Do africké Safari Rallye odstartuje legendární Polák Zasada. Je mu už 91 let

V době, kdy se Polák Sobieslaw Zasada stal naposledy mistrem Evropy v automobilových soutěžích, televize ještě v Československu nevysílala barevně, u moci byl čerstvě Gustáv Husák a Američané pilně válčili ve Vietnamu. Teď se tento závodnický nestor chystá absolvovat jako vůbec nejstarší jezdec světového šampionátu extrémně náročnou keňskou Safari Rallye.

Už ve čtvrtek odstartuje v keňském Nairobi jedna z nejnáročnějších soutěží světa, Safari rallye. Za volantem bude při tom také Sobielsaw Zasada (narozen 1930), který s autem poprvé závodil už v roce 1955. Během desítek let aktivní kariéry jezdil s auty různých značek. Začínal se Simcou Aronde, slavné období s mnoha evropskými úspěchy začalo s malým autem značky Steyr Puch 650 TR, což byla rakouská obdoba Fiatu 500 Abarth. Další úspěšné období začalo přechodem na značku Porsche, 912 se čtyřválcem a se šestiválcem 911S. Startoval i v Československu v Rally Vltava, v roce 1967 skončil druhý s Porsche 912.

Všestranný talent

Poslední titul v ME získal Zasada s BMW 2002Ti, pak se vrátil ke značce Porsche. Měl mnoho spolujezdců, mezi nimiž nechyběla ani manželka Ewa. V červnu 1973 vytvořil sedmičlenný tým jezdců, který se sériovým Fiatem 125p vytvořil tři světové rekordy. Na úseku dálnice u města Wroclaw najezdili 25 tisíc kilometrů průměrnou rychlostí 138,08 km/h, 25 tisíc mil průměrnou rychlostí 138,18 km/h a 50 tisíc kilometrů průměrnou rychlostí 138,27 km/h.

Tyto rekordy vydržely asi 9 let. Po skončení závodní kariéry se stal úspěšným podnikatelem, zastupoval v Polsku značky Mercedes-Benz a Porsche. Sobiesław Zasada je autorem kultovní knihy, která vyšla v Československu pod názvem Bezpečná rychlost.

Zpátky v jámě lvové

Zasada startoval na Safari poprvé už v roce 1969 s Porsche a dodnes celkem oprávněně tvrdí, že jde o fyzicky nejnáročnější soutěž v celém seriálu MS. Na druhou stranu je africká soutěž známá tím, že v ní často uspějí zkušení závodníci a odolná technika. Jak si povede Sobieslaw Zasada lze těžko odhadnout, jakkoliv se svým 45letým spolujezdcem a jejich Fordem Fiesta rozhodně trénoval poctivě. Už samotný fakt, že se v tak pokročilém věku posadí do závodního auta, je činem vpravdě hrdinským.

Tagy: