Francouzský hot-hatch Alpine A290 budí emoce. A to i při pohledu do ceníku

Francouzská značka Alpine vstupuje do nové éry a na trh vysílá svůj první elektromobil A290. Ještě než se stačil dostat k veřejnosti, získal prestižní ocenění Evropské auto roku společně se svým sourozencem Renaultem R5. S ním sdílí nejen designové prvky, ale i podvozkovou platformu AmpR Small. Jenomže v případě Alpine ukázali inženýři, kam až se dají její možnosti posunout. Sami jsme se o tom přesvědčili během národní prezentace v Mostě.

Než ovšem usedneme za volant, trochu si malý hot-hatch představíme. A začneme designem. Ten je jednou z nejsilnějších stránek vozu, a to jak v případě zevnějšku, tak interiéru. Svým vzhledem odkazuje na legendu Renault R5 Alpine, jež byla v závodní verzi využívána také na rallye závody, a připomenout to mají přední světla s písmenem „X“. Dříve si totiž závodníci takto přelepovali světlomety páskou, aby se při jejich rozbití nerozsypalo sklo po trati. U novinky jde pouze o stylovku, nicméně velmi efektní.

K TÉMATU: Nová Škoda Enyaq RS se oficiálně odhaluje. Technicky není lepší než Elroq RS

Příď má díky tomu sportovnější šmrnc a společně s předním nárazníkem vypadá dravěji. Zajímavým prvkem je i zapuštěný štítek na kapotě s logem automobilky, nicméně nemá tak praktické využití jako u nového Renaultu R5, kde je z něho možné vyčíst stav nabití. Zaujmou i výrazné prolisy v zadní části vozu a také vystouplé lemy blatníků, které dodávají modelu A290 širší a robustnější postoj, nemluvě o standardně dodávaných devatenáctipalcových litých kolech.

Nejvíce novinka připomíná legendární francouzský hatchback svou zádí s typicky vertikálně loženými světlomety a téměř rovnými pátými dveřmi. Náznak na takzvaný „duck-tail“ tu samozřejmě je. Dominantním prvkem je však střešní spoiler a černý lesklý nárazník s kontrastní linkou v barvě karoserie. Elektromobilu to dodává na šířce a evokuje to pocit, že má mírně nadzvednutý zadek.

Zbavil se neduhů Renaultu

Námi testovaná verze byla v top úrovni GTS. To znamená kožené čalounění z kůže Nappa v kombinaci modré a světle šedé barvy včetně prošívání, ale i řadu bezpečnostních a komfortních prvků či prémiový audiosystém Devialet s devíti reproduktory a subwooferem o celkovém výkonu 615 wattů. Na nedostatek luxusu jsme si tak nemohli stěžovat.

Líbilo se nám nejen kvalitní zpracování, ale i kombinace použitých materiálů. Designéři v tomto ohledu udělali kus práce, když vnesli do interiéru trochu retro stylu a zároveň dokázali vkusně zakomponovat moderní technologie. Vše na sebe příjemně navazuje, je doladěné do detailu a nepůsobí to přemrštěně. Parádní je i vzor připomínající hadí kůži nebo stropní čalounění s mřížovými prolisy.

Od svého sourozence převzal Alpine multimediální displej společně s virtuálním kokpitem a tím i ne zrovna vhodně umístěné startovací tlačítko ležící přesně mezi nimi. Na lesklém podkladu působí jako pěst na oko. Naopak přešel na vkusnější řešení ovládání automatické převodovky. Místo páčky za volantem, kde mívá Renault obvykle tři, se nechal inspirovat modelem A110 a umístil tři čudlíky D, N a R na středový panel.

Má i sportovně střižený volant, kde se to hemží dalšími tlačítky. Vedle ovládání infotainmentu, palubního počítače a adaptivního tempomatu je na něm vlevo dole i modrý otočný ovladač pro nastavení rekuperace. Na výběr jsou celkem čtyři režimy, přičemž ten nejvyšší dokáže při běžném provozu nahradit klasické brzdy. Nad pravým ramenem je speciální červené tlačítko svádějící ke zmáčknutí. Je na něm nápis „OV“ a k jeho funkci se hned dostaneme.

Až 220 koní

Alpine A290 je k dostání s elektromotorem o dvou různých výkonech. Slabší varianta má k dispozici 180 koní a maximální točivý moment činí 285 Nm. Necelé 1,5 tuny vážící hatchback se dostane na sto kilometrů v hodině za 7,4 vteřiny a dokáže jet rychlostí až 160 km/h. Pojí se s 52kilowatthodinovým akumulátorem tvořeným čtyřmi moduly po 46 článcích. Na jedno nabití ujede až 380 kilometrů.

