Červený nožík je symbolem Švýcarska. Zachránil i dítě, říká majitel rodinné firmy, Carl Elsener

Švýcarská značka Victorinox je synonymem pro excelentní kvalitu, inovaci a dokonalost. Kapesní nože červené barvy s bílým křížem jsou ikonou mezi nástroji pro přežití, ale také elegantními doplňky pro každodenní život. Firma má kořeny sahající až do roku 1884, kdy Carl Elsener založil svou dílnu na výrobu nožů ve švýcarském městě Ibach. První kapesní nůž, známý jako Original Swiss Army Knife, vytvořil v roce 1891 pro švýcarskou armádu. Od té doby rodinná firma pokračuje už čtvrtou generací v tradici výroby špičkových nožů, nově i hodinek, jak prozradil v pořadu Interview PLUS současný majitel Carl Elsener, který bude hlavním hostem Summitu Family Business Week (FBW), který se uskuteční letos v červnu.

Rodinné firmy mají obvykle blíže k lidem a k zákazníkům a jsou pyšné na svou historii a dědictví. Funguje tady také silnější firemní kultura. Podle Carla Elsenera mají tendenci uvažovat a chovat se více dlouhodobě než jiné společnosti. Méně se zaměřují na čtvrtletí, ale mnohem více přemýšlejí v řádu generací. „Naši společnost založil v roce 1884 můj pradědeček a v prvních letech ho významně podporovala jeho matka. Po její smrti se rozhodl, že její jméno, Victoria, převezme jako název společnosti,“ vzpomíná na historii rodinné firmy současný majitel.

„Až později, po vynálezu nerezové oceli, přidal Inox a spojením vznikl název firmy. Po roce 1945 jsme se mohli těšit ze silného růstu. Hlavně také díky armádě Spojených států, která byla v Evropě. Měli své vlastní obchody, kterým se říkalo PX, a my jsme mohli americkým vojákům v Evropě prodávat velké množství našich malých červených nožů. Později jsme viděli, že naše výrobky kopírují i v Asii, a to nám dělalo starosti. Došli jsme k závěru, že musíme investovat do naší značky a zviditelnit ji,“ říká Carl Elsener.

V té době se na vedení firmy obraceli významní zákazníci s otázkou, proč neinvestují i do jiných kategorií výrobků, na základě stejných hodnot jako u švýcarského armádního nože. Vedení jejich hlasy vyslyšelo. Na základě průzkumu u koncových spotřebitelů zjistilo, jaké kategorii výrobků by pod stejnou značkou důvěřovali. Na seznamu odpovědí byly výrobky na cesty, do přírody, ale i hodinky. A tak se v roce 1989 majitelé rozhodli diverzifikovat do hodinek. A úspěch na sebe nenechal dlouho čekat. Lidé, kteří důvěřovali červenému nožíku, přenesli svou důvěru i na novou kategorii výrobků.

Symbol švýcarského řemesla a kvality

Ale zpátky k legendárním červeným nožíkům. Nosit jeden z těchto nožů znamená nosit s sebou dědictví mistrných řemeslníků a tradici inovace, která trvá už více než sto let. Současná rodina majitelů funguje už jako čtvrtá generace rodinného podniku. Proto Carlu Elsenerovi s oblibou říkají Carl IV.  Ne vždy ale bylo vše zalité sluncem. „Zažili jsme první světovou válku a také druhou světovou válku a velkou krizi mezi oběma válkami. Zažili jsme také ropnou krizi a po 11. září, kdy najednou naše nože nesměly do letadla, jsme také zaznamenali pokles prodeje tohoto červeného nožíku o více než 30 procent,“ vzpomíná i na krizová léta současný majitel.

Za vynaložení velkého úsilí si i s tím ve firmě Victorinox poradili. Pro společnosti, které uvažují dlouhodobě, je velmi důležité vytvářet si v dobrých časech rezervy, které pomůžou lépe zvládnout náročné období. „Využili jsme naše rezervy a investovali je do rozvoje nových trhů, do vývoje nových výrobků a také do marketingu, abychom vyrovnali výkyvy. Ale například po 11. září to nestačilo. Napadlo nás oslovit další větší firmy, jestli náhodou nemají velkou zakázku, pro kterou by potřebovaly dočasnou výpomoc. A pak jsme po dobu několika měsíců těmto dalším společnostem půjčovali až 60 lidí z Victorinoxu. Naši lidé od nás dostávali mzdu a my jsme těmto firmám vystavovali faktury,“ vysvětluje záchrannou strategii rodinného stříbra Elsener.

Za posledních 140 let švýcarská firma musela čelit opravdu velkým výzvám. Více investovat do diverzifikace se rozhodli právě po 11. září, protože viděli, že závislost na jediné kategorii produktů může být nebezpečná.

I dnes stojí majitelé před dalšími globálními výzvami. „V současné době jsme samozřejmě také vystaveni celosvětové krizi, nejistotě. Na mnoha důležitých trzích cítíme, že mezi koncovými spotřebiteli vyvolávají nejistotu všechny ty různé výzvy, války, covid a tak dále. Takže je to pro nás dost náročné,“ popisuje současnou situaci Carl Elsener.

