Lízá mě Líza a chtivě polyká. Učebnice pro žáky třetí třídy zaráží rodiče sérií dvojsmyslů

Slabikář (Ilustrační foto)

Lascivní učebnice češtiny

Právě mě z lízá Líza z Liberce. Věta, která jako by vypadla z lechtivého románu. Nicméně jde o jedno ze cvičení v učebnici češtiny pro žáky 3. a 4. třídy. Nejeden rodič nad tím ale kroutí hlavou. S informacemi přišel web Blesk.cz.

Cvičebnici Bystrá kobyla bila kopyty na babykové mýtině napsala Eva Mrázková. Jejím cílem je, aby žáci pochopili význam jednotlivých vyjmenovaných slov. Nicméně úloha, ve které mají poznat, o jaký předmět jde, zaráží i dospělé. Zejména proto, že je napsaná velmi dvojsmyslně.

ČTĚTE TAKÉ: Méně polotovarů, cukru i soli, více obilovin. Školní jídelny čeká po 30 letech revoluce

„Právě mě lízá Líza z Liberce. Rozplývám se Líze na jazyku a ona chtivě polyká“. V této větě by děti měly poznat lízátko. „Jsem konzervativní, volil bych pro ně srozumitelný obsah z dětského světa. Skutečně bych tam nedával skryté věty, přestože mohou být úsměvné a dvojsmysl v nich na rozdíl od dospělých malí žáčci vidět nemusejí. Měly by korespondovat s věkem, mít srozumitelnou linku bez jinotajů,“ řekl Blesku dětský psychoterapeut Miloslav Čedík.

Nakladatelství Albatros ale cvičebnici obhajuje. „Primárním záměrem bylo vytvořit texty s příběhem s vysokou frekvencí procvičovaného daného jevu a naučit děti pravopis zábavnou formou, díky níž si gramatiku zapamatují. Pokud jde o uvedené věty, jsou vytrženy z kontextu. Aby dítě poznalo, že se jedná o lízátko, je třeba použít slovesa lízat a polykat,“ uvedla mluvčí nakladatelství Jana Fikotová.

Server připomněl i podobnou „kauzu“ z minulého roku. V knize Zábavný pravopis zazní kromě slov o nevěře ženy s mlynářem i slova o sebevraždě. „Napsal lístek na rozloučenou. Spolykal prášky na spaní. A pak si pustil plyn,“ citoval web knížku.

Rozruch ve školství pak v týdnu vyvolal také úkol deváťáků ze Základní školy Rosice na Brněnsku. Žáci v rámci fyzikálního projektu Holocaust odpovídali na opravdu zvláštní otázky – Kolik lidí se vejde do plynové komory? Jaké napětí pouštěli do elektrického vedení kolem vyhlazovacího tábora? Při které hodnotě ochrneš a zemřeš?

Záměr celého projektu měl být podle ředitele školy Zbyňka Minaříka jasný. „Téma holokaustu bylo na naší škole mezipředmětovým projektem. Důraz byl kladen především na humanitní předměty, kde žáci vyhledávali a vysvětlovali základní pojmy související s holokaustem, četli knihy a pracovali s tematickými texty. Následně proběhla řízená diskuse,“ vysvětlil Minařík pro CNN Prima NEWS. Žáci tak podle něj během několika vyučovacích hodin získali dostatečný vhled do daného tématu.

„Chci se osobně omluvit za tento nedostatečně citlivý přístup. Uvědomujeme si, že toto zadání bylo více než nevhodné,“ prohlásil Minařík. Věcí se interně zabývá.

Můj kolega se domnívá, že se tato učitelka splašila, já bych spíše myslel, že se zbláznila. Sám mám ve své učebnici...

Posted by Líný učitel on Tuesday, January 23, 2024

Tagy: