reklama

Až se zima zeptá, je dobré mít všechna čtyři kola v záběru. Nemusí to stát majlant

Zima se pomalu, ale jistě blíží a mnozí řidiči se začínají poohlížet po automobilech s pohonem všech čtyř kol. My jsme našli pětici těch nejlevnějších a výsledek je to poměrně zajímavý. Většina aut, která nabízí 4x4 za méně peněz, je asijského původu, najdou se ale i výjimky.

reklama

Majorita zákazníků si vůz s pohonem všech čtyř kol kupuje právě v zimních měsících, kdy se na silnicích vyskytují ztížené adhezní podmínky, nebo prostě jen pro pocit bezpečí. Až na sněhu či ledu totiž zjistíte, jakou máte oproti konvenčním pohonům výhodu. Jízda je daleko bezpečnější a zároveň si můžete užít i spoustu legrace.

Není levná, ale vyplatí se

Tuzemská Škoda se pochopitelně mezi pětici nejlevnějších „čtyřkolek“ na českém trhu nedostala, vezmeme-li ale poměr cena/výkon, nevede si vůbec špatně. Nejlevněji teď pořídíte předchozí generaci Octavie, která s motorem 2,0 TSI/140 kW a automatickou převodovkou DSG vyjde na 777 900 Kč. Uvnitř pak naleznete moderní zázemí, luxusní materiály a high-tech zařízení, jelikož částka odpovídá nejvyšší výbavě Style.

Dostupný pohon 4x4 poskytuje také Karoq. Ten aktuálně stojí 788 900 Kč se vznětovým agregátem 2,0 TDI 110 kW a automatem DSG. Spokojit se ale budete muset s horší výbavou Ambition. Do milionu se potom vejde ještě nová Octavia. Kodiaq a Superb už tuto hranici lehce překračují.

5. Dacia Duster – od 439 900 Kč

Rumunská Dacia Duster přijde minimálně na 439 900 Kč. Samozřejmě s pohonem všech kol, přeplňovaným benzinovým motorem TCe 96 kW/130 k a manuální šestistupňovou převodovkou. Těšit se můžete rovněž na klimatizaci, rádio nebo na řadu asistenčních systému (verze Comfort). Na druhou stranu Duster je proslulý svou nespolehlivostí a nedobrými jízdními vlastnostmi, které zachraňuje alespoň terénní zdatností. Svými vnějšími rozměry spadá mezi kompaktní SUV, což zajišťuje poměrně prostorný interiér a velký zavazadelník.

4. SsangYong Tivoli – od 423 800 Kč

SsangYong je čtvrtá největší jihokorejská automobilka, která, dá se říci, vstala z mrtvých. Její předešlé modely lidé zavrhovali hlavně kvůli designu a nespolehlivosti. Nedávno se však značka vzkřísila a odstartovala zcela novou éru. Nyní na českém trhu prodává čtyři vozy, které doslova berou dech enormně nízkými cenovkami. Přitom nejde o žádná holátka, auta překypují kvalitou a špičkovými technologiemi už v základních provedeních. Jejich předností jsou taktéž parádní jízdní schopnosti jak v terénu, tak na silnici. Výjimkou není ani malé SUV Tivoli, které u nás s pohonem 4x4 koupíte za 423 800 Kč. Pohon všech čtyř kol je dostupný už od vstupní verze STD a vždy se za něj připlácí přibližně 39 tisíc korun. Pod kapotou se pak výhradně nachází benzinová „jednapětka“ dopovaná turbodmychadlem. Standardem je šestistupňová manuální převodovka, za automatickou se doplácí 31 900 Kč.

3. Suzuki Swift – od 385 900 Kč

Bronzovou medaili si z našeho žebříčku odnáší Suzuki Swift, které externími proporcemi spadá mezi takzvané malé hatchbacky a nabízí slušnou porci zábavy za volantem. V kabině však počítejte s plastovým královstvím. A to skrze všechny výbavové stupně. Kamkoliv se podíváte, tam je tvrdý a nevkusný plast. Holt cena odpovídá kvalitě. Za roztomilého japončíka s pohonem všech kol totiž zaplatíte pouhých 385 900 Kč. Kupředu jej žene zážehová dvanáctistovka bez turba o výkonu 61 kW, spolupracující s mild-hybridním systémem. Ten snižuje spotřebu paliva, ale také emise. Hnací sílu na čtyři kola přenáší pětistupňová manuální převodovka.