Na druhou stranu je podle majitele velkou výhodou, že Victorinox je švýcarskou společností. Velká část výroby je právě v této zemi se silnou měnou. Za dobu, co pracuje ve firmě, je švýcarský frank stále silnější. A to management firmy nutí stále více investovat do automatizace, zvyšovat efektivitu, aby ušetřili za náklady a zůstali konkurenceschopní v globálním prostředí.

Jedním z hlavních důvodů, proč jsou kapesní nože Victorinox tak oblíbené, je jejich bezchybná kvalita. Každý nůž je vyroben s maximální precizností, používají se pouze osvědčené kvalitní materiály a moderní technologie. Ostré čepele vyrobené z nerezové oceli zajišťují dlouhou životnost a slušný výkon při řezání. „Myslím, že v průběhu let se červený nožík stal skutečnou celosvětovou ikonou a symbolem švýcarské kvality a spolehlivosti. A když se podívám na globální trh, miliony lidí zjistily, že červený nožík ze Švýcarska má téměř neomezené využití. Dokonce ho využili ve vesmíru jako oficiální vybavení všech astronautů při misích raketoplánů.

Červený nožík ze Švýcarska je malý, kompaktní, velmi praktický, spolehlivý a vejde se do každé kapsy. Jeden novinář kdysi napsal, že je to přítel, nejen nůž. A jeden zákazník v rozhovoru řekl, že je to kousek Švýcarska, který máte pořád s sebou,“ dojatě mluví o úspěchu výrobku se staletou tradicí Elsener.

Poplach v oblacích a záchráněný život

Švýcarský armádní nůž pomohl v mnoha náročných situacích a dokonce přepisoval lidské osudy. S červeným nožíkem může mít majitel pocit, že je připravený naprosto na cokoliv. „Vzpomínám si na jeden z prvních článků, který se objevil v novinách, bylo to v roce 1978. V letadle jedlo malé dítě bonbon a uvázl mu v krku. A holčička už nemohla dýchat. Snažili se jí pomoct kyslíkovou maskou, a to samozřejmě nešlo. Naštěstí byl na palubě lékař a ten řekl, že okamžitě musí udělat malý řez, aby dítě mohlo zase dýchat. Ale samozřejmě nebyl k dispozici skalpel. Naštěstí jeden z cestujících měl u sebe švýcarský armádní nůž. Lékař provedl pohotově tracheostomii a holčička díky tomu přežila,“  vzpomíná současný majitel Carl Elsener.

Kapesní nože s neuvěřitelnou všestranností

Kromě základních nožů nabízí širokou škálu funkcí, jako jsou pilníky, otvíráky na konzervy, šroubováky a dokonce i pinzety a kleště. Tato multifunkčnost znamená, že můžete mít vše, co potřebujete, v jednom kompaktním nástroji, který se vejde do kapsy. Kromě své vysoké funkčnosti mají kapesní nože Victorinox také nádherný design. Od klasických červených rukojetí až po luxusní dřevěné nebo varianty z parohu. Victorinox nabízí širokou škálu stylů pro každého zákazníka. Každý nůž je pečlivě navržen tak, aby byl pohodlný na nošení a zároveň atraktivní na pohled.

Na základě dlouholetých zkušeností s fungováním rodinné firmy má švýcarský podnikatel i recept, jak udržet rovnováhu mezi podnikáním a rodinou. „Myslím si, že klíčová je otevřenost a transparentní komunikace a také jasné vymezení rolí a odpovědnosti a také to, abyste zvládli očekávání různých zúčastněných stran. A samozřejmě mám osobně pocit, že pro dosažení dobré rovnováhy je také důležité pravidelně plánovat přestávky a dovolené, abyste mohli načerpat energii a strávit kvalitní čas s rodinou,“ říká závěrem rozhovoru Carl Elsener.

Expert na rodinné firmy David Krajíček a zakladatel Family Business Weeku, zmiňuje v souvislosti s tímto tématem důležitý fakt. Považuje za extrémně významnou součást české a zahraniční ekonomiky právě rodinné podniky. „Platforma Family Business Week je tady pro všechny rodinné firmy a založil jsem ji z toho důvodu, že považuji rodinné firmy za naprosto klíčovou součást a základní kámen naší ekonomiky – a nejenom naší.“  Rodinné firmy jsou obecně považovány za finančně stabilnější a je tudíž méně pravděpodobné, že se předluží. Také je méně pravděpodobné, že budou propouštět zaměstnance i v ekonomicky náročném období. Málokdo si rovněž uvědomuje, že rodinné podniky odvádějí daně lokálně a významně tak přispívají do našeho daňového systému. David Krajíček, ještě doplňuje:

„Family Business Week je tady proto, aby vybudoval silnou komunitu rodinných firem, které se budou od sebe navzájem inspirovat a zároveň, aby rozvíjel a kultivoval celý ekosystém, ve kterém rodinné firmy existují a podnikají.“

Právě díky svým zkušenostem, které může předat, přijede současný majitel rodinné firmy Victorinox Carl Elsener i se svou manželkou do Česka, aby se zúčastnil červnové platformy Family Business Week. Mediálním partnerem akce je CNN Prima NEWS.

Tagy: