Nepřipoutaný spolujezdec zranil při bouračce na Jablonecku kolegu. Věcí se zabývá policie
Vážná nehoda, ke které došlo v pondělí na Jablonecku, může mít nečekanou dohru. Před soudem může skončit nepřipoutaný spolujezdec ze zadního sedadla. Ten při nárazu proletěl kabinou, udělal díru do čelního skla a narazil přitom do připoutaného spolujezdce na předním sedadle, kterého záchranáři odvezli s vážným zraněním do nemocnice. „Jeho případný podíl na zranění spolujezdce na předním sedadle je v tuto chvíli předmětem probíhajícího šetření,“ potvrdila policejní mluvčí Dagmar Sochorová.
K nehodě došlo v pondělí ráno na silnici I/65 poblíž Rychnova u Jablonce nad Nisou. Starší řidič tam podle policie zatím z neznámých důvodů vjel do protisměru a jeho auto se čelně střetlo s dodávkou, ve které cestovali tři zaměstnanci stavební firmy. Záchranáři všechny zúčastněné převezli do nemocnic s vážnými poraněními. Při pohledu na zdemolované vozy bylo jasné, že náraz se odehrál ve vysoké rychlosti. Sedadlo spolujezdce sedícího vepředu ve voze stavební firmy bylo přitom zhruba o třicet centimetrů posunuté směrem k palubní desce – následek nárazu těla nepřipoutaného pasažéra ze zadního sedadla. „Vlivem čelního nárazu byl vymrštěn na řádně připoutaného spolujezdce sedícího vepředu a následně narazil ještě hlavou do čelního skla,“ popsala Sochorová. O intenzitě nárazu do čelního skla svědčila díra odpovídající velikosti hlavy dospělého člověka.
ČTĚTE TAKÉ: Řidič srazil na Náchodsku dvě děti, skončily v nemocnici. Roli hrál alkohol.
Jaký typ poranění utrpěl pasažér na předním sedadle, záchranáři ani policisté nespecifikovali. Podle zkušeností záchranářů to ale často bývají úrazy páteře. „Je důležité si uvědomit, že bezpečnostní prvky ve voze pro osoby na předních sedadlech jsou konstruované na náraz zepředu nebo z boku, ale ne zezadu. Dost často nepřipoutaný člověk letící ze zadního sedadla doslova vyrve sedačku před sebou a narazí toho spolujezdce vepředu na palubní desku nebo na čelní sklo," popisuje zkušený liberecký záchranář Petr Matějíčka. Připomíná také, že pás, který drží připoutaného, působí při ohromném tlaku zezadu na jeho hrudník mnohem větší silou, než konstruktéři předpokládali.
Podle redakcí osloveného právníka se teď policisté zcela jistě obrátí na experty, protože nepřipoutanému cestujícímu ze zadního sedadla hrozí obvinění z ublížení na zdraví z nedbalosti. „Do jaké míry je ten nepřipoutaný vinen za ublížení na zdraví, musí posoudit soudní znalec,“ uvedl advokát Jan Černý. Výsledek vyšetřování bude podle něj velmi zajímat pojišťovnu řidiče, který čelní střet zavinil.
Čtěte také
„Z povinného ručení bude vyplácet náhrady všem zraněným z toho druhého auta, ale pravděpodobně bude chtít po nepřipoutaném pasažérovi úhradu části výloh u zraněného z předního sedadla. Ten podíl může určit podle toho, jakou procentní míru zavinění mu přiřkne soudní znalec. A stejně tak jemu samotnému, protože on se při té nehodě sám zranil, může pojišťovna vyplatit méně, protože nepoužil bezpečnostní pás a ke škodě na zdraví si sám přispěl. Je to podobné, jako kdyby boural pod vlivem alkoholu,“ vysvětlil právník. Upozornil rovněž, že může jít o částky v řádu statisíců a v případě trvalých následků v řádu milionů korun.
Při nárazu se ze stokilového muže stane třítunové kladivo
Rozdíl je při použití, nebo naopak nepoužití bezpečnostních pásů dramatický. „Nárazová hmotnost nepřipoutaného člověka je až třicetinásobek jeho skutečné váhy. Takže když na zadním sedadle sedíte jako stokilový muž, letíte dopředu jako třítunové kladivo. Narazíte do sedačky před sebou, tu vytrhnete, vyletíte dopředu, narážíte hlavou do střechy, řidiče hodíte na volant nebo spolujezdce a palubní desku. On se tam vyfukuje airbag, takže ho zabije nebo zmrzačí, případně mu ještě hodíte hlavu na čelní sklo nebo toho člověka před sebou vrazíte pod palubní desku. To všechno se stane za dvě desetiny vteřiny, nemáte šanci udělat vůbec nic. Spousta lidí tvrdí, že se zapře nebo chytí madla dveří, je to ale nesmysl," vysvětlil dopravní expert Roman Budský.
Podle posledního průzkumu Centra dopravního výzkumu se v autě nepoutají čtyři procenta českých řidičů, u pasažérů na předním sedadle je to šest procent a vzadu je to dokonce dvanáct procent, tedy každý osmý. „Důležitou roli hrají řidiči. Dospělému člověku nemohou přikázat, aby se připoutal, ale znám takové, kteří se prostě nerozjedou, dokud si všichni pásy nezapnou, a to je rozumné. S nepřipoutaným člověkem za sebou hrajete ruskou ruletu,“ zdůraznil Budský.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Svědek zachytil osudovou chybu řidiče před fatální nehodou v Krkonoších, ukazují mrazivé záběry.