2. Suzuki Ignis – od 377 900 Kč

Ignis, další svěřenec japonské automobilky Suzuki. Tentokrát však mini SUV, nikoliv malý hatchback. Díky větší světlé výšce či robustnějším prvkům s ním můžete zavítat i do lehčího terénu. Hravými jízdními vlastnostmi a ostrým řízením už potom značně koketuje se sourozeneckým Swiftem. Obdobná je také kabina vozu. I zde převládají laciné materiály v podobě tvrdých ošklivých plastů. Pořizovací cena Suzuki Ignis činí 377 900 Kč, což je přesně o osm tisíc méně, než dáte za model Swift. Rozměrově je však mnohem kompaktnější a také hůře vybavený. Jízdu kupředu obstarává tentýž motor, tedy 1.2 DualJet Hybrid o výkonu 61 kW. Standardem je rovněž pětistupňový manuál.

1. Fiat Panda – od 327 500 Kč

Aktuálně nejlevnější prodávanou „čtyřkolkou“ na českém trhu je Fiat Panda. Dá se říci již legenda mezi mini hatchbacky. První generace tohoto ikonického vozu se totiž světu poprvé ukázala už v roce 1980! Nynější třetí vydání se zde nabízí od roku 2011, a je tedy jasné, že technologiemi, designem i kvalitou zpracování za konkurencí citelně zaostává. Na druhou stranu s pohonem 4x4 jej koupíte za 327 500 Kč, přičemž terénnější varianta Cross je k mání za 396 900 Kč. Pod kapotou naleznete dvouválcový benzinový agregát 0.9 Twinair o výkonu 63 kW, diskutovaný kvůli jeho spolehlivosti. Vždy spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovkou.

Bonus: Lada Niva – od 371 730 Kč

Mezi pětici nejlevnějších aut s pohonem všech čtyř kol by se vmáčkla také ruská Lada se svou novodobou Nivou. Nakonec ji však představujeme jen jako zajímavost, jelikož se na českém trhu téměř neprodává a v mnoha ohledech je dosti specifická. Vůz původně vznikl ve spolupráci s automobilkou Chevrolet a v Rusku se vyrábí od roku 2002. Ve srovnání s Ladou 4x4, jejímž nástupcem měl tento model původně být, je komfortnější, lépe odhlučněný a vybavený celou řadou moderních prvků. Schéma pohonu se stálým pohonem všech kol je odvozeno od Lady 4x4. Vůz je vybaven benzinovým motorem VAZ 2123 s výkonem 58,5 kW, manuální pětistupňovou převodovkou, přídavnou převodovkou, uzávěrkou mezinápravového diferenciálu a posilovačem řízení. Na výběr jsou dvě varianty – klasická a terénní. Modely Niva off-road mají standardně sání vyvedené na střechu, nelakované ochranné prvky karoserie a černé disky kol. Skrze vybrané dealery v Česku je možné si auto pořídit, a to od částky 371 730 Kč.

Tagy:
Z internetu před domy odborníků. Popírači covidu hrozí i useknutím hlav dětem experta
Koronavirus

Z internetu před domy odborníků. Popírači covidu hrozí i useknutím hlav dětem experta

Je hlavní tváří slovenského boje proti koronaviru. Infektolog Vladimír Krčméry je u našich východních sousedů nejvyhledávanějším odborníkem, který spolupracuje se slovenskou vládou. Stal se i prvním očkovaným člověkem na Slovensku, tudíž šel od začátku vakcinace příkladem. Jak ale nyní přiznává, kvůli jeho varováním a predikcím mu pravidelně chodí výhrůžky smrtí. Ty prý míří i na jeho děti.

Sluková na kyslíku a s těžkým průběhem covidu? Vojtěch zveličil informaci z rozhlasu
Adam Vojtěch

Sluková na kyslíku a s těžkým průběhem covidu? Vojtěch zveličil informaci z rozhlasu

Není pravda, že by beachvolejbalistka a jedna z nakažených sportovkyň Markéta Nausch Sluková byla v nemocnici s těžkým průběhem nemoci COVID-19, jak uvedl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO). Sportovní agentura, která sportovkyni zastupuje, takovou informaci vyvrátila, to samé udělal Český olympijský výbor (ČOV). Zdrojem zmatku se nakonec stala nešikovně interpretovaná zpráva z rádia, ani tam ale nepadla žádná zmínka o tom, že by sportovkyni trápil těžký průběh covidu. Ministr tím nevědomky nahrál i odpůrcům vakcín.

