pohonem všech čtyř kol by se vmáčkla také ruská Lada se svou novodobou Nivou. Nakonec ji však představujeme jen jako zajímavost, jelikož se na českém trhu téměř neprodává a v mnoha ohledech je dosti specifická. Vůz původně vznikl ve spolupráci s automobilkou Chevrolet a v Rusku se vyrábí od roku 2002. Ve srovnání s Ladou 4x4, jejímž nástupcem měl tento model původně být, je komfortnější, lépe odhlučněný a vybavený celou řadou moderních prvků. Schéma pohonu se stálým pohonem všech kol je odvozeno od Lady 4x4. Vůz je vybaven benzinovým motorem VAZ 2123 s výkonem 58,5 kW, manuální pětistupňovou převodovkou, přídavnou převodovkou, uzávěrkou mezinápravového diferenciálu a posilovačem řízení. Na výběr jsou dvě varianty – klasická a terénní. Modely Niva off-road mají standardně sání vyvedené na střechu, nelakované ochranné prvky karoserie a černé disky kol. Skrze vybrané dealery v Česku je možné si auto pořídit, a to od částky 371 730 Kč.

Tagy:

Hlavní zprávy

Sledujte ŽIVĚ: Poslanci ANO řešili Vondráčkovu návštěvu Zemana. Jak na situaci zareagují?
Sněmovna

Sledujte ŽIVĚ: Poslanci ANO řešili Vondráčkovu návštěvu Zemana. Jak na situaci zareagují?

Poslanecký klub hnutí ANO se v úterý odpoledne sešel k volbě svých zbývajících místopředsedů. Jednat měl také o návštěvě předsedy Sněmovny Radka Vondráčka (ANO) u hospitalizovaného prezidenta Miloše Zemana. Poslanci při příchodu na jednání nechtěli komentovat, koho navrhnou do vedení Sněmovny. Tiskovou konferenci po jednání klubu sledujte živě v tomto článku. Měla začít v 18:30, ale bude mít zpoždění.

Vojtěch chce přísnější opatření proti covidu. Týkají se restaurací i roušek v práci

Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) ve středu vládě navrhne, aby personál restaurací musel kontrolovat testy či očkování zákazníků. Chce také obnovit povinné nošení respirátorů uvnitř v zaměstnání. Vládě předloží znovu návrh na zkrácení doby platnosti negativních testů na COVID-19, zároveň ale chce zkrátit dobu karantény, pokud bude ukončena negativním PCR testem. Od prosince by navíc testy neměly být hrazeny ze zdravotního pojištění, pokud je nenařídí lékař či hygienická služba.

Krypto Magazín: Bitcoin býval obskurní. Teď s ním firmy spojují budoucnost, říká expert

Dynamický svět kryptoměn byl ještě před pár lety pro řadu lidí obskurní, nyní ale do rozjetého ekosystému naskakují globálně vlivní hráči. V prvním díle pořadu Krypto Magazín to prohlásil investor a externí poradce společnosti XTB Jaroslav Brychta. V rozhovoru okomentoval také kontroverzní projekt digitálních měn centrálních bank či zavedení bitcoinu jako zákonného platidla v El Salvadoru.

Měli bychom Zemana zbavit pravomocí, shodli se lídři koalic. Chtějí další zprávu ÚVN

Lídři koalice Spolu a Pirátů se Starosty se seznámili s informacemi o zdravotním stavu prezidenta Miloše Zemana, které Ústřední vojenská nemocnice poskytla vedení Senátu. O aktivaci článku 66 ústavy, která by prezidenta zbavila pravomocí, by měl Senát jednat 5. listopadu. Podle šéfa ODS Petra Fialy by Sněmovna na horní komoru Parlamentu měla navázat do deseti dnů. Pokud se Zemanův stav do té doby nezlepší, lídři obou koalic se vysloví pro aktivaci zmíněného článku.

Šéf výrobce polovodičů Intel: Čipů je dost, ale automobilky je nechtějí

Nejžhavějším tématem posledních dnů a týdnů v automobilovém průmyslu je nedostatek polovodičových součástek nezbytných pro provoz moderních aut. Kvůli jejich absenci automobilky zastavují nebo omezují výrobu, což se zase neblaze promítá do dodacích lhůt. Podle šéfa jednoho z nejvýznačnějších producentů mikročipů, firmy Intel, si však výrobci automobilů za současnou situaci mohou částečně sami.

Před rokem se Berbr z vazby rozloučil s fotbalem. Co všechno se od té doby změnilo?

Přesně před rokem rezignoval na všechny funkce v českém fotbale muž vzbuzující dlouhé roky kontroverze. Roman Berbr neopustil posty v čele s místopředsedou FAČR zčistajasna – o tři dny dříve ho totiž kvůli rozsáhlé úplatkářské aféře zatkla policie. Co všechno se po pádu funkcionáře přezdívaného „Lord Voldermort“ v jeho někdejším království událo a jak probíhá proces „deberbrizace“?

reklama

Domácí zpravodajství

Tempel musí být okamžitě propuštěn. Ústavní soud se zastal odsouzeného vraha

Ústavní soud (ÚS) v úterý vyhověl stížnosti Roberta Tempela, jenž po zrušení doživotí za dvojnásobnou vraždu na Sokolovsku zůstával ve vězení kvůli dřívějšímu trestu. Okresní soud v Sokolově by měl dát bezodkladně pokyn k propuštění Tempela na svobodu, starší tresty si již odpykal, plyne z nálezu ústavních soudců. Další držení ve výkonu trestu je neústavní, zdůraznil soudce Jaroslav Fenyk.

Okamura: Aktivovat článek 66? Z 12 řádků to nepůjde. Zeman dostal nejvíce hlasů v historii

Chceme více informací, řekl předseda SPD Tomio Okamura před schůzkou, na které šéfové sněmovních stran jednali s vedením Senátu o postupu při předání prezidentských pravomocí. Okamura zdůraznil, že k aktivaci ústavního článku 66 není zatím důvod. Lídři koalic Spolu a Pirátů se STAN se ale shodli na tom, že by měli zbavit Miloše Zemana prezidentských pravomocí.

reklama