Revoluční koncept ukazuje v jasných futuristických konturách elektrickou budoucnost mnichovské firmy. Označení Neue Klasse nesla také převratná generace modelů představená před 61 lety, která BMW zachránila před krachem a stála za budoucí prosperitou značky. Také aktuální novinka by měla pro tradiční značku symbolizovat zcela novou kapitolu. Do výroby se dostane v roce 2025.
Nový elektrický koncept od BMW oslavil svoji výstavní premiéru už na jarním digitálním veletrhu CES, v červenci jsme si mohli Neue Klasse poprvé na živo prohlédnout na tajné prezentaci BMW v bavorském Garchingu a embargo na zveřejnění fotografií končí právě v těchto dnech v souvislosti s evropskou premiérou vozu na IAA v Mnichově.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Elektroskútr jako ideální vozidlo do města. Jezevčík od BMW je revoluční a drahý
Karoserie konceptu postrádá jakékoliv výstupky, světla vyrobila 3D tiskárna. Zdroj: se svolením společnosti BMW Group
Karoserie konceptu postrádá jakékoliv výstupky, světla vyrobila 3D tiskárna. Zdroj: se svolením společnosti BMW Group
Minimalistická budoucnost
BMW Vision Neue Klasse je koncept, který navazuje na předchozí model BMW i Vision Dee. Má podobné tvary, ale ukazuje i celou řadu nových řešení. Díky čistšímu pojetí karoserie bude jezdit úsporněji, a tím pádem nabídne i delší dojezd. Ve hře je prý až 1 000 kilometrů na jedno nabití. Automobilka model představuje na autosalonu IAA v Mnichově, který byl zahájen v pondělí.
Lehkonoze působící koncept s velmi subtilními sloupky kabiny představuje menší čtyřdveřový sedan formátu dnešního BMW řady 3 s bezrámovými dveřmi, velkými 21" koly a špičatou žraločí přídí. Nové jsou světlomety se segmenty, k jejichž výrobě bylo použito 3D tisku. Velmi zvláštně jsou pojatá i brzdová světla, která mají připomínat klasické ledvinky mnichovské značky. Logo s „vrtulkou“ je jen vytištěné, na celé karoserii totiž nic nesmí vyčnívat, čemuž odpovídají podivuhodné kulato-hranaté tvary skeletu.
Vnitřek se žlutým manšestrovým čalouněním se zvláště povedl. Zdroj: se svolením společnosti BMW Group
Vnitřek se žlutým manšestrovým čalouněním se zvláště povedl. Zdroj: se svolením společnosti BMW Group
Drtivý výkon
Protože je vůz skoro až monolitem, nabízí vynikající aerodynamiku. Podle BMW se to promítlo do až 30procentního nárůstu dojezdu na jedno nabití oproti minulému konceptu. Auto by mělo být také o třetinu úspornější než jakýkoliv aktuálně prodávaný elektromobil na trhu. Pod kapotou bude mít už šestou generaci pohonu eDrive, který nabízí o čtvrtinu úspornější provoz než předchozí generace a o 30 procent rychlejší dobíjení.
Připravované nové trojkové BMW nabídne podle firmy jízdní výkony jako žádný jiný model střední třídy z Mnichova před ním. Ve všech modelech by měla být použita 800voltová palubní síť, která by měla zvýšit současné rychlosti nabíjení z maximálně 200 kW na 250 a později do 300 kW. Zajímavostí je, že spotřeba elektrické energie má klesnout až k hodnotě 12 kWh/100 km, což je na takový typ automobilu se spoustou elektrických spotřebičů vskutku optimistické číslo. Do roku 2027 by mělo přijít na trh i BMW i3M o výkonu více než 600 koní a pohonem všech kol s maximální rychlostí nad 250 km/h.
Obzvlášť zezadu vypadá Neue Klasse zcela netradičně. Zdroj: se svolením společnosti BMW Group
Manšestr a high tech uvnitř
Interiér se rovněž nese v čistém duchu, prim hraje velký displej zábavního systému iDrive. V přípravě je systém nazvaný Panoramic Vision, který je v podstatě nástupcem klasického head-up displeje. Všechny důležité informace se promítají na čelní sklo, a to klidně po celé jeho šířce, takže zkrátka nepřijde ani spolujezdec. Vše lze přitom snadno ovládat pouhými gesty.
BMW by mělo svůj koncept Vision Neue Klasse přetavit do sériové podoby už v roce 2025, kdy se začne vyrábět v maďarském Debrecenu. Na silnicích se zřejmě objeví v roce 2026. Jak ale bývá zvykem, řada detailů představených na konceptu se zřejmě do produkce už nepodívá – nejspíše to potká i žlutý manšestr použitý v interiéru prototypu.