Konec automobilové klasiky
V rozruchu okolo středečního schválení zákazu prodeje spalovacích motorů v osobních autech od roku 2035 trochu zanikl návrh na stejný krok u dodávek, jenž by měl nastat ještě o osm let dříve. V první fázi by se opatření mělo týkat jen velkých firem. Na ty menší evropská regulace dolehne v roce 2030.
Nizozemský eurokomisař Frans Timmermans, známý svou radikální podporou elektromobility, není spokojen s ukončením prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035 a povinnou elektromobilitu se snaží přetavit do nové, ještě přísnější legislativy. Velkou šanci na rychlejší „zezelenání“ dopravy vidí mezi lehkými užitkovými vozy, které dnes v drtivé míře stále jezdí na naftu. Jeho záměrem je zavedení zákazu prodeje LUV s benzinovými či naftovými motory ještě dříve než u osobních vozů.
Konec aut se spalovacími motory. Europoslanci schválili zákaz prodeje nových od roku 2035
Evropský parlament (EP) ve středu schválil návrh, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory. Opatření se netýká ojetých vozů a bude ještě předmětem dalšího unijního vyjednávání.
Elektrifikaci nahrávají problémy s ruskou ropou
Timmermans oznámil, že pracuje na návrhu, podle něhož by měly všechny větší společnosti působící v členských státech EU používat výlučně elektrická užitková vozidla od roku 2027. Dle předlohy by se norma měla týkat vozidel s hmotností do 3 500 kg. Od roku 2030 by se tato povinnost měla rozšířit i na menší firmy. Zatím sice nevíme, co je velká a co malá firma, rozhodně však víme, že pro prosperitu každého podniku jsou klíčové náklady. A přestože elektrická auta umí ušetřit na straně provozu, zvláště v dobách rekordních cen paliv, ostatní náklady jen zvyšují.
Už jejich cena je pro firmy často nepřijatelná – stojí přinejmenším dvakrát tolik co konvenčně poháněné vozy. Kromě toho méně uvezou a mají menší dojezd. V praxi jsou zatím využitelné takřka výlučně ve městech s dostatkem dobíjecí infrastruktury. Představa, že budou mít věčně spěchající řidiči kurýrních služeb čas své vozy dobíjet, je však utopická.
Některé společnosti nicméně používají elektrické dodávky již dnes, a to i dobrovolně, protože jim z nějakého důvodu vyhovují.
Eurokomisař opírá svůj návrh o vysoké ceny benzinu a nafty a o plánovanou „rozlučku“ s ruskou ropou, do budoucna podle jeho kritiků ale nelze garantovat ani ceny elektrické energie a trakčních baterií, protože ceny surovin se sílící poptávkou rostou. Navíc se elektrické dodávky pro některé účely nehodí. Například pro řidiče, kteří mají denně najet stovky kilometrů. A jak je známo, dodávka vydělává jen tehdy, když jezdí, a ne tehdy, když stojí na nabíječce. I proto například koncern Stellantis elektrifikuje nejprve osobní verze svých dodávek a u těch užitkových nechává zákazníkům stále na výběr.