Dacia zahájila silnou ofenzivu do dosud neprobádaného segmentu C. Svým novým cenově velmi atraktivním modelem Bigster se tak bude snažit zavařit například Škodě Kodiaq nebo Volkswagenu Tiguan. Robustní SUV je ve skutečnosti protažený Duster s větším kufrem, lepšími motory a několika přepracovanými detaily. O kolik bude dražší?
Čtyři hodiny tam a čtyři hodiny zase zpět do Prahy. Přesně tolik času nám zabral jednodenní výlet do Berlína, jehož hlavním cílem bylo podívat se vůbec poprvé na novou Dacii Bigster. Řeknu vám, že jsem z toho nebyl zrovna nadšený, jet osm hodin, abych se podíval na Dustera s větším kufrem. Nakonec jsem byl ale mile překvapen, kolik toho přede mnou nové robustní SUV střední třídy skrývalo.
K TÉMATU: Dacia mění zažité stereotypy. S novým Dusterem zapomíná na kompromisy svého předchůdce
Už od prvního pohledu je znát, že to není jen natažený Duster. Bigster je ve skutečnosti jeho celkově větší a elegantnější sourozenec. U předního nárazníku je například v barvě vozu i jeho horní část a odlišný tvar mají také mlhovky. Opomenout nesmím ani spodní mřížku chladiče, která má jiné strukturování. Z boku je pak Bigster o poznání vyšší a delší, což je vidět zejména v oblasti C-sloupku.
Bigster se od Dusteru odlišuje hned několika detaily na karoserii. Tohle je jeden z nich. Zdroj: Bart Běhal
Bigster se od Dusteru odlišuje hned několika detaily na karoserii. Tohle je jeden z nich. Zdroj: Bart Běhal
Od něj se totiž táhne rozměrnější okénko, na nějž ladně navazuje nový detail v podobě nápisu Bigster na stříbrném podkladu. Zadní nárazník pak opět není tolik masivní jako v případě klasického Dusteru a pod logem Dacia tu navíc přibyl ještě stylový pruh s bílým šrafováním. Větší SUV se pak může pochlubit i řadou zajímavých prvků převzatých od dražších konkurentů.
Jde například o anténu ve tvaru žraločí ploutve, panoramatické střešní okno, elektricky ovládané víko kufru nebo až devatenáctipalcová kola. U Dusteru jsou maximálně osmnáctky. Uvnitř pak Bigster odlišují právě prvky výbavy, vše ostatní jako palubní deska, sedadla či použité materiály jsou prakticky shodné s menším sourozencem.
Palubní deska je do posledního tlačítka shodná s tou u Dusteru. Zdroj: Bart Běhal
Pokud chcete, můžete si u nového SUV připlatit za dvouzónovou klimatizaci se zadními výdechy vzduchu, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče či multimediální výbavu se šesti reproduktory a zvukovým systémem Arkamys 3D. Bigster by pak měl být díky vylepšené akustické izolaci zároveň tišší a kultivovanější během jízdy. Jestli to tak ale opravdu je, na to si budeme muset počkat do redakčního testu.
Za málo peněz pořádná Dacia
Co víme jistě je, že novinkový model z francouzské stáje měří na délku 4,57 metru (Duster 4,34 m), na výšku 1,71 metru (Duster 1,66 m) a na šířku se zrcátky 1,81 metru, tedy shodně jako Duster. Také světlá výška je podobně jako u Dusteru 22 centimetrů. Ve srovnání s konkurencí pak Bigster odpovídá spíše Volkswagenu Tiguan s délkou 4,54 metru, protože Škoda Kodiaq je ještě o kus větší. Na délku měří 4,76 metru.
