Bavorská automobilka se po dvou letech vrátila do Karlových Varů, kde početnou flotilou automobilů vozila akreditované hosty filmového festivalu i známé osobnosti. Před nedávno zrekonstruovanými Císařskými lázněmi zároveň představila novou generaci oblíbeného modelu X3 a sportovní verzi sedanu s označením M5. Prohlédli jsme si je naživo.
Začněme tím prodávanějším vozem, což je právě BMW X3. Nové provedení zas o kousek přerostlo to starší a vedle toho designově výrazně odskočilo. Zatímco předchůdce dbal na střídmější vizáž přední masky a na ostřejší linie, novinka jde cestou jednoduchosti a uhlazeného stylu. K tomu dostala dynamičtější výraz díky pronikavějším světlometům a masivní ledvinky dodaly na mohutnosti.
K TÉMATU: Nové elektrické SUV od BMW stojí podobně jako spalovací verze. Zaujme i prostorem
Jednotlivé hrany a prolisy působí, jako by byl vůz vybroušen z jednoho monolitu, což umocňuje hlavně pohled z boku, kde si můžete povšimnout zapuštěných klik dveří a širokých blatníků. Zadní část už jen podtrhává nový styl rodinného SUV s důrazem na velké čisté plochy bez rušivých výrazných linií.
Designový jazyk se přenesl i do interiéru. Ústřední roli zde hrají dva spojené displeje digitálního přístrojového štítu a multimediální obrazovky na masivní palubní desce. Ta pozbývá jakýchkoli dodatečných struktur a spíše se soustředí na čistý a jednoduchý vzhled. Její robustnost ještě dotváří výplně dveří, které na ni úhledně navazují a tvoří jeden celek. Naleznete v nich i výdechy klimatizace.
Kapánek narostl
Novinka se od předchůdce liší také rozměry. Na délku měří přibližně 4,76 metru, čímž je o 34 milimetrů delší. O necelé tři centimetry je BMW X3 také širší a téměř o stejnou hodnotu i vyšší. Robustní postoj vozu je rovněž dán tím, že vpředu se rozchod kol zvětšil o 16 milimetrů a vzadu až o 45 milimetrů. Na druhou stranu ale rozvor zůstává prakticky stejný a činí 2 865 milimetrů.
Nabídka motorů se opírá o benzinové a naftové dvoulitry s mild-hybridní technologií, plug-in hybrid a nechybí ani výkonný zážehový šestiválec. U všech je samozřejmostí pohon všech kol i automatická osmistupňová převodovka. Základní jednotkou je mírně elektrifikovaný čtyřválec 20 xDrive s výkonem 208 koní a točivým momentem 330 Nm. Za něj si BMW účtuje 1 472 900 Kč. Vznětovou alternativu představuje motorizace 20d xDrive o síle 197 koní.
U verze do zásuvky můžete počítat s výkonem necelých tří set koní, nicméně největší stádo najdete u motorizace M50 xDrive, kde jich je o téměř sto více. Také si za ně řeknou přes dva miliony korun. Kompletní ceník BMW X3 naleznete společně s technickými daty zde. Podívejte se také na porovnání s hlavními konkurenty německého SUV. Stačí kliknout sem.
Silnější než kdy předtím
Své pódium na karlovarském filmovém festivalu měl i ostrý sedan BMW M5. Jeho konvenční verze se na českém trhu představila už loni na jaře. Nyní ale přišla na řadu ta nejvýkonnější. Od svého sourozence se liší přepracovanou přídí s napohled mohutnějšími nozdrami a výraznějším zadním difuzorem se čtyřmi chromovanými koncovkami výfuku. Vnitřek vozu je pak osazen sportovními prvky včetně tvarovaných sedadel a volantu, kde jsou pro „eMko“ typická dvě červená tlačítka M1 a M2 pro individuální nastavení auta. Nechybí ani karbonové doplňky.
To zásadní se ovšem ukrývá pod kapotou. Sedmá generace sportovního sedanu sáhla kvůli vlastnímu přežití k elektrifikaci a zkombinovala dvakrát přeplňovaný osmiválec s elektromotorem. Stejnou pohonnou jednotku můžeme najít také u obřího SUV BMW XM, nicméně v případě M5 nabízí výsledná spolupráce obou motorů úctyhodný výkon 727 koní a točivý moment 1 000 Nm. Samotný benzinový agregát o objemu 4,4 litru přispívá do systému 583 koňmi, zatímco elektrická jednotka „pouhými“ 197 koňmi. Díky tomu dokáže z nuly na sto zrychlit za tři a půl vteřiny.
Ačkoli jde o nejsilnější pětkový bavorák všech dob, oproti minulé verzi ve sprintu ztrácí desetinu sekundy, v případě porovnání s variantou CS je to dokonce půl vteřiny. Na vině je vyšší pohotovostní hmotnost rovnající se téměř 2,5 tuny způsobená přítomností baterií, elektromotoru, ale i novými technologiemi a silnějšími výztuhami s důrazem na vyšší torzní tuhost.
Nové BMW M5 se s plug-in hybridním motorem prodává od 3 653 000 korun. Součástí výbavy je nad rámec standardu vedle specifických sportovních prvků i prémiové ozvučení Bowers & Wilkins, panoramatické střešní okno nebo také čtyřzónová klimatizace, vyhřívaný volant a adaptivní M podvozek. Kompletní ceník naleznete zde.