Jezdili jsme s elektrickým Fordem Transit. Má 200 kW i zásuvku na spotřebiče

Elektromobilita nezadržitelně postupuje také do segmentu užitkových vozů, elektrický Transit je toho nejnovějším důkazem. Díky slušné kapacitě akumulátoru, dojezdu, výkonu elektromotoru a funkci výstupu energie prostřednictvím klasické zásuvky půjde o docela lákavou nabídku.

Ford představil v Barceloně novinářům koncept Ford PRO. Tato tři písmenka neznamenají „Professional“, jak by si mnozí mohli myslet, ale „Productivity“ – tedy maximální produktivitu. Ford chce nabídnout uživatelům svých dodávek komplexní řešení v rámci správy jejich vozového parku – od dodání vozů samotných přes nabídku jejich financování, servisu, poskytování softwaru a v případě těch elektrických i vybudování infrastruktury pro firemní dobíjení. Elektrifikaci užitkových vozidel sice tento koncept podporuje, určený ale je i pro majitele aut s klasickým spalovacím motorem.

Tichý společník

O pohon dodávky se stará elektromotor s točivým momentem 430 Nm a možností volby maximálního výkonu 135 kW nebo 198 kW. Užitečné zatížení činí až 1 758 kilogramů v případě dodávky, ale ceník tvoří 25 variant karoserií – kromě klasické dodávky je v nabídce také dodávka s dvojitou kabinou a podvozek s kabinou s různými délkami a výškami střechy a s celkovou hmotností od 3,5 do 4,25 tuny. Model E-Transit je také vybaven unikátní funkcí Ford ProPower Onboard, která může dodávat výkon až 2,3 kW v kabině a nákladovém prostoru pro napájení příslušenství.

Rozdíly mezi jízdou s elektrickým a naftovým vozem jsou v případě dodávky, jako je Ford Transit, markantní zejména co se týká kultivovanosti jízdy. Zatímco naftové motory v dodávkách uvnitř plechových karoserií většinou dost rachotí, zde vládne naprosté ticho. Tedy od motoru. O to více řidič samozřejmě vnímá veškeré zvuky vycházející z karoserie či nákladového prostoru.

Elektřina dělá z dodávky raketu

Zatímco v Česku se Transit typu Van, tedy dodávka s jednou řadou sedadel, aktuálně nabízí s naftovými motory o výkonu 77 až 125 kW, už slabší verze na prezentaci (135 kW) všechny tyto hodnoty převyšovala a silnější (195 kW) dělá z elektrické dodávky vyloženou raketu. Naopak jasnou nevýhodou je citelně menší dojezd na jedno nabití. Aby Ford zajistil E-Transitu stejnou užitečnost jako běžným naftovým verzím (totožnou velikost nákladového prostoru a podobnou nosnost), dal do podvozku relativně malé baterie s využitelnou kapacitou 68 kWh.

Po Barceloně bychom díky nižší spotřebě v městském provozu (jezdili jsme místy jen za 17 kWh/100 km) možná někdy ujeli až 400 kilometrů. Samozřejmě to ale vylučuje použití E-Transitu na dálkové trasy na jedno nabití.

Naftové transity nekončí

Velký rozdíl je zatím také v pořizovací ceně. Zatímco naftový transit lze pořídit už od 693 300 korun bez DPH (verze Van Bestseller L2 s výkonem 130 koní), nejlevnější E-Transit bude podle informací z českého zastoupení Fordu stát více než dvojnásobek (ceník zatím na stránkách není). Mezi velikostně srovnatelnými verzemi by měl být rozdíl půl milionu.

Přesto se ředitel divize užitkových vozů Ford od Europe Brandon Lyne v exkluzivním rozhovoru pro web Autosalon.tv dušoval: „Z hlediska TCO, tedy celkových nákladů na vlastnictví vozu, jsou už nyní elektrické transity levnější než ty naftové. Zejména díky levnější údržbě a servisu, a také díky nižším cenám za palivo.“

To ale neznamená, že už by Evropu ovládly elektrické dodávky. „Zatím jejich podíl činí tři až čtyři procenta a podle odhadů většiny lidí z automobilového byznysu se bude každý rok přibližně zdvojnásobovat. V roce 2030 by měla elektrická auta, jak osobní tak nákladní, tvořit tři čtvrtiny prodeje nových vozů. Tento vývoj ale mohou zpomalit současné problémy s nedostatkem některých součástek,“ tvrdí Lyne.

Big Brother

V Barceloně jsme si v praxi vyzkoušeli, co znamená koncept Ford PRO pro správce vozových parků i pro řidiče samotné. Po skončení každé testovací jízdy jsme byli vyzváni, abychom se přišli podívat na její vyhodnocení. A před každým řidičem se na velkoplošných obrazovkách otevřela velká mapa, na níž se klikatila jeho testovací trasa ozdobená množstvím ikonek signalizujících překročení rychlosti, zbytečnou akceleraci nebo nešetrné zacházení s plynovým pedálem. Správce vozového parku má možnost vyhodnocovat výkony jednotlivých řidičů podle obrovského množství kritérií, a mimo jiné také v reálném čase neustále vidí, kde se vůz nachází a co se s ním děje.

