Šéf Volkswagenu Oliver Blume nepotvrdil spekulace o budoucnosti Škody jako výhradního výrobce spalovacích motorů pro celý koncern. Česká značka by měla i nadále vyvíjet modely s různými druhy pohonu, přičemž prim budou stále více hrát auta výhradně na elektrický pohon.
Před pár dny český mediální prostor rozvířily informace o tom, že největší domácí výrobce aut bude v rámci nové koncernové strategie odsouzen k výrobě dosluhujících spalovacích motorů, zatímco inovace a mobilitu budoucnosti budou řešit jinde. Spustila se debata, v níž jedni říkali, že budeme automobilovým skanzenem Evropy, a druzí se posmívali, že „máme, co jsme chtěli“. Na středeční tiskové konferenci věnované strategickému rozvoji Volkswagenu však jeho šéf Blume naznačil, že pro Škodu se v budoucnu nic podstatného nezmění a bude pokračovat v nastoleném trendu výrobce různých druhů pohonu s čím dál větší preferencí elektrických.
V zajetých kolejích
Hlavním smyslem zmíněné tiskové konference bylo zjednodušeně ukázat byznysovému prostředí a ekonomikám jednotlivých zemí, že koncern VW ví, co dělá, má nějakou strategii a dlouhodobé plány do budoucna. Prezentace tedy byla plná čísel, trendů, grafů, ekonomických ukazatelů, udržitelnosti a ve značené míře i korporátních prohlášení typu „automobilový sektor se transformuje“, „naše značky si nesmí konkurovat“, „musíme být efektivní“, „máme nový management“, „doba není jednoduchá“, „udržitelnost je pro nás klíčová“... To jsou fráze, které dnes na takové akci zaznít musí.
O tom, že by Škodovka měla v rámci nové strategie vyrábět výhradně spalovací modely pro ostatní značky, zatímco ony si budou užívat nejmodernějších technologií budoucnosti, však nepadlo ani slovo. „Prapůvod této obavy či fámy hledejme nejspíše ve sdělení, že Škoda v rámci koncernu převzala globální odpovědnost za vývoj a výrobu motorů řady EA 211, jenže to byla zpráva, která bez většího zájmu médií prošla prostorem už v březnu tohoto roku,“ upozorňuje Jan Blažek z webu Autosalon.tv
Budoucnost koncernových elektromobilů, tedy i těch se značkou Škoda, by se měla rozvíjet pouze na jediné podvozkové platformě. Zdroj: Se svolením společnosti Volkswagen
Budoucnost koncernových elektromobilů, tedy i těch se značkou Škoda, by se měla rozvíjet pouze na jediné podvozkové platformě. Zdroj: Se svolením společnosti Volkswagen
„U Škodovky se tedy nic zásadního nemění. Nadále bude nabízet modely jak se spalovacími motory, tak mild-hybridy i plug-in hybridy a k tomu bude rozšiřovat portfolio čistě elektrických aut na avizovaných šest modelů do roku 2026. Je možné, že v rámci optimalizací dojde v celé skupině VW k různým přesunům výroby. Nové Škody se tedy nemusí nutně vyrábět jen v České republice,“ doplnil Blažek.
Gigafactory na baterky bude jinde, otazníky nad Seatem
Jasno už je podle vedení Volkswagenu také ohledně výstavby továren na baterie. Volkswagen je bude pro své elektromobily zakládat v německém Salzgitteru a dále pak ve Španělsku a Kanadě, kde se mu podle Blumeho slov dostává podpory i od premiéra Justina Trudeaua. V Česku zatím žádná podobná továrna nebude, to však neznamená, že by k tomu nemohlo dojít ve vzdálenější budoucnosti.
Podle Blažka lze zatím čistě v rovině spekulací komentovat situaci kolem španělské koncernové značky Seat: „Její sportovní divize Cupra se před pár lety osamostatnila a vystupuje na trhu jako samostatná značka, přičemž dlužno podotknout, že se jí dost daří. V prezentacích samotného Olivera Blumeho byla španělská produkce na některých místech uvedena jako dvojice Seat/Cupra, častěji však v prezentaci vystupovala pouze značka Cupra a po Seatu se na některých slidech jakoby úplně slehla zem,“ popsal novinář.