Elektromobilita nezadržitelně postupuje také do segmentu užitkových vozů, elektrický Transit je toho nejnovějším důkazem. Díky slušné kapacitě akumulátoru, dojezdu, výkonu elektromotoru a funkci výstupu energie prostřednictvím klasické zásuvky půjde o docela lákavou nabídku.
Ford představil v Barceloně novinářům koncept Ford PRO. Tato tři písmenka neznamenají „Professional“, jak by si mnozí mohli myslet, ale „Productivity“ – tedy maximální produktivitu. Ford chce nabídnout uživatelům svých dodávek komplexní řešení v rámci správy jejich vozového parku – od dodání vozů samotných přes nabídku jejich financování, servisu, poskytování softwaru a v případě těch elektrických i vybudování infrastruktury pro firemní dobíjení. Elektrifikaci užitkových vozidel sice tento koncept podporuje, určený ale je i pro majitele aut s klasickým spalovacím motorem.
V pravé zádní části nákladního prostoru se nacházejí zásuvky pro připojení externích spotřebičů. Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company
V pravé zádní části nákladního prostoru se nacházejí zásuvky pro připojení externích spotřebičů. Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company
Tichý společník
O pohon dodávky se stará elektromotor s točivým momentem 430 Nm a možností volby maximálního výkonu 135 kW nebo 198 kW. Užitečné zatížení činí až 1 758 kilogramů v případě dodávky, ale ceník tvoří 25 variant karoserií – kromě klasické dodávky je v nabídce také dodávka s dvojitou kabinou a podvozek s kabinou s různými délkami a výškami střechy a s celkovou hmotností od 3,5 do 4,25 tuny. Model E-Transit je také vybaven unikátní funkcí Ford ProPower Onboard, která může dodávat výkon až 2,3 kW v kabině a nákladovém prostoru pro napájení příslušenství.
Rozdíly mezi jízdou s elektrickým a naftovým vozem jsou v případě dodávky, jako je Ford Transit, markantní zejména co se týká kultivovanosti jízdy. Zatímco naftové motory v dodávkách uvnitř plechových karoserií většinou dost rachotí, zde vládne naprosté ticho. Tedy od motoru. O to více řidič samozřejmě vnímá veškeré zvuky vycházející z karoserie či nákladového prostoru.
Přítomnost baterií v podvozku je jasně patrná při pohledu zespodu zezadu. Kvůli uložení akumulátorů musela být notně přepracována zadní náprava. Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company
Přítomnost baterií v podvozku je jasně patrná při pohledu zespodu zezadu. Kvůli uložení akumulátorů musela být notně přepracována zadní náprava. Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company
Elektřina dělá z dodávky raketu
Zatímco v Česku se Transit typu Van, tedy dodávka s jednou řadou sedadel, aktuálně nabízí s naftovými motory o výkonu 77 až 125 kW, už slabší verze na prezentaci (135 kW) všechny tyto hodnoty převyšovala a silnější (195 kW) dělá z elektrické dodávky vyloženou raketu. Naopak jasnou nevýhodou je citelně menší dojezd na jedno nabití. Aby Ford zajistil E-Transitu stejnou užitečnost jako běžným naftovým verzím (totožnou velikost nákladového prostoru a podobnou nosnost), dal do podvozku relativně malé baterie s využitelnou kapacitou 68 kWh.
Po Barceloně bychom díky nižší spotřebě v městském provozu (jezdili jsme místy jen za 17 kWh/100 km) možná někdy ujeli až 400 kilometrů. Samozřejmě to ale vylučuje použití E-Transitu na dálkové trasy na jedno nabití.
Interiér elektrododávky se až na vždy přítomný volič režimu a pár detailů jízdy shoduje s běžnou naftovou verzí. Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company
Interiér elektrododávky se až na vždy přítomný volič režimu a pár detailů jízdy shoduje s běžnou naftovou verzí. Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company
Naftové transity nekončí
Velký rozdíl je zatím také v pořizovací ceně. Zatímco naftový transit lze pořídit už od 693 300 korun bez DPH (verze Van Bestseller L2 s výkonem 130 koní), nejlevnější E-Transit bude podle informací z českého zastoupení Fordu stát více než dvojnásobek (ceník zatím na stránkách není). Mezi velikostně srovnatelnými verzemi by měl být rozdíl půl milionu.
Přesto se ředitel divize užitkových vozů Ford od Europe Brandon Lyne v exkluzivním rozhovoru pro web Autosalon.tv dušoval: „Z hlediska TCO, tedy celkových nákladů na vlastnictví vozu, jsou už nyní elektrické transity levnější než ty naftové. Zejména díky levnější údržbě a servisu, a také díky nižším cenám za palivo.“
To ale neznamená, že už by Evropu ovládly elektrické dodávky. „Zatím jejich podíl činí tři až čtyři procenta a podle odhadů většiny lidí z automobilového byznysu se bude každý rok přibližně zdvojnásobovat. V roce 2030 by měla elektrická auta, jak osobní tak nákladní, tvořit tři čtvrtiny prodeje nových vozů. Tento vývoj ale mohou zpomalit současné problémy s nedostatkem některých součástek,“ tvrdí Lyne.
Big Brother
V Barceloně jsme si v praxi vyzkoušeli, co znamená koncept Ford PRO pro správce vozových parků i pro řidiče samotné. Po skončení každé testovací jízdy jsme byli vyzváni, abychom se přišli podívat na její vyhodnocení. A před každým řidičem se na velkoplošných obrazovkách otevřela velká mapa, na níž se klikatila jeho testovací trasa ozdobená množstvím ikonek signalizujících překročení rychlosti, zbytečnou akceleraci nebo nešetrné zacházení s plynovým pedálem. Správce vozového parku má možnost vyhodnocovat výkony jednotlivých řidičů podle obrovského množství kritérií, a mimo jiné také v reálném čase neustále vidí, kde se vůz nachází a co se s ním děje.