Spor o pražské přechody: Mohou být nebezpečné, vadí Čižinskému. Požaduje jiné řešení

Přechod pro chodce (ilustrační snímek)

Přechody v Praze kloužou

V Praze se rozhořel spor o přechody pro chodce, přesněji řečeno o barvu, kterou jsou bílé pruhy namalované. Podle starosty Prahy 7 Jana Čižinského může být část přechodů pro chodce nebezpečná kvůli kluzké barvě a požaduje změnu.

„Barva, kterou byly přechody pro chodce obnoveny, je kluzčí než dřív,“ tvrdí starosta Prahy 7 Jan Čižinský. A souhlasí s ním i samotní Pražané.  „Kloužou, velmi. Pokud to jde, tak se tomu vyhýbám,“ řekla jedna z dotazovaných v anketě CNN Prima NEWS. „Nejvíc klouže to bíle namalované,“ dodala další obyvatelka Prahy.

K TÉMATU: Co dělat, když se zraníte na zledovatělém chodníku? Opatřit si důkazy, pozor na jednu věc

„Paradoxně z jedné strany chceme, aby chodci přecházeli po přechodech, a z druhé strany je musíme upozornit na fakt, že to v určitém období může více klouzat,“ podotkl dopravní expert Igor Sirota.

Podle starosty Prahy 7 Jana Čižinského je situace ještě horší, když se z přechodů odklidí sníh. Barva prý pak klouže ještě víc, především na kostkách. „Ty přechody jsou do kopce, navíc ještě před poliklinikou, kam chodí hodně seniorů,“ zdůraznil Čižinský.

Problém by podle starosty mohly vyřešit protiskluzové přechody. Existuje totiž hrubší varianta barvy, která je mnohem méně klouzavá. Technická správa komunikací (TSK) testuje protiskluzovou barvu například na přechodu na Petrském náměstí v Praze. Je dražší než ta klasická, schne déle a je hůře vidět.

Část pražských zastupitelů v protiskluzové barvě ale výhodu nevidí. „Nemyslím si, že by v Praze více klouzaly přechody. Protiskluzové přechody jsou špatně vidět, snižuje se bezpečnost chodců,“ sdělila zastupitelka hlavního města Prahy a předsedkyně komise rady pro pěší a bezbariérovost Gabriela Lněničková (Piráti). „To je řešitelné třeba tím, že se natře 160 centimetrů uprostřed toho přechodu, protože lidé budou vědět, že když půjdou prostředkem, tak jim to neuklouzne,“ podotkl Čižinský.

Řešením by podle expertů mohly být také hrubé barvy a povrchy, které řidiči znají třeba z krajnic na dálnici. Tam je ale podle Technické správy komunikací problém v jejich pokládce. „Je limitována prostorem, protože se musí pokládat strojně,“ popsala mluvčí TSK Barbora Lišková. Doprava musí být pak na delší dobu omezena, což je podle TSK v centru Prahy velkým problémem.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Body i vysoká pokuta. Řidiče, kteří se otáčeli do protisměru na D8, má v hledáčku policie

Tagy:
doprava Praha 7 Česká pirátská strana Jan Čižinský Praha Dálnice D8 Přechod pro chodce Technická správa komunikací hl. m. Prahy Gabriela Lněničková