Bezplatné storno je dobrá vůle cestovek, tvrdí Papež. Stát na tom nemůže nic změnit

Z řeckého ostrova Rhodos se musejí evakuovat tisíce turistů.

Místopředseda Asociace cestovních kanceláří o situaci na Rhodosu

Pokud má klient zakoupený zájezd na ostrov Rhodos do míst, kde nezuří požáry, přesto ho chce zrušit, cestovní kanceláře v tomto případě mohou účtovat storno poplatek, uvedl ve vysílání CNN Prima NEWS místopředseda Asociací cestovních kanceláří Jan Papež. Většina cestovek se podle jeho slov snaží klientům vycházet vstříc a zájezdy buď přesouvá, nebo provádí bezplatné storno.

Cestovní kanceláře v současné době postupují podle krizového scénáře. Všechny informace a stanoviska platí pro nadcházející dva dny. Cestovní kancelář Blue style nabízí svým klientům, kteří měli odletět na Rhodos, změnu buď destinace, nebo termínu, případně bezplatné storno. Obdobně se chovají CK Fischer a CK Exim tours a také cestovní kancelář Čedok.

ČTĚTE TAKÉ: První reakce po návratu z Řecka: Nikdo nám nepomohl, místní to nemají pod kontrolou

Papež upozornil, že žádná z uvedených možností není ze zákona povinná a je to čistě dobrovolná záležitost cestovek. „Na bezplatné storno či náhradní variantu dovolené máte nárok jen v případě, že míříte do lokality, která je zasažena požárem a cestovní kancelář není schopna vám dovolenou zorganizovat tak, jak byste si přáli,“ uvedl.

Pokud by ministerstvo zahraničních věcí vydalo plošné doporučení necestovat na Rhodos, přesto nemají cestovky podle Papeže povinnost zájezdy rušit. „Z minulosti ale víme, že cestovní kanceláře rozhodnutí ministerstva zahraničních věcí respektují, protože tato doporučení ministerstvo vydává po důkladném zvážení,“ dodal.

O pomoc s náklady spojenými s rušením zájezdů nebo přeložením do jiných destinací mohou cestovky požádat ministerstvo pro místní rozvoj. „V minulosti jsme ale jako cestovní kanceláře nikdy žádnou pomoc od státu nedostali,“ doplnil Papež.

Krizová situace pro cestovky i delegáty

Klienty Papež prosí, aby byli shovívaví vůči cestovním kancelářím a jejich zaměstnancům: Připomíná, že cestovka a delegát má v oblasti třeba tisícovku lidí a z hlediska komunikace to není jednoduché. Upozorňuje, že není možné, aby delegát v dané minutě hovořil s každým, a problém také je, aby se všichni obeslali esemeskami. „Navíc vy už musíte mít co říct. Musíte mít připravenou logistiku, se kterou je chcete seznámit. Mít zajištěné autobusy, které je odvezou, místo, kam je odvezou. Pokud se jedná o ostrov, kde je omezená kapacita dopravních prostředků, logicky to trvá déle. Proto bych požádal o vyšší toleranci.“

Podívejte se co radí specialista na cestovní pojištění Petr Koblížek:

Tagy: