Dálnice se staví nevídaným tempem. Letos se do provozu dostane takřka 70 kilometrů
Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst
- 147 km nových dálnic za 3 roky: Stačí to?
- Již brzy se otevře 66,7 km nových dálnic.
- Dálnice D35 spojí Čechy a Moravu.
- Kdy se dočkáme dokončení D1?
Dálnice D35 je důležitou dopravní tepnou Česka. Uleví přetížené D1 a přinese zrychlené spojení Čech s Moravou. Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic
Česko zažívá dálniční boom. Po letech stagnace se síť nových úseků rychle rozrůstá – letos přibude téměř 67 kilometrů dálnic, dokončí se páteřní D1 a práce pokračují na dalších klíčových tazích D6, D35 i Pražském okruhu.
Vtipy na stav české dálniční sítě budou již brzy minulostí. Za předchozí tři roky se podařilo uvést do provozu celkem 147,2 kilometru nových dálnic, za což můžeme vděčit především rekordnímu minulému roku, kdy se do provozu uvedlo 110,6 kilometru.
K TÉMATU: Nová policejní auta vyjedou na české silnice. Měřit nebudou, mají ale jinou vychytávku
Ty tvoří z velké části dálnice D4 na úseku mezi Příbramí a Pískem a pokračující část dálnice D3, která ulevila Českým Budějovicím od tranzitního provozu směrem k rakouským hranicím. Významný je i 21,4 kilometru dlouhý úsek dálnice D55 sloužící zejména jako obchvat Uherského Hradiště.
Rozestavěno je po celé zemi
Ani letos práce na dálniční síti nepolevují, ba naopak. Rozestavěných úseků přibývá po celém Česku, celorepublikový význam však mají zejména tři stavby, které ocení většina českých řidičů.
NEPŘEHLÉDNĚTE: Deset nejrizikovějších míst na Vysočině: Experti vytipovali úseky, kde auta nejčastěji bourají
Na jihovýchodní části Pražského okruhu D0 totiž po dlouhých letech začaly stavební práce, dokončen má být již v roce 2027. Tento obchvat významně uleví Jižní a Štěrboholské spojce od tranzitní přepravy, ty by se tak již brzy mohly dočkat úlevy od věčných kolon.
Dálnice D6 spojuje Karlovy Vary s Prahou. Její dokončení přinese do regionu nové příležitosti díky výrazně rychlejšímu spojení se zbytkem země. Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic
Dálnice D6, spojující Karlovy Vary s Prahou, je také ve výstavbě. Kompletní by měla být už v roce 2028 a významně ulehčí cestu do Karlovarského kraje a Německa, díky čemuž by mohla napomoci dlouhodobě ekonomicky slabému regionu s přilákáním nových firem a investorů.
Celorepublikově významná je dálnice D35, která se napojuje na dálnici D11 u Hradce Králové a jejíž konec by měl vyústit u Olomouce. Ta slibuje významnou úlevu pro dlouhodobě přetíženou, nejvýznamnější a řidiči nejobávanější dálnici D1 od tranzitní přepravy z Polska a Moravy.
Letos se ještě několika nových úseků dočkáme
Rozestavěné úseky jsou sice pozitivní zprávou pro řidiče, ještě příjemnější jsou však ty zprovozněné. Letos se totiž otevře dohromady 66,7 kilometru nových dálnic, což je druhý nejlepší výsledek za poslední čtyři roky.
„Nejvíce přibude nových kilometrů na dálnici D35, která propojuje Čechy a Moravu od Olomouce do Hradce Králové. Konkrétně se otevře pět úseků v souhrnné délce 32,7 kilometru,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: Senior se proháněl po čtyřproudé silnici na elektrovozíku. Zpomal, měří se tu, rýpl si řidič.
Nejdříve se dočkáme úseku Křelov-Slavonín 2. etapa, který tvoří 3,2 kilometru dálnice, a první řidiči se po něm projedou již 20. listopadu. Následovat budou 16. prosince tři úseky: Hořice-Sadová o délce 10,5 kilometru, Sadová-Plotiště o délce 1,3 kilometru a Vysoké Mýto-Džbánov o délce 6 kilometrů. O dva dny později se otevře i 11,7 kilometru dlouhý úsek Janov-Opatovec.
