Nejdůležitější model automobilky Dacia – Duster – přijíždí ve své třetí generaci. A rumunské SUV se značně posunulo, a to nejen po vzhledové stránce. Co naopak zůstalo, je jeho cenová dostupnost.
Duster se na našem trhu poprvé objevil v roce 2010 a veřejnost zaujal především nízkou pořizovací cenou, a to i v případě pohonu všech kol. Od té doby se ho prodalo zhruba 2,4 milionu kusů a v Evropě se nejednou stal nejprodávanějším „esúvéčkem“ vůbec. To je také důvod, proč si Dacia dala na nové generaci patřičně záležet.
K TÉMATU: Cenově dostupné rodinné SUV míří do Česka. Chybí mu však naftový motor
Nejde ovšem jen o design, ačkoli se sluší říct, že se velmi povedl. Už to není oplácaný týpek, co se ostatní snaží přesvědčit, že na vzhledu nezáleží. Ani to už není napohled nízkorozpočtové SUV, za které by se mladí řidiči měli stydět. Kdepak. Dacia novým pojetím dokáže zaujmout prakticky všechny věkové skupiny.
Zaměřeno na design i praktičnost
Dacia je hranatější, robustnější a také o řád modernější. Příď má daleko dravější vzhled, zejména pak díky užšímu pruhu ve výšce světel, kde vyniká LED denní svícení s pronikavým kukučem, a rovněž i masivnímu nárazníku. Široký postoj vozu dodávají plastové lemy kolem kol, stejně tak prolisy v zadní části. Mimochodem, ochranné plasty jsou tvořeny z dvaceti procent recyklovanými materiály.
Povedla se i záď auta, která je mnohem propracovanější a odvážnější než kdy předtím. Už jen tvarovaný střešní spoiler budí sportovnější dojem a výraznější nárazník zas dává znát, že do terénu se rozhodně nebojí. A nemusí ani řidič. Nájezdové úhly jsou u verze 4x4 až 31 stupňů vpředu a 36 stupňů vzadu. Jelikož nejsou nárazníky lakovány, není třeba se tolik obávat případných škrábanců.
Ve stejném duchu je koncipovaný i interiér nové Dacie Duster. Důležitou roli hraje i ekologie. Značka klade důraz na ohleduplnost vůči životnímu prostředí a udržitelnost, proto ve voze nenajdete například žádné chromování či kožené čalounění živočišného původu. Přesto působí vnitřek kvalitně zpracovaný, ačkoli jsou palubní deska a výplně dveří tvořeny z tvrdých plastů. Během jízdy jsme však nezaznamenali jakékoli povrzávání ani nepříjemné vibrace.
Dacia Duster ve verzi Extreme je zdobena prvky v měděné barvě. Vidět je můžete například ve výdeších klimatizace. Zdroj: Dacia
Dacia Duster ve verzi Extreme je zdobena prvky v měděné barvě. Vidět je můžete například ve výdeších klimatizace. Zdroj: Dacia
V základu jen to podstatné
Námi testovaná verze nebyla žádné holátko, ale prakticky to nejvíc, co můžete u Dusteru mít. Zatímco my jsme si mohli zkoušet nový desetipalcový dotykový displej na středovém panelu, v základu najdete pouze držák na mobilní telefon. A nepočítejte ani s automatickou klimatizací, digitálním přístrojovým štítem či parkovací kamerou, co jsme měli k dispozici. V nejnižším stupni Essential jsou jen ty nejdůležitější prvky a zároveň i omezený výběr barevných provedení. Nicméně startuje na zajímavé částce, konkrétně 429 900 Kč, což je jen o čtyři tisíce více než u předchůdce se stejnou motorizací.
Nutno ale podotknout, že u minulé generace šlo o vyšší výbavový stupeň a ve standardu se objevovala nejen dotyková obrazovka, ale rovněž kola z lehké slitiny, mlhové světlomety nebo třeba elektricky ovládaná zadní okna. Na druhou stranu chyběl dnes už povinný bezpečnostní asistent udržující v jízdním pruhu i speciální úchyty YouClip. Díky nim je u nového Dusteru možné přidělat na vybraných místech dostupné příslušenství, kam se řadí například lampička, bezdrátová nabíječka, multifunkční držák na nápoje nebo držák na telefon. Ten jsme mimo jiné měli ve voze také a i když mobil po celou dobu jízdy udržel, moc se nám nezamlouvalo, jak se v úchytu viklal.
