Bílá košile a vyhrnuté rukávy. Marketéři mění Fialovu image, podle expertů dost možná marně

Premiér Petr Fiala na TikToku, premiér Petr Fiala v bílé košili s vyhrnutými rukávy. Marketéři se rok před volbami snaží změnit image předsedy vlády a šéfa ODS. Může taková kampaň zafungovat a přitáhnout koalici Spolu voliče? Podle expertů na politický marketing bude záležet hlavně na tom, jestli Fiala udělá ještě něco konkrétního. Samotné fotografie považují odborníci za prvoplánové.

Fotografii s novou image sdílel premiér na sociálních sítích. Na snímku pózuje v bílé košili s vyhrnutými rukávy, důraz je na fotografii dán i na snubní prsten, který je ovšem na pravé ruce. Slogan na snímku zní: „Spolu děláme, co je třeba.“ Snížili jsme deficit o 180 miliard korun.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: I ODS řeší, jak přitáhnout voliče. Hlavně z nás nesmějí být levičáci, zaznívá ve straně

„Má to propagovat výsledky práce, co udělala vláda. Určitě je tam snaha změnit u voličů vnímání kabinetu. Máme rok před volbami a současná vláda je na tom špatně. Mají historicky nízkou důvěru za dobu existence českých vlád. Je jasné, že na tom veřejném mínění musejí pracovat. Chápu to jako snahu to měnit. Rok před volbami k tomu prostor je. Ale ten styl je takový nepřirozený. Zdá se mi to příliš okaté,“ zhodnotila kampaň pro CNN Prima NEWS politoložka Eva Lebedová z Katedry politologie a evropských studií na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.

Podle Lebedové působí zvláštně, když premiér nosí téměř neustále sako, a najednou si ho sundá. Sám Fiala letos v srpnu na jednom ze svých videí říkal: „Pravda je ta, že od mládí rád nosím sako, protože mně to připadá praktické, pohodlné a cítím se v saku dobře.“

„Dobré kampaně se vyznačují tím, že nejsou hned poznat. Je to snaha, jak nabourávat image Fialy jako hodně usedlého a hodně konzervativního politika. Třeba se to ještě bude nějakým způsobem proměňovat. Může to být snaha i o upoutání pozornosti. Ale pokud by to zůstalo jen v téhle jedné linii, tak se mi to zdá prvoplánové,“ míní Lebedová.

Přiblížení se k Babišovi?

Podobně to vidí i Karel Komínek z Institutu politického marketingu. „Z mého pohledu bude velmi těžké posunout premiéra na přístupnější pozici, protože celá jeho politická značka je vystavěna na v podstatě negaci Andreje Babiše (výbušný versus klidný, neformální versus standardní politik, chaos versus plán). Výrazným přibližováním se může smazat dělící linie, která může mimo jiné za úspěch ve volbách v roce 2021,“ podotkl pro CNN Prima NEWS Komínek.

Odborník na politický marketing Oto Klempíř si myslí, že nová kampaň může zabrat na podporovatele Spolu a Petra Fialy a udržet stávající voliče. „Je otázka, co tím sleduje. Pokud chce nabrat nové voliče, tak je to marné. Pokud utvrzuje svůj elektorát, tak je to seriózní a fialovské,“ zhodnotil Klempíř.

Podotkl, že styl vedení kampaní se velmi proměnil, jako příklad uvedl třeba aktuální situaci v USA. „Je to daleko víc razantní, víc se chlubí a přehánějí, je to obrovská dramatizace. To v kampani Spolu nevidíme. Je tam premiér Fiala, takový seriózní rozumbrada. Je tam mírumilovný Marek Výborný, který dokáže těžko smysluplně odpovědět na otázku, a Markéta Pekarová Adamová, která mele jedno a to samé ptydepe a smrskla TOP 09 na pražskou stranu. Říká hesla, co znají lidé z podcastů, vystoupení v médiích, omílá se to samé,“ řekl Klempíř.

Lidé podle něj ale chtějí slyšet jiné věci. Konkrétně třeba, jak politici zlepší kvalitu života. „To tam není. Ta kampaň nemá srdíčko,“ dodal Klempíř.

Marketingový stratég Karel Křivan si myslí, že snaha o změnu image spočívá v tom, že tým kolem Fialy musí mít data, která ukazují, že dosavadní prezentace moc nefunguje. „Je dobře, že se o něco pokoušejí. To je patrné i z aktivity na sociálních sítích (premiér například vstoupil na TikTok – pozn. red.). Do jaké míry to bude úspěšné? Musíme počkat, jak to bude pokračovat a zda to bude spojené s nějakou konkrétní činností. Petr Fiala byl doteď vždy v obleku –  i když doma maloval. Uvidíme, do jaké míry bude premiér energičtější v jiných věcech. Pokud nenastane energie v realitě, tak to nebude tak věrohodné a autentické,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Křivan.

Bílá košile v kampani ale není nic nového. Jde o starou klasiku, kterou v minulosti v kampani vytáhl třeba Andrej Babiš, Petr Nečas a svého času nosil bílou košili i Miloš Zeman. Ve světě v minulosti na billboardech v bílé košili pózovali třeba David Cameron, Tony Blair či Barack Obama.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Bojím se násilností po volbách, říká Čech z Washingtonu. O politice se lidé raději nebaví, tvrdí

Tagy: