
Hasiči, policisté a záchranáři se bouří pro elektromobilům
Hasiči, policisté a záchranáři se bouří proti elektromobilům. Podle nich není možné s nimi zajistit akceschopnost záchranných složek. Ministerstvo vnitra s nimi souhlasí a vypracovalo analýzu, podle které zatím není možné, aby integrovaný záchranný systém přešel na elektrická vozidla. Navrhuje proto, aby vláda vyjednala v Bruselu výjimku, aby se IZS konec prodeje nových aut se spalovacími motory netýkal.
„Povaha naší práce je velmi dynamická a nepředvídatelná, tudíž ta možnost rychlého doplnění paliva a případné akceschopnosti je pro nás klíčová. Nejenom pro nás, ale i pro naše pacienty,“ vyjádřil se k problematice pro CNN Prima NEWS mluvčí Zdravotnické záchranné služby v Praze Karel Kirs.
ČTĚTE TAKÉ: V oblíbené destinaci se vyskytl nebezpečný komár. Přenáší nemoc, na kterou neexistuje léčba
Obavy se záchranáři sdílí také ministerstvo vnitra. „V případě nevyjednání výjimky hrozí nebezpečí, že nebude zajištěna pravidelná obnova vozového parku IZS. To může mít zásadní negativní dopad nejen na akceschopnost složek integrovaného záchranného systému,“ píše se v jeho vyjádření.
„Nabít takhle velké vozy není vůbec v lidské představivosti,“ konstatoval dopravní expert Igor Sirota. „Jejich vozy musí vyjet tehdy, kdy je třeba. To znamená, že nevědí, do jaké vzdálenosti pojedou, nevědí, jaký tam bude stav vozovky či jestli budou v terénu,“ dodal.
„My nejsme schopni tato vozidla používat. Když dnes máme mimořádnou událost, je vozidlo na místě delší dobu. Řádově to mohou být hodiny, dny ale i měsíce, jako tomu bylo nedávno během povodní,“ vyjádřil se náměstek generálního ředitele Hasičské záchranné služby ČR Petr Ošlejšek.
Tu analýzu bych ráda viděla, pochybuje Gregorová
Autoři analýzy také upozorňují, že nabídka elektromobilů vhodných pro záchranný systém je v současné době nedostatečná. „Za posledních deset let se neobjevil na trhu s auty žádný automobil, žádná značka, která by byla schopná nahradit současné spalovací motory,“ řekl pro CNN Prima NEWS europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL).
S ním však nesouhlasí jeho kolegyně z Evropského parlamentu Markéta Gregorová (Piráti). „Opravdu na to už nebudeme dávno technologicky a infrastrukturně připraveni, právě i z hlediska IZS? Pokud tvrdí ministerstvo, že ne a že udělalo analýzy, jak to tady bude za deset let vypadat, tak já bych je ráda viděla,“ uvedla.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Dveřmi tramvaje smetl vystupující seniorku pod vůz, zemřela. Řidič z Olomouce dostal podmínku