Nové pohonné jednotky
Nový Duster se prodává v celkem čtyřech výbavách, kdy vrcholné verze Journey a Extreme se nabízejí za stejné ceny, tedy od 499 900 korun. Liší se od sebe zaměřením. Zatímco varianta Extreme cílí na typ zákazníků preferující outdoorové aktivity, Journey dává přednost především komfortu a podle automobilky i designu. I přesto, že má větší 18" kola, čistě subjektivně vzato se nám líbí více provedení Extreme pro své měděné doplňky uvnitř i vně.
Vybírat je možné z celkem tří motorizací. Rovnou podotýkáme, že ani jedna už nekonzumuje naftu. Náhradou má být nová hybridní pohonná jednotka o výkonu 140 koní, která kombinuje síly zážehové šestnáctistovky a elektromotoru. K dispozici má akumulátor s kapacitou 1,2 kWh, díky němuž dokáže po městě jezdit z osmdesáti procent čistě na elektřinu.
Novinkou je také přeplňovaná dvanáctistovka s výkonem 130 koní. Jako jediná je dostupná ve verzi 4x4, vždy se ovšem pojí s manuální převodovkou. K mání je od druhé výbavy Expression a vyjde na více než půl milionu korun. Cenu od tvoří dobře známý litrový tříválec s pohonem na LPG. Ten disponuje silou rovných sto koní a díky dvěma plnohodnotným nádržím bez problému ujede přes 1 300 kilometrů bez nutnosti tankovat.
Nová Dacia Duster neztratila své terénní vlohy. Disponuje světlou výškou 217 mm, pohonem všech kol a asistentem pro sjezd ze svahu. Zdroj: Dacia
Nová Dacia Duster neztratila své terénní vlohy. Disponuje světlou výškou 217 mm, pohonem všech kol a asistentem pro sjezd ze svahu. Zdroj: Dacia
Obrovský skok kupředu
Pokud bychom měli vypíchnout to nejdůležitější, co nová generace Dacie Duster přinesla, tak jsou to dozajista vylepšené jízdní vlastnosti. Na trase dlouhé přes sto kilometrů, kde se střídala nejen různá kvalita povrchů, ale i množství zatáček, ukázal Rumun velmi sympatické odhodlání a dovednosti.
Těží hlavně z nové podvozkové platformy CMF-B, kterou využívají i současné modely Sandero a Jogger. Díky ní je SUV v zatáčkách o poznání stabilnější, dokonce se i méně naklání a velmi dobře drží stopu. Za volantem jsme tak měli větší pocit jistoty, než tomu bylo u minulé generace. Zlepšilo se i tlumení nerovností a celkově působí podvozek komfortním dojmem. Posun jsme zaznamenali také v řízení, které je znatelně tužší a také přesnější. Prakticky vymizela vůle ve středové poloze, což učinilo jízdu v serpentinách Jizerských hor poměrně zábavnou.
Není to samozřejmě tak, že by se nový Duster dostal svými jízdními vlastnostmi na úroveň prémiových vozů. To ani nebylo cílem automobilky. Pro ní je stále nejdůležitější dělat normální auta pro normální lidi bez zbytečností kolem, a hlavně za dostupnou cenu. A to se dozajista povedlo.
Nová Dacia překonala svého předchůdce po všech stránkách, dokonce má při zachování kompaktních rozměrů i větší zavazadlový prostor a může se pochlubit i atraktivnějším designem, co zaujme i mladší řidiče s dobrodružnou povahou. Pro ně nabídne i řadu praktických příslušenství, mezi nimiž je také možnost pořídit si například spací vestavbu.
Kompletní ceník vozu naleznete zde. Podívejte se i na porovnání s minulou generací a hlavními konkurenty. Stačí kliknout sem.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Nejméně vypitého piva za 60 let. Češi nechodí do hospod, jsou pro ně drahé a mají jiné chutě