O trvanlivosti některých starších modelů aut se tradují až neuvěřitelné historky, český majitel klasického kombíku od Volva se pochlubil nájezdem se šesti nulami. Volvo V70 s naftovým motorem najezdilo i šest tisíc kilometrů měsíčně. Zažilo také nehody.
Hospodské historky o tom, kolik které auto zvládne za svůj život najet kilometrů, jsou oblíbené i mimo taxikářské kruhy. A ano, je objektivně doloženo, že kombinace jistých modelů aut s bytelnou mechanikou reprezentovanou zejména naftovými (v Evropě) nebo obrovskými benzinovými (v Americe) motory vydrží skutečně nesmyslné porce. Staré Mercedesy, Toyoty, Cadillacy či Volkswageny s milionovými nájezdy jsou realitou a častěji než zemřivší motor je zastavoval a zastavuje spíše rozpadající se zbytek auta napadený masivní korozí. Také Volvo má v tomto směru dobrou pověst. Známý je příběh Američana Irva Gordona, který se svým modelem P1800 ze 60. let najezdil tři miliony kilometrů, staré Volvo autora tohoto článku zatím atakuje mrzkých 500 000 km. Férově zdokumentovaný milion se nicméně zas tak často nevidí, tím spíše ne u nás.
Naftový pětiválec D5 ve verzi se 120 kW patří právem mezi nesmrtelné agregáty. Zdroj: Se svolením společnosti Volvo
Bez větších potíží
Jaroslav Hlobil si v roce 2008 pořídil ojeté Volvo V70 D5 a jezdí s ním dodnes. „Říkal jsem si: dám ještě jedno STK, budu dál jezdit, pokud projde. A ono pokaždé prošlo,“ vypráví.
Je sice pravda, že Hlobil nenajezdil celý milion kilometrů sám. Auto si totiž pořídil, když už bylo solidně ojeté s 157 tisíci kilometry na tachometru. O zbylých 843 tisíc se už ale postaral osobně. Pracoval totiž pro nábytkářský gigant IKEA a kvůli práci pendloval mezi Prahou, Ostravou, Bratislavou a Budapeští.
„Najet přes šest tisíc kilometrů za měsíc nebyl žádný problém,“ vypráví. Na Volvu V70 oceňoval jeho „krabicový“ tvar, díky kterému se do něj všechno vešlo. To pomáhalo nejen na cestách do Chorvatska, ale i jeho synovi, který byl těžce nemocný a potřeboval s sebou vozit vybavení.
„Výfuk je původní, motor taky, dokonce má originální turbo. Akorát jsem zhruba ve 350 tisících měnil vstřiky – jeden odešel, tak jsem raději vyměnil všechny. Někdy v té době jsem musel vyměnit převodovku, ale od té doby jsem na té nové najel přes 650 tisíc kilometrů a funguje bezvadně,“ vypočítává hrdě majitel s tím, že se také dvakrát měnily přední tlumiče a jednou zadní, jednou se nahrazovala poloosa, pravidelně se měnilo i uložení motoru a tlumičů.
Se svým technikem už ale ke konci řešil hlavně to, co se stane s počítadlem ujetých km, až auto přejede milion. Zatímco mechanická počítadla starších modelů jednoduše začnou počítat znovu od nuly, digitální budík ve Volvu se zastavil na hodnotě 999 999 a dál už jednoduše odmítá pracovat. Ne tak zbytek auta.