Sdružení pro internetový rozvoj v České republice (SPIR) se ohrazuje proti avizovanému kroku Googlu. Americká společnost totiž pod záminkou ochrany soukromí uživatele zruší tzv. cookies třetích stran. Zásadně tak posílí své dominantní postavení. Adekvátní náhradu, která by však jeho konkurentům umožnila nadále cílit reklamní sdělení na internetu stejným způsobem, Google nepředstavil.
Americká internetová společnost Google slíbila, že nebude vytvářet nové nástroje ke sledování pohybu jednotlivých uživatelů na webu poté, co ze svého prohlížeče Chrome v příštím roce odstraní současnou sledovací technologii.
Prezentované odůvodnění, tedy vyšší ochrana soukromí uživatelů, však podle SPIR neodpovídá skutečnosti. Google díky prohlížeči Chrome a operačnímu systému Android získává, na rozdíl od ostatních hráčů na digitálním trhu, rozsáhlé informace o chování uživatelů. Dané změny ohledně cookies třetích stran tak jen posílí jeho dominantní postavení v oblasti cílené reklamy.
„Jsme znepokojeni chováním dominantního hráče, který překresluje mapu reklamního ekosystému ve svůj prospěch, a přitom se účelově zaštiťuje snahou o vyšší ochranu soukromí uživatelů,“ okomentoval kroky Google Michal Hanák, předseda výkonné rady SPIR.
Záměr ukončit v prohlížeči Chrome podporu cookies třetích stran oznámil Google před rokem. Navrhl jiné řešení (Privacy Sandbox), které má pracovat se zájmovými skupinami (kohortami) uživatelů namísto s jednotlivci (prohlížeči). Cílení reklamy je dnes běžným nástrojem v on-line prostředí a slouží k němu právě cookies třetích stran. Po jejich zrušení v prohlížeči Chrome bude Google v bezkonkurenčním postavení díky dominantnímu postavení prohlížeče Chrome a operačního systému Android, ve kterých je uživatel přihlášen pod svým účtem. Bude totiž mít o chování uživatelů dostatek informací nejen prostřednictvím svého prohlížeče a vlastních aplikací v případě mobilních telefonů, ale i díky analytickým nástrojům Google, které používají jiné mobilní aplikace. Nasbírané informace o chování uživatelů budou sloužit k vytváření velkých skupin prezentovaných jako anonymní.
Chrome zabírá na trhu okolo 70 procent
Pokud je uživatel v prohlížeči Chrome přihlášen pod svým účtem, má Google přehled o vyhledávání, navštívených stránkách a stráveném času. To může kombinovat s informacemi o chování na mobilním zařízení s operačním systémem Android. SPIR se domnívá, že argumentace vyšší ochranou soukromí uživatelů je zavádějící. Uživatel si teoreticky může vybrat jiný prohlížeč, ale ve skutečnosti k tomu nedochází, protože na trhu má celosvětově prohlížeč Chrome podíl okolo 70 procent. Ještě silnější pozici má Google celosvětově na trhu internetové reklamy.
Jedním z poslání SPIR je rozvíjet kultivaci českého internetového prostředí, ve kterém má probíhat férová soutěž, která jedině přispěje k inovacím a zlepšení konkurenceschopnosti na on-line trhu. Z toho důvodu nelze ponechat bez odezvy kroky dominantní nadnárodní společnosti, které vedou k postupné likvidaci konkurence. Uživatel na to doplatí tak, že v blízké budoucnosti nebude mít možnost výběru.
SPIR vnímá potřebu přispět ke správné interpretaci kroků, které jsou navenek prezentovány jako zlepšení ochrany soukromí, ale ve své podstatě činí opak, když obrovské množství individuálních dat shromažďují v rukou digitální nadvlády.