Tagy:

Hlavní zprávy

Infobox

Válka na Ukrajině

sledujeme živě
23:43

Rusové ostřelovali oblast Sumy, odpálili neřízené střely z vrtulníků

23:29

Zelenskyj varoval osoby, které se podílejí na odpalování raket na Ukrajinu

23:01

Rusko střílelo na Zelenodolsk z několika raketometů

22:34

Vedoucí představitelé zemí G7 vtipkovali o Putinovi

Expert k tragické nehodě Audi R8 v Jičíně: Agresivní mistři světa. Chápou jen tvrdé tresty

V Česku neumíme trestat agresivní řidiče, kteří se chovají skutečně nebezpečně. Jsou přesvědčení, že jsou mistry světa, vědomě tím ale ohrožují ostatní účastníky silničního provozu, řekl redakci CNN Prima NEWS dopravní expert Roman Budský z platformy VIZE 0. Komentoval tak tragickou nehodu v Jičíně, při které přišel o život řidič Audi R8. Dopravní odborník Jiří Žák podotkl, že se mnoho řidičů v krizových situacích až příliš spoléhá na elektronické systémy v autech. „Fyzikální zákony jsou ale neúprosné. Někdy to skončí dobře, někdy tragicky,“ dodal.

OpenText propojuje svoje služby s Google Cloud, aby firmám poskytl větší komfort

Spravovat a řídit firemní dokumenty a další informace je stále složitější. Přicházejí z mnoha zdrojů, digitalizované i papírové, e-maily, datovými schránkami, komunikačními aplikacemi, klasickou poštou… Bez interního systému na oběh, zpracování, schvalování a archivaci dokumentů se dnes už žádná organizace neobejde. Regionální viceprezidentka společnosti OpenText pro Evropu Sandra Tiskens vysvětluje, proč je dobré vsadit na globální řešení, které se dokáže přizpůsobit lokálním specifikům v České republice.

Bohatnou na inflaci, tak ať platí. Vládní strany si brousí zuby na energetické firmy

Čtyři koaliční strany připouštějí zavedení speciální daně pro energetické firmy, které vyrábějí elektřinu z uhlí a jádra. Piráti a hnutí STAN by měli návrh předložit na příštím jednání koaliční rady. TOP 09 a lidovci se chtějí bavit o podobě daně. Spíše skeptická je zatím pouze nejsilnější vládní strana ODS. Vyplývá to z vyjádření představitelů jednotlivých stran pro Českou televizi (ČT). Speciální daň z příjmů by byla ve výši 25 %.

Žijeme v nejhorší době od 2. světové války, říká Kovářová. Vondráček: Vláda nás dorazila

Musíme vymezit, v jaké době žijeme. Je to nejhorší doba od druhé světové války, řekla v Partii Terezie Tománkové místopředsedkyně STAN Věra Kovářová na konto obrovské inflace a problémů s energiemi. Podle Radka Vondráčka z opozičního hnutí ANO ale bylo hůře v době po roce 1968. „Jsme teď v šoku a vláda nás dorazila,“ zkritizoval ve vysílání CNN Prima NEWS kroky pětikoaličního kabinetu.

Češi pracují na videohrách pro nevidomé. V pořadu CNN Prima Gaming ukážeme, jak fungují

Videohry pro nevidomé jsou spíše vzácností. Česká herní pokladnice se ale může chlubit hned dvěma tituly, které myslí i na hráče s hendikepem. V pořadu CNN Prima Gaming tuzemští autoři mimo jiné vysvětlí, jak tyto konkrétní hry fungují v praxi a proč se pustili do jejich tvorby. Herní pořad můžete sledovat každou sobotu ve 22:20 na stanici CNN Prima NEWS i na webových stránkách cnnprima.cz.

Hrozivý omyl šoféra autobusu. Po nárazu do mostu na Hané je jeho kabina na šrot

Zájezdový autobus z Litvy, ve kterém cestovalo 44 lidí, v neděli havaroval na Vyškovsku. Jeho řidič narazil v Ivanovicích na Hané do mostní konstrukce, po které vede železniční trať spojující Přerov s Brnem. Podle Správy železnic by neměl být most nijak staticky narušený, i přesto po něm vlaky jezdí sníženou rychlostí. Při hrozivě vypadající nehodě se naštěstí nikdo nezranil.

Bizarní video z bojiště: Ruský voják vykonával potřebu. Zaútočil na něj dron Ukrajinců

Po sociálních sítích kolují další záběry z bojů na Ukrajině. Na jednom z nich je vidět ruský voják, který v neobydlené oblasti zřejmě vykonával potřebu. Během toho na něj ale bezpilotní letoun ovládaný ukrajinskou armádou svrhnul výbušninu. Exploze byla tak silná, že okupant doslova ztratil půdu pod nohama. Autentičnost záběrů není možné v průběhu válečného konfliktu nezávisle ověřit.

Domácí zpravodajství

Tváří v tvář smrti: Češi na Ukrajině čelí ruské palbě. Chybí výbava pro noční boj, vzkazují

Dunění dělostřelecké palby i útoky pod rouškou tmy. Čeští bojovníci na východě Ukrajiny urputně brání strategické pozice a zároveň čelí obrovskému tlaku ze strany ruských vojsk. Jsou ve výrazné nevýhodě – čím dál častěji musí čelit útokům i v noci, chybí jim ale vybavení pro vidění ve tmě. Redakci CNN Prima NEWS skrze humanitární organizaci Mise Ukrajina prozradili, že nejvíce postrádají termovize a noktovizory.

I s rakovinou porodila krásnou holčičku, teď přišla další rána. Jana přesto bojuje dál

Před pěti lety se nastávající mamince Janě Faltýnkové změnil život. V pátém měsíci těhotenství si totiž v levém třísle nahmatala bouli. Lékaři jí poté oznámili děsivou zprávu – rakovina tkáně ve II. stadiu. Faltýnková se přesto nevzdala a zákeřnou nemoc úspěšně porazila. Po pěti letech náročné léčby se jí podařilo znovu otěhotnět, bohužel však musela podstoupit interrupci. Mladá maminka se přesto nevzdává a na svět nahlíží pozitivně.