Poprvé v dějinách se v nějaké zemi prodalo za rok více aut s elektrickým motorem než těch s benzinovým, naftovým nebo hybridním pohonem. V Norsku loni činil tržní podíl elektromobilů 54,3 procenta. Na prvním místě v počtu prodaných modelů přitom nebyla Tesla.
Skandinávská země chce být první zemí na světě, která ukončí prodej naftových a benzinových aut, a to už v roce 2025. A našlápnuto k ambicióznímu cíli má slušně. Zatímco před deseti lety ovládala elektroauta sotva jedno procento tamního trhu, předloni už to bylo 42 procent a minulý rok přes 54 procent.
„Jsme rozhodně na cestě k dosažení našeho cíle v roce 2025,“ komentoval situaci pro britský list The Guardian Oyvind Thorsen, výkonný ředitel Norské silniční federace.
V některých měsících byl tržní podíl elektroaut na norském trhu dokonce výrazně větší než celoroční průměr. Rekordní byl prosinec, kdy ze všech prodaných vozidel v Norsku mělo 66,7 procenta aut elektrický pohon.
Leckdo by možná očekával, že počtům prodaných modelů bude vévodit americká Tesla, jejíž popularita a tržní kapitalizace dosáhla během loňského roku extatických výšin. Ne tak v Norsku. Ve skandinávské zemi dali poprvé přednost Audi, konkrétně modelům z řady e-Tron.
To autům s naftovými motory už v Norsku zvoní umíráček. Jejich tržní podíl byl loni pouhých 8,6 procenta.
Celkem si Norové v roce 2020 pořídili 141 412 nových aut, 76 789 z nich bylo elektrických.