Keňa - místo pro odpočinek i dobrodružství na safari
Nové destinace, přímé lety do exotiky, expanze v regionech, otevření poboček i návrat na Slovensko, tak by se daly v kostce zmínit nejvýznamnější milníky Čedoku za rok 2023. Loňské provozní a hospodářské výsledky současně potvrzují, že se rok 2023 zapíše jako nejúspěšnější v historii zájezdové turistiky. Cestovní kancelář odbavila za letní i zimní sezonu nejvíce klientů od revoluce a připravila zájezdy pro více než 420 tisíc lidí, což je o 55 % více než v roce 2022. V řeči čísel potom společnost dosáhla za minulý rok na tržby v hodnotě 7,8 miliard korun s očekávaným ziskem přes 350 milionů korun. Pro rok 2024 jsou plány firmy ještě ambicióznější, Čedok představí největší expanzi destinací v regionech i nové lety z Prahy, Bratislavy, ale také z Košic nebo Popradu.
Za rok 2023 Čedok překonal všechny dosavadní finanční i provozní statistiky v historii, a to včetně úspěšného období před pandemií a doposud nejlepších výsledků z roku 2022. Obrat cestovní kanceláře dosáhl loni téměř 7,8 miliard korun, jedná se tedy o navýšení skoro o tři miliardy korun. U hospodářského výsledku bude nárůst ještě výraznější, EBITDA společnosti přesáhne neuvěřitelných 350 milionů korun.
„Podařilo se nám loňský rok uzavřít s rekordními výsledky, zaznamenali jsme nejlepší čísla za 103 let fungování firmy u obratu, výsledku hospodaření i u počtu odbavených klientů, kteří s Čedokem vyrazili na dovolenou. Rok 2023 se zapíše jako období, kdy jsme dokázali za 12 měsíců navýšit zisk téměř o 280 milionů korun. Hlavní podíl na tom má zájem o cestování ze strany Čechů i Slováků, naše silnější pozice na trhu, ale i synergie v rámci celé skupiny ITAKA. Naše strategie přímých dálkových letů, rozšíření nabídky z regionálních letišť, digitalizace nebo otevírání nových a neobvyklých destinací ukazuje, že směr cestovatelských trendů na trhu udává pravě Čedok. A v našich ambicích budeme pokračovat i v roce 2024,“ okomentoval hospodářské výsledky Stanislav Zeman, generální ředitel Čedoku.
„Ceny zájezdů jsme dokázali díky dobrým kontraktům s hotely a dopravci udržet i přes inflaci na téměř stejné úrovni, navíc jsme významně investovali do nových poboček, technologií, ale také jsme pracovali se zajištěním cizích měn, leteckého paliva a dokázali maximálně využít úspory z rozsahu či snižovat interní náklady. Návrat Čedoku na Slovensko se dostal hned v prvním roce provozu do černých čísel a vydělává. Ke skvělé kondici firmy přispívá také nulová zadluženost i možnost zisky využít pro další rozvoj Čedoku,“ doplnil finanční ředitel Tomáš Kosař.
Rekordy představila nejstarší cestovní kancelář v České republice i z pohledu počtu odbavených zákazníků. Na dovolenou se s Čedokem loni vypravilo přes 420 tisíc klientů, jde tedy o nárůst o 55 % v porovnání s rokem 2022. Charterové lety mířily v roce 2023 ze všech českých mezinárodních letišť, poprvé také z Českých Budějovic, kde odstartoval provoz v srpnu. Provoz Čedoku se také po několika letech vrátil i do Bratislavy. Z pohledu letišť letělo 64 % turistů z Prahy, 18,6 % z Brna, 7,4 % z Ostravy a 3,9 % z Bratislavy. Češi v letní sezoně cestovali k moři také z Pardubic, které dosáhly podílu 3 %, z Českých Budějovic s 1,7 % nebo také z Karlových Varů s 1,3 %.
Nejoblíbenější zemí pro dovolenou bylo za celý rok Řecko, následované Tureckem, Egyptem či Španělskem, včetně Baleárských či Kanárských ostrovů. Do TOP 10 destinací se dostaly i exotické cíle jako Zanzibar, Thajsko, coby loňská novinka, nebo populární Dominikánská republika. Stálicí v žebříčku je potom Bulharsko i Portugalsko, včetně Madeiry a Azorských ostrovů. Přehled za loňský rok uzavřela Itálie, kam se začalo létat nově také do Kalábrie i na Sicílii. Skokanem roku jsou země jako Albánie, Černá Hora i Tunisko. Zajímavým faktem je také částečný přesun turistů mířících do Chorvatska do letadel. U poznávacích zájezdů vedou dlouhodobě Francie, Itálie, Portugalsko, Velká Británie a Egypt, ať už se jedná o návštěvy metropolí či různé prodloužené okruhy.
Průměrná obsazenost charterů Čedoku dosahovala za celý rok 98 %, letadla tak létala téměř maximálně vytížena napříč destinacemi. Zájezdy u cestovní kanceláře vybíraly nejvíce páry a rodiny s dětmi, tyto dvě silné cílové skupiny představují 83 % zákazníků. Nejvíce rezervací padlo u čtyřhvězdičkových a pětihvězdičkových hotelů s all inclusive, tento trend pokračuje i u objednávek na rok 2024.