U kufru nás zklamala jen poměrně vysoká nákladová hrana. Zdroj: Bart Běhal
To je pochopitelně znát také v kufru, do kterého Kodiaq naloží až 910 litrů nákladu. Na druhou stranu největší škodovka je v tomto ohledu opravdový přeborník, takže Bigster budeme srovnávat spíše s velikostně podobným Tiguanem. Ten pobere 652 litrů, zatímco Dacia 667 litrů. Úplně stejně mají i místa na nohy v první a druhé řadě sedadel. Bigster je však v interiéru vyšší, ale naopak zase užší. V porovnání se sourozeneckým Dusterem má Bigster jen o něco více místa na kolena a samozřejmě výrazně větší kufr. Duster uveze jen 517 litrů. Výhodou jsou i dělená sedadla v poměru 40/20/40.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Benzin a nafta zdraží, míní experti kvůli bojům na Blízkém východě. Kolik si připlatíme?
Disciplínou, ve které nové SUV jasně dominuje konkurenci, je samozřejmě cena. Podle dostupných informací by totiž Bigster měl začínat na částce 25 tisíc eur, respektive 634 tisíc korun (Duster 429 900 Kč). S hybridem se pak startovní hranice posune ke 30 tisícům eur, tedy k 751 tisícům korun (Duster 593 900 Kč). To Volkswagen Tiguan v základní výbavě a s nejslabším benzinovým motorem začíná na 799 900 Kč a Škoda Kodiaq dokonce na 980 000 Kč. Nový Peugeot 5008 potom stojí nejméně 820 tisíc korun.
Dacia tak bude soupeřit zejména s novým MG HS za cenu od 669 900 Kč a SsangYongem Torres za nejméně 699 900 Kč. Všechny tři modely mají bohatou základní výbavu a jsou prostorné jak v interiéru, tak i v kufru. U Bigsteru může rozhodovat zejména široká paleta motorizací, která čítá benzinové motory včetně čtyřkolky, LPG pohon, ale také hybrid.
Poradí si i bez dieselu
Vstupní branou do světa Bigsteru bude s největší pravděpodobností stejně jako u Dusteru motorizace ECO-G 140 na zkapalněný ropný plyn. Akorát s tím rozdílem, že vůbec poprvé tu bude LPG kombinováno s mild-hybridním benzinovým tříválcem o objemu 1,2 litru. Díky tomu se zvedl výkon na přibližně 140 koní a měla by se snížit také spotřeba paliva. Dojezd na obě nádrže by tak mohl dosahovat až 1 450 kilometrů!
Nová Dacia Bigster má hned dva motory, které se v Dacii vyskytují vůbec poprvé. Zdroj: Bart Běhal
O status nejlevnější motorizace se ECO-G 140 bude přetahovat s mild-hybridní benzinovou variantou TCE 140. Motor, který je v nabídce značky Dacia v této výkonové hladině vůbec poprvé, je odvozen od motoru TCe 130, dostupného v Dusteru. Tato první úroveň elektrifikace kombinuje tříválcový benzinový tříválec o objemu 1,2 litru s turbodmychadlem, 48V hybridním systémem a šestistupňovou manuální převodovkou.
Pohon všech čtyř kol pak bude stejně jako u Dusteru dostupný ve verzi TCE 130. To znamená stejný motor jako TCE 140 akorát s nižším výkonem. Úplným nováčkem je naopak HYBRID 155. Skládá se ze benzinového čtyřválce o výkonu 107 koní, dvou elektromotorů (motor o výkonu 50 k a vysokonapěťový startér/generátor), baterie o kapacitě 1,2 kWh (230 V) a elektrifikované automatické převodovky. Ta má čtyři převodové stupně určené pro spalovací motor a další dva přidělené elektromotoru.
Oproti provedení HYBRID 140 montovaných do vozů Duster a Jogger nabízí vyšší výkon (+15 k), vyšší točivý moment (+20 Nm) a vyšší tažnou sílu (+250 kg, přibližně 1 tuna). Podle automobilky se navíc Bigster s tímto pohonem vždy rozjíždí čistě na elektřinu a ve městě by měl být schopný ujet až 80 procent cesty bez aktivace spalovacího motoru. To zní hodně ambiciózně, tak uvidíme, jak si povede v praxi. Co se týče kompletních ceníků, ty Dacia odhalí v lednu, kdy začne i prodej Bigsteru. První auta by pak měla dorazit na jaře.