Nám se do rukou dostala silnější verze s 220 koňmi, která stovku pokoří ještě o vteřinu rychleji, dokonce má maximální rychlost omezenou na 170 km/h. I v tomto případě se pojí s baterií o kapacitě 52 kWh a dojezd činí 364 kilometrů. Nabíjet lze výkonem 100 kW, což znamená, že z patnácti na osmdesát procent se dostane za přibližně půl hodiny.

Pokud budete řádit na okruhu a v horských serpentinách tak jako my, u nabíječky budete o dost častěji. Průměrná spotřeba se v našem případě vyšplhala až na 28 kWh, což by to nestačilo na ujetí ani 200 kilometrů. Při normálním stylu jízdy se určitě dostanete se spotřebou pod 20 kWh, ale otázkou je, zda se vám bude chtít.

Sporťák pro každý den

Francouzská novinka totiž nabízí velkou porci zábavy a velmi dobré jízdní vlastnosti. Oproti Renaultu R5 je v zatáčkách jistější a stabilnější, za což vděčí hned několika faktorům. Alpine A290 má širší rozchod kol i záporný odklon, sportovní podvozek disponuje tlumiči s hydraulickými dorazy a těží z optimálního rozložení váhy pro přední pohon 57:43. Samozřejmostí je taktéž víceprvková zadní náprava. Inženýři u tohoto modelu mimo jiné vyvinuli systém Alpine Torque Precontrol, který pomocí elektronického řízení točivého momentu a brzd simuluje funkci samosvorného diferenciálu.

To vše společně s tužším řízením i naladěním podvozku působí na řidiče jako červený hadr na býka. Do jisté míry vás to nutí si každou zatáčku náležitě užít a zkoušet limity nové „á-dvě-stě-devadesátky“. Nástup síly je příjemně dávkovatelný a za reprodukovaného zvuku elektromotoru hlavně návykový. A to jste ještě nezmáčkli tlačítko OV na volantu. Rázem totiž Alpine ožije a poskytne po dobu několika vteřin maximální výkon. Jde v podstatě o funkci kick-down, kterou aktivujete také při plném prošlápnutí pravého pedálu.

Pokud to už někde přeci jen přeženete, můžete se spolehnout na čtyřpístkové brzdiče Brembo s kotouči o velikosti 320 milimetrů vpředu a 288 milimetrů vzadu. Brzdový pedál není mechanicky spojen s brzdovým systémem, ale je řízen elektronicky pro hladší přechod mezi rekuperačním a hydraulickým brzděním. Pocitově nám ovšem přišel pedál poměrně tuhý a ne zrovna citlivý.

Široký výběr verzí

Vybírat lze z celkem pěti výbav. Základem je specifikace GT, která s méně výkonnou motorizací startuje na 975 tisících korunách. Stejný elektromotor najdete i ve vyšší úrovni GT Premium. Ta je zaměřená hlavně na styl a komfort a je o osmdesát tisíc dražší. Sportovněji střižené je pak provedení GT Performance, kde se objevuje i silnější elektromotor za 1 050 000 korun. Spojení obou světů představuje nejvyšší stupeň GTS. Za něj si Francouzi účtují 1 125 000 korun.

Automobilka přidala ještě jednu speciální výbavu Première Edition omezenou na 1 955 kusů. Obsahuje téměř vše, co u Alpine A290 můžete mít, a každý vůz je opatřen plaketkou s pořadovým číslem. A na kolik vyjde? Podle konfigurátoru si řekne o 1 165 000 korun. Kompletní ceník najdete pod tímto odkazem.

Alpine A290 určitě dokáže zaujmout řidiče všech věkových skupin. Možná právě pro svůj retro styl a pocit určité nostalgie přesvědčí i ty, co elektromobilitě zrovna neholdují. Obhájit si před nimi cenovku s necelým milionem korun bude mít ovšem složité.

MOŽNÁ JSTE PŘEHLÉDLI: Pokuta za slušnost? Řidiči kroutí hlavou nad trestem za děkování „varováky“. Diví se i ministr

Tagy:
hobby emoce automobilový průmysl hatchback Renault styl podvozek Alpine volný čas elektromotor pedál produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství Alpine A290