Připravujeme již druhý ročník největšího summitu rodinných firem v ČR, prozradil David Krajíček

Po svém návratu ze Spojených států založil v Česku headhunterskou společnost. Pak ale narazil na rodinnou firmu, ve které měl vyřešit problém nástupnictví. Protože to byla láska na první pohled, začal se specializovat na privátní a rodinné firmy. Jaké největší výzvy dnes před nimi stojí a jaké je jejich postavení u nás? Nakolik jsou ekonomicky přínosné pro stát? I o tom v pořadu Interview PLUS mluvil zakladatel platformy Family Business Week David Krajíček.

Definice rodinné firmy u nás existuje od roku 2019. To je sice poměrně nedávno, ale jejich ekonomický přínos pro stát by za těch pět let už mohl být podložen nějakými statistikami a čísly. „Ta definice sama o sobě je v podstatě bezzubá. Sice definuje nebo formuluje to, co je považováno za rodinnou firmu, ale není žádným způsobem využitá k legislativním nebo statistickým věcem, které by nám pomáhaly zjistit měřitelným způsobem postavení rodinných firem u nás,“ říká hned v úvodu rozhovoru David Krajíček.

V rozvinutých ekonomikách je mnoho multigeneračních rodin, které bez přerušení mohly svoji podnikatelskou tradici provozovat a dnes se nacházejí v šesté a někdy až deváté generaci, ale to už je extrém. Nicméně běžně najdeme firmy se čtvrtou nebo pátou generací. To jsou firmy, které začínaly svoji existenci někdy kolem roku 1860. „Mimochodem v roce 1864 byl založen český Petrof a dnes je tato rodinná firma řízena již šestou generací. Jde ovšem o výjimku. Typická česká rodinná firma prochází většinou první mezigenerační výměnou ve své historii. A v podstatě se tato situace týká celého postkomunistického bloku,“ vysvětluje zakladatel platformy Family Business Week.

Nástupnictví aneb Přání otce zakladatele?

Podle Davida Krajíčka je každá rodina jiná, neexistuje univerzální šablona nebo recept na předání byznysu. Funguje zde jiná vztahová dynamika i firemní kultura, která je odrazem osobností v rodině.  Existuje statistika, podle které až 33 procent rodinných firem nepřežije předání z první na druhou generaci. Zakladatel platformy Family Business Week ale situaci nevidí tak černobíle. „Já s oblibou doplňuji tuto statistiku. My totiž nevíme, co se stalo s tím zbytkem firem. Je možné, že byly výhodně prodány a kapitál použit na další podnikatelské aktivity. Generální finanční ředitelství vydává každý rok statistiku o nezdanitelných příjmech, což jsou příjmy, které v případě prodejů podílu a akcií prošly časovým testem a nebyly zatíženy daňově. V roce 2021 nebo 2022 to bylo 220 miliard. To je číslo, které přiznali Češi jako nezdanitelný příjem a to číslo dvouciferně stoupá,“ říká poradce rodinných firem.

Tradice versus inovace, jak neztratit krok

Co se může zdát handicapem, může být v tomto ohledu výhodou. Tradice rodinných firem nestihla v Česku příliš zakořenit. „Je něco jiného inovovat v rodině, například v tradičním oboru, kde podniká čtvrtá, pátá generace a něco jiného inovovat prvogenerační firmu. V tomto ohledu je to pro naše rodinné firmy jednodušší,“ vysvětluje David Krajíček.

A uvádí konkrétní příklad. Mezi hosty letošního Family Business Week summitu se objeví rodina Elsenerů ze Švýcarska. Jde o čtvrtou generaci rodinné firmy Victorinox tradičního výrobce švýcarských armádních nožů. Každý si jistě vybaví červený multifunkční nožík, málokdo si ale uvědomí, že byla nucena inovovat zásadním způsobem v takto tradičním oboru. „Až 60 procent jejich obratu bylo tvořeno prodejem na letištích. A to se změnilo v momentě, kdy od 11. září 2001 nebylo možné vzít jakýkoliv nožík na palubu letadel. Elsenerovi byli nuceni inovovat v produktových řadách a vymýšlet nové výrobky. Svůj příběh o tom, jak inovovat vlastně takhle tradiční firmu, nám budou osobně vyprávět,“ přichází s pozvánkou na zajímavou akci uznávaný poradce v oblasti rodinného podnikání.

Červený nožík je symbolem Švýcarska. Zachránil i dítě, říká majitel rodinné firmy, Carl Elsener

Švýcarská značka Victorinox je synonymem pro excelentní kvalitu, inovaci a dokonalost. Kapesní nože červené barvy s bílým křížem jsou ikonou mezi nástroji pro přežití, ale také elegantními doplňky pro každodenní život. Firma má kořeny sahající až do roku 1884, kdy Carl Elsener založil svou dílnu na výrobu nožů ve švýcarském městě Ibach. První kapesní nůž, známý jako Original Swiss Army Knife, vytvořil v roce 1891 pro švýcarskou armádu. Od té doby rodinná firma pokračuje už čtvrtou generací v tradici výroby špičkových nožů, nově i hodinek, jak prozradil v pořadu Interview PLUS současný majitel Carl Elsener, který bude hlavním hostem Summitu Family Business Week (FBW), který se uskuteční letos v červnu.

Family Byznys Week už podruhé v Česku

Family Business Week je unikátní platforma zaměřená na podporu rodinných firem skrze otevírání klíčových témat, sdílení zkušeností a vzájemnou inspiraci. Letos už podruhé pořádá první týden v červnu největší summit rodinných firem u nás. „Na rozdíl od loňského roku jsme aktivní už od ledna, kdy objíždíme až do října republiku a máme několik zastávek v rámci naší Roadshow FBW regiony. Celkem máme pět zastávek, kde se s hejtmanem daného kraje potkají regionální rodinné firmy. Probírají se témata, která se týkají rozvoje regionu, kde rodinné firmy a zároveň vedení kraje hrají klíčovou roli v tom, jak se tam lidem žije,“ uzavírá rozhovor David Krajíček.

V rámci mediálního partnerství Family Business Week a CNN Prima News se chystá velmi zajímavý a unikátní televizní seriál o rodinných firmách.

Tagy:
rodina Evropa Švýcarsko katedrála svatého Petra a Pavla Česko Generální finanční ředitelství Victorinox Karl Elsener Family Business Week David Krajíček