Mají úspěšný byznys, peníze a také značný vliv. Čeští miliardáři si v posledních letech rozebrali všechna velká média v zemi, díky čemuž získali možnost přizpůsobovat většinu informací ve společnosti vlastním potřebám. Je tak důležité znát, kdo ovlivňuje naše znalosti, mínění nebo pocity.
Forbes po pěti letech, během nichž se mediální trh výrazně proměnil, opět sestavil detailní přehled nejsilnějších tuzemských vydavatelství – 8 největších zpravodajských domů doplnil o dvě nezávislé veřejnoprávní instituce.
Celý žebříček nejvlivnějších lidí českých médií si můžete přečíst ZDE.
Kromě koncových majitelů, mezi něž se řadí zástupci Forbes žebříčku nejbohatších Čechů jako třeba Renáta Kellnerová s rodinou, Daniel Křetínský, Andrej Babiš, Marek Dospiva nebo Ivo Lukačovič, se česká edice prestižního ekonomického magazínu podívala zblízka také na klíčové lidi, kteří mediální obsah vytváří. Lidi, kteří na nás svou činností mají a budou mít patrně ještě větší vliv, než si myslíme.
Z přehledu mimo jiné vyplývá, že mediálním domem, jenž u nás dokáže denně zasáhnout nejpočetnější publikum, je Seznam. Společně s médii vydavatelství Borgis, v němž drží třetinový podíl, osloví skupina Seznam každý den až šest milionů lidí. Těží přitom ze síly své domovské stránky, která je dodnes pro mnohé vstupní branou do digitálního světa.
Přes pětimilionovou hranici denního zásahu se svým zpravodajským obsahem dostanou rovněž FTV Prima, skupina CME, která vlastní Novu, Czech Media Invest, pod níž spadá Czech News Center s tituly jako Blesk, Reflex či Deník Sport, a Česká televize.
Kdo další se umístil v desítce?
Seznamu zároveň náleží nálepka nejvýdělečnější české mediální instituce současnosti. Při obratu 4,96 miliardy korun se jeho ziskovost pohybuje těsně pod dvěma miliardami.
Vedle novinek spojených s jednotlivými vydavatelstvími, jejich ekonomickými ukazateli a klíčovými postavami udávajícími společenská témata se čtenáři v detailním přehledu dozví, jaká konkrétní média se řadí mezi nejsledovanější nebo které zprávy zajímaly v uplynulém roce Čechy nejvíce.
Součástí mediálního projektu, jenž vyšel v lednovém vydání magazínu Forbes a jeho on-line verzi Forbes.cz, je rovněž výběr dvaadvaceti novinářských tváří, které za sebou nemají velké instituce, a přesto si dokážou říct o divákovu pozornost, obsáhlý rozhovor s generálním ředitelem CME, Francouzem Didierem Stoesselem, a příběh co-CEO Czech News Center Juraje Felixe, jenž před kariérou v Googlu upřednostnil práci pro české miliardáře.
- Seznam (Borgis), celkový zásah na denní publikum: 6 mil. lidí
- FTV Prima, celkový zásah na denní publikum: 5,4 mil. lidí
- CME, celkový zásah na denní publikum: 5,2 mil. lidí
- Czech Media Invest, celkový zásah na denní publikum: 5,1 mil. lidí
- Česká televize, celkový zásah na denní publikum: 5 mil. lidí