Americké SUV svým charakterem vždy dostálo svému jménu a nabízelo skrze své schopnosti možnost prozkoumávat trasy, na které byste si s jinými vozy ani netroufli. A nedávno představená verze Fordu Explorer následuje svůj odkaz a vydala se objevovat zcela novou cestu, tentokrát ale čistě elektrickou. V pořadí druhý elektromobil značky jsme měli možnost osobně vyzkoušet v Praze a blízkém okolí. Jaké jsou naše první dojmy? Překvapí dojezd i jiné jízdní vlastnosti.
Ford ukazuje poměrně velkou odvahu, když své elektrické vozy pojmenovává podle legendárních vozů automobilky. Prvně to vyzkoušel u elegantně střiženého SUV Mustang Mach-E, ačkoli od svého jmenovce je z úplně jiného těsta. V létě představil Ford Capri, jež nese název podle kultovního sportovního kupé vyráběného v rozmezí šedesátých až osmdesátých let, i když jde nyní o sportovně-užitkový vůz. A podobně je to i s novým Fordem Explorer.
K TÉMATU: Český sen se naplnil. Dacia představila cenově dostupného konkurenta Škody Kodiaq
Ten sice spadá do kategorie SUV, nicméně oproti svému „předchůdci“ výrazně ubral ze svých proporcí. Je více zaměřený na městský život, nicméně i tak v něm najdete odkaz na jeho kořeny. A to nejen designovými detaily, ale hlavně dobrodružnou povahou. Jde totiž o první elektromobil, který absolvoval cestu kolem světa v rukách cestovatelky Lexie Alford. Společně urazili zhruba 30 tisíc kilometrů a navštívili 27 zemí.
Výkon přes tři sta koní
Novinka měří na délku necelých čtyři a půl metru, na šířku 1,87 m a na výšku 1,63 metru, přičemž rozvor činí 2 767 mm. Pro srovnání, doprodávající Ford Explorer šesté generace je o šedesát centimetrů delší. Svou konstitucí tak nové vydání spadá mezi kompaktní elektromobily, jakými jsou například Peugeot 3008, Škoda Elroq či Volkswagen ID.4. Právě s německým koncernem sdílí podvozkovou platformu MEB, ale i další prvky, ke kterým se ještě dostanu.
Podoba nového Exploreru je o poznání jemnější, všude samé oblé tvary a jednoduché čisté linie, co jasně dávají znát, že jeho budoucnost je ryze elektrická. Odkaz na svůj původ pak vyobrazuje tvarem zadní části a samozřejmě i svým jménem vepsaným do lišty nad registrační značkou.
Uvnitř hýří moderními technologiemi zasazenými do příjemně obklopujícího prostředí, kde vše na sebe hezky navazuje. Použité materiály přitom dbají na ekologii a pro svou výrobu využívají recyklované suroviny. Palubní deska je tvořena většinou z tvrdých plastů, ale během jízdy jsem z jejích útrob neslyšel žádné vrzání či jiné nepříjemné zvuky.
Interiéru dominuje vertikálně usazený středový displej. Navíc je polohovatelný. Zdroj: Martin Lankaš
Interiéru dominuje vertikálně usazený středový displej. Navíc je polohovatelný. Zdroj: Martin Lankaš
Všude dotykové ovládání
Hlavní dominantou interiéru je polohovatelný multimediální displej. Pomocí úchytu s tlačítkem v jeho spodní části ho lze nastavit například do zcela kolmé pozice. Tím se zároveň otevře přístup do odkládacího prostoru pod ním a naopak přisunutím obrazovky co nejvíce k sobě se schránka zcela uzavře a po vypnutí vozu i uzamkne.
Dotykový displej o velikosti 14,6 palců je dostupný už od základní výbavy Explorer. Je přehledný a nabízí intuitivní ovládání. I přes detailní grafické zpracování ovšem působí zobrazení navigace poněkud zastarale. Pod ním najdete ovládání hlasitosti pomocí dotykové lišty. Prvek, který převzal Ford z koncernu a který trpí stejnými problémy. Tím je v podstatě horší citlivost na přejezd prstu, a z toho důvodu také nepřesné nastavení. Jde to samozřejmě i pomocí tlačítek na volantu, jenomže ty jsou také dotyková. Pravdou ale je, že jsem u nich nezaznamenal špatnou reakci.
Nepříliš šťastné řešení vnímám stahování předních a zadních oken. K tomu slouží dva ovladače a dotyková ploška s nápisem Rear pro přepínání mezi oběma okruhy. Stejně tak nerozumím novému trendu spouštět výstražná světla dotykem, místo klasického tlačítka. Ačkoli je jeho umístění na středové konzoli jasně vymezeno, nepovažuji to za spolehlivé.