Dočkáme se i kompletního dokončení dálnice D1, jejíž první část byla motoristům otevřena již v roce 1971. Poslední úsek Říkovice–Přerov se otevře 19. prosince a nejvýznamnější česká dálnice tak bude po 54 letech (a mezitím už jedné velké rekonstrukci) dokončena.
Karlovarská dálnice D6 se již letos rozrostla o 14,4 kilometru díky obchvatům Hořoviček a Hořesedel, tím však ŘSD s ostatními dálnicemi nekončí. V úterý 9. prosince se slavnostně otevře most Napajedla–Babice na dálnici D55 a 19. prosince se rozroste o dalších 7,6 kilometru díky úseku Olomouc–Kokory.
V příštích letech budou mít bagry stále napilno
„Rekordní otevírání dálničních úseků může pokračovat i v příštích letech, kdy je přichystáno mezi lety 2026 až 2029 k otevření dalších 264,3 kilometru dálnic. Jen v příštím roce začne řidičkám a řidičům sloužit 42,6 kilometru nových autostrád,“ říká ministr Kupka.
Staveniště nových dálnic potkáváme na našich cestách stále častěji. Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic
Prozatím bude úsek Vysoké Mýto–Džbánov na dálnici D35 bez navázání na stávající dálnici, to by se však mělo změnit příští rok. Ředitelství silnic a dálnic plánuje otevření úseku Ostrov–Vysoké Mýto, včetně tunelu Homole, již v příštím roce, v říjnu již proběhla pokládka prvních asfaltových vrstev. Úsek Sadová–Plotiště se také připojí ke stávající dálnici D35 přes mimoúrovňovou křižovatku s dálnicí D11.
Očekává se též otevření napojení dálnice D3 ke státním hranicím s Rakouskem. Úseky Kaplice nádraží–Nažidla (1. etapa) a Nažidla–Dolní Dvořiště se do provozu dostanou již v příštím roce, k jejich propojení by dle plánu Ředitelství silnic a dálnic mělo dojít již v roce 2027. Cesta do Rakouska by tak měla být zase o něco snazší.
Neméně důležité je i spojení s Polskem. Řidičům se otevře i 3,3 kilometru dlouhý úsek u polských hranic, jehož prodloužení ke Trutnovu je naplánováno na rok 2028. Do provozu se dostane i druhá část dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem, otevře se i rozšíření dálnice D7 v části mimoúrovňové křižovatky Slaný-západ – Kutrovice. Interaktivní mapu úseků dálnice aktuálně ve výstavbě či plánování naleznete na webu ŘSD na tomto odkazu.
Čtěte také
V následujících letech může přijít ochlazení v počtu otevřených úseků
Aktuálně rozestavěných úseků dálnic je spousta, ještě více je těch připravovaných. Ty však mohou narazit, neboť v rozpočtu Státního fondu pro dopravní infrastrukturu na rok 2026 chybí zhruba 40 miliard korun pro úspěšnou realizaci všech aktuálně plánovaných úseků, jak v rozhovoru pro ČT24 zmínil ředitel ŘSD Radek Mátl. Neznamená to však, že by se měli řidiči obávat konce úspěšného období zprovozňování nových dálnic či rekonstrukcí těch stávajících.
Jak dále v rozhovoru Mátl zmínil, v případě, že by k doplnění prostředků do fondu nedošlo, dojde maximálně k několikaměsíčnímu zpoždění zahájení staveb plánovaných úseků. „S každou miliardou, která nám z rozpočtu zmizí, budeme muset něco seškrtat a u něčeho říct, že se to třeba opozdí. Máme samozřejmě nastavené priority, co chceme stavět, kdy a jak,“ dále ubezpečil ředitel ŘSD. Největší problém vidí v úseku Jaroměř–Trutnov dálnice D11, na jejíž zahájení stavby je ŘSD připraveno již tento prosinec, avšak její ufinancování v příštím roce by nebylo jisté.
Rozpočet přesto není malý, ba naopak. „Musíme si uvědomit, že ŘSD mělo před deseti lety rozpočty kolem 25 až 30 miliard, dnes se pohybujeme na 82 miliardách. (…) Díky tomu, že se nám ty stavby podařilo připravit a začít je realizovat, je rozpočet opravdu vysoký – nejvyšší v historii ŘSD. Rozestavěnost dálniční sítě je největší v historii,“ sdělil dále v rozhovoru Mátl.