Neutuchající zájem o SUV i větší tlak na automobilky směrem k čisté elektromobilitě stojí za vymizením některých vozů na našem trhu, mnohdy k oslabení celé kategorie. Kdysi oblíbené modely tak dostaly do propadliště dějin bez přímého nástupce. I česká škodovka přišla o svého reprezentanta.
Z našeho trhu v posledních letech vymizela praktická rodinná auta. Nejvíce to odnesla kategorie vozů MPV, tedy víceúčelová vozidla tvarem připomínající dodávky, která hlavně sází na prostornost a ve většině případů i na více míst k sezení. Jen za minulý rok jsme se rozloučili například se Seatem Alhambra, u Fordu skončily rovnou dva modely Galaxy a S-MAX i Volkswagen přestal vyrábět oblíbený Sharan.
K TÉMATU: Po Fabii Combi nejspíš skončí i nová Scala. Škoda plánuje škrty kvůli elektrifikaci
V předchozích letech měl v tomto segmentu svého zástupce také Citroën, který nabízel C4 SpaceTourer včetně prodloužené verze Grand, ani Fiat nezůstával pozadu se svým rodinným autem 500L a u Korejců jsme měli možnost vybírat mezi Hyundaiem ix20, Kiou Venga či Carens. Na druhou stranu třeba Renault to vyřešil šalamounsky, když z MPV typu Espace a Scenic udělal SUV, ačkoli druhý jmenovaný se nabízí už jen jako elektromobil.
Výrazné oslabení si připsala i nejmenší kategorie takzvaných minivozů, jež zároveň patřila k nejdostupnějším autům na českém trhu. Asi každý si mezi automobilovými „prcky“ vybaví malé Citigo od škodovky. Jen 3,6 metru dlouhý vůz se u nás prodával ve tří a pětidveřové variantě – zpočátku s litrovým atmosférickým tříválcem, později i s elektromotorem – a tvořil koncernové sesterské trio s Volkswagenem up! a Seatem Mii. Ani jeden model už ale na stránkách výrobců nenajdete.
Platí to i pro konkurenční trojčata z Kolína. Řeč je o Citroënu C1, Peugeotu 108 a Toyotě Aygo, která ale oproti svým sourozencům na sobě zapracovala a v nabušenější crossover verzi se na český trh vrátila pod názvem Aygo X.
Vymizely i oblíbené kombíky
Před dvěma lety překvapila mladoboleslavská automobilka ukončením výroby oblíbené Fabie Combi. Nástup nové generace se tak musel z důvodu přísnějších emisních norem obejít bez praktičtější karosářské verze, jež tvořila podstatnou část prodejů. Nicméně český výrobce není jediný, kdo upustil od produkce malých kombíků.
Úspěšný Renault Clio přestal nabízet variantu kombi už v roce 2020 a takový Seat Ibiza ST kvůli nezájmu zákazníků odešel do důchodu ještě o čtyři roky dříve. Momentálně je tak jediným zástupcem pouze Clubman od Mini, případně je nutné sáhnout po vyšší třídě, kde úřaduje například Škoda Octavia, Hyundai i30 nebo také Dacia Jogger.
Pamatujete i na sedan od rumunské automobilky? Dacia Logan kdysi patřila díky své cenové dostupnosti mezi velmi žádané vozy, nicméně s nástupem nové generace, kdy cenovka oscilovala kolem hodnoty 300 tisíc za přeplňovaný tříválec na LPG, se moc pozornosti nedočkala. Z našeho trhu se proto vytratila v polovině roku 2022.
V témže roce se bez přímého nástupce odebral do věčných lovišť například Opel Insignia nebo také Renault Talisman. A nezapomeňme ještě zmínit, že od loňska v nabídce americké automobilky Ford už neuvidíme legendární Fiestu a s ní i sportovní verzi ST. Brzy to bude mít bohužel spočítané i oblíbený Ford Focus.