Prostorný a zároveň komfortní
Nový Ford Explorer navzdory kompaktním rozměrům nabízí v kabině velkorysý prostor, kdy si za sebe v pohodě sednou dva dospělí, a to i s výškou přesahující 180 centimetrů. A z pohledu konkurence na tom je nadprůměrně dobře i co se týče šířky v obou řadách. Nijak nezaostává ani v objemu zavazadlového prostoru. Ten činí 536 litrů a po sklopení zadních sedadel vzroste až na 1 422 litrů.
Potěší pohodlná sedadla s výrazným tvarováním, která v našem případě měla prošívání hodné prémiovým značkám. V zatáčkách velmi dobře držely tělo na místě a nabízely dostatečnou oporu stehnům. Ve standardu jsou rovnou s masážní funkcí a zároveň elektrickým ovládáním.
Za komfortní by se dalo označit také řízení. Je tak akorát tuhé, zároveň je přesné a navíc volant do tvaru zaobleného čtverce velmi dobře padne do ruky. Za ním se ukrývá malý digitální přístrojový štít. Stejně jako ovládání automatické převodovky pod volantem, je i tento displej převzatý od koncernu. I přes minimalistické rozměry je čitelný a přehledný.
Největší předností nového Exploreru jsou bezesporu jízdní vlastnosti. Povedlo se mu najít kompromis mezi komfortem a potřebnou tuhostí tak, aby podvozek působil jistě a stabilně i v ostřejších zatáčkách a zároveň dokázal filtrovat většinu nerovností. To vše bez výrazných bočních náklonů. Dobrá práce, Forde! Svou vyšší hmotnost, v našem případě téměř 2,1 tuny, ovšem nezapře. Hlavně na brzdách, které mají na můj vkus až moc pozvolný nástup.
Do kufru pojme Ford Explorer náklad o objemu 536 litrů. V úrovni podlahy měří na délku 90 centimetrů a na šířku rovný metr. Zdroj: Martin Lankaš
Do kufru pojme Ford Explorer náklad o objemu 536 litrů. V úrovni podlahy měří na délku 90 centimetrů a na šířku rovný metr. Zdroj: Martin Lankaš
Výkonné motory i bohatá výbava
Nový Ford Explorer se prodává ve dvou výbavových verzích, přičemž v samotném základu je vše podstatné. Vedle řady bezpečnostních asistentů se pyšní 19" litými koly, LED světlomety, vyhřívanými sedadly včetně volantu, modrou metalízou, bezklíčovým systémem, parkovací kamerou či adaptivním tempomatem. Díky nedávnému zlevnění až o 80 tisíc korun je k dostání za 986 900 korun.
Za příplatek devadesát tisíc je k mání vyšší úroveň Premium, pro níž jsou typická o palec větší kola, lepší světlomety s technologií Matrix, prémiové ozvučení, ambientní osvětlení a také bezdotykové otevírání pátých dveří.
Na výběr je elektromotor o třech rozličných výkonech. Nejslabší oplývá silou 170 koní a pojí se s baterií o kapacitě 52 kWh. Prostřední varianta má k dispozici 286 koní a díky 72 kWh akumulátoru rovněž delší dojezd přes 600 kilometrů. Nejvýkonnější motorizace má pod kapotou 340 koní, baterii s kapacitou 79 kWh a oproti ostatním pohon všech kol.
Je to zároveň motorizace, kterou jsem měl možnost vyzkoušet. Výrobce uvádí u této verze dojezd přes 560 kilometrů za průměrné spotřeby kolem 16 kWh. Dopředu říkám, že mi tato hodnota byla velmi vzdálená. Pod dvacet jsem se nedostal. Hodně na tom měl samozřejmě vliv můj styl jízdy, kdy jsem si užíval velmi návykový příval síly a okamžité reakce na pravý pedál. Nějaké předjíždění mu nečiní vůbec žádný problém a nepotřebuje k tomu ani moc prostoru. Tenhle dvoutunový drobek totiž zvládne zrychlit na stovku za 5,3 vteřiny a nutno ještě připomenout, že k dispozici má 679 Nm točivého momentu.
Zajímavá alternativa
Nový Ford Explorer je po designové stránce povedený elektromobil s velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Mezi jeho silné stránky patří nejen podvozek, ale i prostorný a zároveň moderní interiér se zajímavými prvky, stejně tak pořizovací cena, která z pohledu konkurence patří k těm vůbec nejnižším. Je dokonce levnější než sesterský Volkswagen ID.4.
Kompletní ceník elektrického SUV včetně technických dat naleznete zde. Podívejte se také do našeho porovnávače, kam jsme zařadili nejlevnější elektromobily v dané kategorii. Najdete ho pod tímto odkazem.