Co stojí za velkým úspěchem ANO v průzkumech? Arogantní vláda i TikTok, míní analytici

Alena Schillerová, Andrej Babiš a Karel Havlíček

Rozhovor s Janem Kubáčkem

Arogantní a zbrklý kabinet, nenaplněné vládní sliby či aktivity Andreje Babiše nebo Aleny Schillerové na sociální síti TikTok. I tyto aspekty mohou podle analytiků stát za vysokými preferencemi ANO. Opoziční hnutí by podle posledního volebního průzkumu agentury Kantar pro ČT získalo 38,5 procenta hlasů. Co experti doporučují vládní pětikoalici, aby tento trend zvrátila?

„Jestli někdo může za vysoké preference hnutí ANO, tak to nejsou ani Andrej Babiš, Alena Schillerová či Karel Havlíček, je to spíš Petr Fiala. On a jeho nejbližší spolupracovníci jsou marketéry ANO. Vládní koalice vystupuje arogantně, provokativně a zbrkle, přičemž často nálepkuje své kritiky. Máme tu také nenaplněné sliby, jako je odtučňování státu nebo škrtání zbytných státních výdajů. To všechno se propisuje do současných nálad občanů,“ uvedl pro CNN Prima NEWS politolog Jan Kubáček.

Podobně průzkumy vnímá komentátor Thomas Kulidakis. „Hnutí ANO a Andrej Babiš by měli poslat děkovný dopis členům vládní pětikoalice, protože bez nich by to z pohledu hnutí ANO takto růžové nebylo. Ekonomická situace se nezlepšila. Propadly se reálné mzdy i životní úroveň. A z ideových cvičení, která pětikoalice předvádí, se prostě nikdo nenají,“ řekl ve vysílání CNN Prima NEWS.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Hnutí ANO trhá rekordy. V parlamentních volbách by získalo přes 38 procent, ukazuje průzkum

Podle Kulidakise by vláda měla začít dělat konkrétní kroky pro zlepšení tuzemských poměrů. „Vláda by měla začít opravdu pracovat. Jenže jednodušší je hrát hodnotová témata, ‚krasomluvectví‘ nebolí. ANO nemusí dělat nic, protože to zatím vypadá, že na co pětikoalice sáhla, to zkazila,“ dodal.

Kubáček zároveň zmínil, že by Fialův kabinet měl být pokornější. „Rázem by se ty trendy začaly proměňovat,“ řekl.

Komentátor Martin Schmarcz upozornil, že voliče ztrácí spíše strany koalice Spolu než Piráti nebo STAN. „Mnoho voličů je naštvaných z toho, jak zástupci Spolu dělají politiku. Neumějí se pořádně vymezit a ustupují liberálům. Pak se nedivím, že preference Spolu klesají. Dělají obrovské chyby. ODS, TOP 09 a KDU-ČSL ve vládě ztrácejí identitu. Proč by konzervativní voliči měli volit Spolu?“ ptal se ve vysílání CNN Prima NEWS. Podle něj se z některých bývalých voličů Spolu stávají nevoliči.

Pokud ovšem voliči pětikoalice nepřecházejí k ANO, jak je možné, že se toto opoziční hnutí v posledním průzkumu Kantaru blíží 40 procentům? „ANO se nově podařilo významně oslovit dvě skupiny, a to mladé lidi do 30 let a někdejší voliče menších neparlamentních stran, jako jsou Přísaha, SOCDEM či komunisté. U těchto subjektů sledujeme výrazný pokles, hnutí ANO naopak na jejich úkor sílí,“ vysvětlil na CNN Prima NEWS politolog Lukáš Valeš.

Podle expertů stojí za posílením ANO například i aktivita na sociálních sítích, a to včetně TikToku, kde hnutí cílí především na mladší část společnosti. Že tato skutečnost hraje svou roli, si myslí i Kubáček: „Hnutí ANO je velmi aktivní na všech on-line platformách, teď velmi intenzivně na TikToku, kde oslovuje zejména mladší skupiny voličů. Dělají to velmi neortodoxně. Mně už to přijde hodně za hranou. Dokumentuje to šílenost dnešní doby. Nálada ve společnosti je tak mizerná, že opoziční strana může vystupovat, aniž by prezentovala jakékoliv alternativní scénáře.“

Tagy: