100,00 % okrsků sečteno
68,95 % volební účast




34,51 %

ANO

23,36 %

SPOLU

11,23 %

STAN

8,97 %

PIRÁTI

7,78 %

SPD

6,77 %

MOTO

0,44 %

GENERACE

0,22 %

ČR1

0,21 %

ŠVÝC. DEM.

0,18 %

ČSSD

0,13 %

VOLUNTIA

0,13 %

0,11 %

VÝZVA

0,08 %

JASAN

0,07 %

REBELOVÉ

0,06 %

MZH

0,06 %

HOP HYDRA

0,06 %

VOLT

0,05 %

LEVICE

0,05 %

SMSKA

0,03 %

KRUH

0,01 %

BPS

0,00 %

PB

0,00 %

NE URZA.CZ

Historický úspěch elektromobilů. V Norsku se jich prodalo více než „klasických“ aut


Poprvé v dějinách se v nějaké zemi prodalo za rok více aut s elektrickým motorem než těch s benzinovým, naftovým nebo hybridním pohonem. V Norsku loni činil tržní podíl elektromobilů 54,3 procenta. Na prvním místě v počtu prodaných modelů přitom nebyla Tesla.

Skandinávská země chce být první zemí na světě, která ukončí prodej naftových a benzinových aut, a to už v roce 2025. A našlápnuto k ambicióznímu cíli má slušně. Zatímco před deseti lety ovládala elektroauta sotva jedno procento tamního trhu, předloni už to bylo 42 procent a minulý rok přes 54 procent.

„Jsme rozhodně na cestě k dosažení našeho cíle v roce 2025,“ komentoval situaci pro britský list The Guardian Oyvind Thorsen, výkonný ředitel Norské silniční federace.

V některých měsících byl tržní podíl elektroaut na norském trhu dokonce výrazně větší než celoroční průměr. Rekordní byl prosinec, kdy ze všech prodaných vozidel v Norsku mělo 66,7 procenta aut elektrický pohon.

Leckdo by možná očekával, že počtům prodaných modelů bude vévodit americká Tesla, jejíž popularita a tržní kapitalizace dosáhla během loňského roku extatických výšin. Ne tak v Norsku. Ve skandinávské zemi dali poprvé přednost Audi, konkrétně modelům z řady e-Tron.

To autům s naftovými motory už v Norsku zvoní umíráček. Jejich tržní podíl byl loni pouhých 8,6 procenta.

Celkem si Norové v roce 2020 pořídili 141 412 nových aut, 76 789 z nich bylo elektrických.