Delta má tisíckrát větší virovou nálož. Nakažlivější respirační nemoc neznám, říká vědkyně

„Delta varianta koronaviru je jedna z nejnakažlivějších respiračních onemocnění, se kterým jsme se kdy setkali,“ uvedla Rochelle Walenská, ředitelka amerického Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC). V současné době tvoří infekčnější kmen více než 83 procent sekvenovaných případů ve Spojených státech. Drtivá většina hospitalizovaných lidí s příznaky covidu nebyla očkována.

PŘEHLEDNĚ: Na druhou dávku očkování už po třech týdnech. Jak si posunout termín?

Ministerstvo zdravotnictví opět změnilo svá pravidla. Nově si lidé mohou posunout termín a jít na druhou dávku očkování vakcínou proti koronaviru od firem Pfizer/BioNTech už po 21 dnech od první. Stačí k tomu jeden telefonát, na některých očkovacích místech dokonce i e-mail. Redakce CNN Prima NEWS podrobně sepsala, na jaké číslo zavolat, co k tomu člověk potřebuje a jak telefonát probíhá.

Elektrická vozítka dál kolonizují města. Za jejich špatné používaní hrozí i vězení

Elektrická vozítka se během chvíle stala nedílnou součástí snad každého většího evropského města. Obliba elektrokoloběžek, elektrokol či elektrických skútrů narůstá zejména díky snadnému používaní. Prostě jen nasednete a jedete. Existují ale i „bezemisní“ vozítka, na která je potřeba řidičské oprávnění, homologace STK či registrační značka, jenomže to ví málo lidí. Přitom za řízení takové elektrokoloběžky hrozí vysoká pokuta a dokonce i vězení. Co, kde a za jakých podmínek tedy můžeme legálně používat?

Program basketbalistů na OH v Tokiu: Kdy a s kým hrají Češi?

Čeští basketbalisté se senzačně probojovali mezi týmy, které si zajistily účast na letních olympijských hrách v Tokiu. Mužstvo kolem hvězdného Tomáše Satoranského tam ovšem nečeká nic lehkého. Na koho svěřenci trenéra Ronena Ginzburga na turnaji narazí? Podívejte se na podrobný program a také představení českých reprezentantů.

reklama

Domácí zpravodajství

Další komplikace při návštěvách akcí a hospod: Čestné prohlášení o samotestu už nestačí

Návštěvy některých služeb, restaurací či kulturních a sportovních akcí se lidem stále komplikují. Zatímco ještě donedávna se mohli mimo jiné prokázat čestným prohlášením o provedení antigenního samotestu, dnes již taková možnost neplatí. Pokud člověk nemá dokončené očkování, potvrzení o prodělané nemoci či laboratorně provedený negativní test, může sice využít samotest, podstoupit jej však musí přímo na místě vstupu do provozovny či do areálu.

Šmucler: Obličej mi stále nefunguje na 100 %. Očkování je třeba lidem lépe vysvětlovat

Šéf České stomatologické komory Roman Šmucler tvrdí, že část tváře, která mu ochrnula po očkování, stále nefunguje na 100 procent. O možných vedlejších účincích nicméně věděl a již dříve uvedl, že vakcinace nelituje. Jen by byl rád, kdyby se lidem vedlejší účinky vysvětlovaly lépe. Když se trhá zub, taky existuje vzácná šance, že se během zákroku třeba zlomí čelist, uvedl Šmucler na CNN Prima NEWS.

Nejtěžší chvíle Karla Gotta: Dávali mi šest měsíců života. Měl jsem ukrutné bolesti

Rok a půl poté, co se Karel Gott vyléčil z rakoviny, měl novou diagnózu, onemocnění krvetvorby. Jeho zdravotní stav se zhoršil a lékaři mu předpovídali pouze šest měsíců života. O době před smrtí napsal nejznámější český zpěvák v autobiografii Má cesta za štěstím, která vyšla 14. července při příležitosti jeho nedožitých 82. narozenin. Přiznal, že měl ukrutné bolesti i halucinace.

Gott o Krajčovi: Neměl jsem k němu ideální vztah. Párkrát jsem mu to dal najevo

„K Richardu Krajčovi jsem neměl úplně ideální vztah,“ přiznává Karel Gott ve své autobiografii Má cesta za štěstím. Ta vyšla 14. července při příležitosti zpěvákových nedožitých 82. narozenin. Gott zároveň prozradil, proč jim to neklapalo a že Krajčovi poslal provokativní telegram. Časem si ale vše vyříkali a frontman kapely Kryštof nakonec napsal duet Srdce nehasnou, který Gott pět měsíců před smrtí nazpíval se svou dcerou Charlotte.

reklama