Řidiči autobusů a kamionů mají problém v Chotěšově
Řidiči autobusů a kamionů mají problém při projíždění novým kruhovým objezdem v Chotěšově na jižním Plzeňsku. Necelé dva měsíce po otevření je zatím nezkolaudovaný a řidiči ho už na několika místech poškodili. Pokud nebude co nejdříve sjednána náprava, plánují řidiči autobusů blokády objezdu.
Každý průjezd okružní křižovatkou v Chotěšově vyžaduje od řidiče autobusu Daniela Švába speciální manévry. Nejde přitom o žádného nováčka, za volantem sedí už 25 let. „Musím snížit rychlost pod 20 kilometrů v hodině, aby mi to šlo zvednout na měchách. Musím najet přes jízdní pruh až za obrubník,“ popsal Šváb.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Sníh komplikuje život v Česku. Kamion ve smyku, lidé bez proudu a hrozba velké vody
Podle něj je nový kruhový objezd v Chotěšově doslova pastí pro řidiče větších aut. Za pravdu mu dávají i další profesionální řidiči autobusů, kteří tudy jezdí. „Ať si ten, co to schválil a podepsal, sedne do autobusu nebo kamionu a zkusí si to projet,“ uvedl Luděk Jaša. „Jezdím tudy každý den a autobus se tam pomalu nevejde, všechna auta jezdí přes obrubníky, ničí se to,“ popsal Miroslav Hraběta.
Před jízdou pila alkohol pětina Čechů, ukázal průzkum. Ve kterém kraji bylo nejvíce hříšníků?
V roce 2023 se v České republice stalo více než čtyři tisíce dopravních nehod, při nichž řidič požil alkohol. Nejvíce lidí pod vlivem návykové látky havarovalo ve Středočeském kraji, druhé místo obsadil Jihomoravský hraj. Dosud v důsledku těchto nehod zahynulo 27 lidí. Ačkoliv tuzemští řidiči proti loňsku pijí méně, riziko střetu s nimi zůstává vysoké. Vyplývá to ze statistiky Policie ČR a průzkumu společnosti Nextbase ve spolupráci s výzkumnou agenturou YouGov Deutschland GmbH.
„Pro kamionovou a autobusovou dopravu je to malé. Když tam prorazí pneumatiku, platit to bude dopravce,“ upozornil spolumajitel autoškoly Josef Macháček. A nejde zrovna o levnou záležitost. Cena jedné pneumatiky se totiž pohybuje kolem 10 tisíc korun.
„Když jedu předním kolem u obrubníku, dostávám se za krajnici, což je vlastně v rozporu se zákonem,“ podotkl Šváb. To, že řidiči mají problémy, je vidět na poničených výjezdech okružní křižovatky.
„Součástí projektové dokumentace byly křivky, které prokázaly, že touto křižovatkou je možno bez problému projet,“ tvrdí technický ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Martin Vít. „Projektant dostal určitě nějaké místo s nějakou šířkou, kde měl kruhový objezd naprogramovat. Mohla tam být konstrukční chyba při projektování,“ podotkl k tomu dopravní expert Richard Topinka.
Objezd zatím není zkolaudovaný. „Na celou tuto problematiku se podíváme v jarních měsících. Ve spolupráci s projektantem a policií zvolíme nápravné opatření,“ řekl Vít. Pokud nebude co nejdříve sjednána náprava, plánují řidiči autobusů blokády objezdu.