360°, Petr Dvořák, Petr Mach, Ladislav Keller - 24.5. v 22:26
Turbulence se dají celkem spolehlivě předpovědět 24 hodin dopředu, řekl v pořadu 360° na CNN Prima NEWS meteorolog Petr Dvořák. Bývalý pilot Boeingu Ladislav Keller pak podotkl, že přímo před letem probíhá velká příprava pomocí meteorologické mapy.
Turbulence v letadle se dají do značné míry úspěšně předpovědět, řekl v pořadu 360° na CNN Prima NEWS meteorolog Petr Dvořák. „Dá se říci, že 24 hodin dopředu se to dá celkem spolehlivě předpovědět a pro letectví to stačí,“ sdělil Dvořák. Horší je to podle něj v případě bouře. „Víme, že bude situace pro vznik bouřek, ale neumíme předpovědět, jestli bouřka bude tady nebo o 100 kilometrů jinde,“ uvedl meteorolog.
K TÉMATU: Strach z turbulencí umocnil let smrti v Thajsku. Kde řádí nejvíce a jak se připravit předem?
Podotkl, že turbulence vznikají různě. „Mohou vznikat třeba vlivem stoupavých a klesavých proudů, tomu se říká termická konvekce. Mohou vznikat také v souvislosti s tím, že jsou blízko vedle sebe dvě teplotně různé vzduchové hmoty,“ řekl Dvořák.
Pilot a bývalý kapitán Boeingu Ladislav Keller podotkl, že existují turbulence různé síly. „Máme velmi slabé turbulence, které v podstatě nikdo ani pořádně nevnímá. Je to takové slabé pohazování, nemá to na nic vliv. Pak jsou tu skutečně extrémní turbulence, kdy vzdušné proudy s letadlem pohazují a dost obtížně se řídí,“ popsal Keller.
Dodal, že před letem probíhá poctivá příprava. „Povinností posádky je prostudovat meteorologické mapy. Na té mapě jsou nakreslené oblasti bouřkové činnosti a podobné jevy, takže ví, kde to mohou zhruba očekávat,“ řekl pilot.
Vysvětlil, že v některých případech se dá turbulencím vyhnout. „Kapitán se eventuálně může dohodnout s řízením letového provozu a vyžádat si jinou hladinu,“ popsal Keller s tím, že v bouřkové oblasti je ale jedinou možností boční vyhnutí. „Ohlásíme, že se vyhýbáme a vyhneme. Co si pamatuji, tak největší odchylku jsme měli někde okolo 180 kilometrů od plánované trasy,“ dodal.
Když se letadlo blíží k oblasti turbulencí, kapitán upozorní cestující. „Zapíná se transparent ‚sedněte si, připoutejte se‘. Bývá dobrým zvykem, že se cestující upozorní také verbálně. Velitel letadla nebo druhý pilot jim sdělí, že se blížíme do oblasti turbulence, aby na to byli připravení,“ popsal Keller. Dodal, že upozornění dostanou i stevardi. „Musí přerušit veškerý servis a i oni se musí posadit a připoutat,“ řekl.