Devastace malých podniků, restaurací, hotelů i dopravních služeb. Pandemie zřejmě nevratně překreslila byznysové plány milionů podnikatelů a většina z nich se kvůli koronaviru utápí v červených číslech. Některé firmy a jednotlivci ale dokázali na vzniklou situaci reagovat a přetavili karanténní podmínky v triumf. Od donáškových služeb, internetových prodejců až po technologické start-upy.
Co dělat v lockdownu? Pracovat, poslouchat hudbu, dívat se na filmy, projít se na nákup a tam zaplatit kartou. Objem lidských aktivit se během koronavirové krize smrskl na minimum. Pandemie tak vrazila pořádný klín mezi ochromené maloobchodníky a velké společnosti, zpravidla ze sektoru e-commerce, které násobí zisky.
Z ústupu hotovosti profitují karetní a finanční společnosti jako Mastercard, Visa nebo PayPal, z lidí v karanténě se radují streamovací platformy jako Netflix, HBO Go a Spotify. A na úkor zavřených restaurací se daří donáškovým firmám.
Internet jako světový jarmark
Naprostým králem v sektoru internetového podnikání se stala americká firma Amazon, která distribuuje už prakticky všechny druhy produktů, od elektroniky přes oblečení až po jídlo. Její majitel Jeff Bezos rozmetal konkurenci a stal se nejbohatším mužem světa. Ve volném čase se navíc stará o společnost Blue Origin, která má dopravovat lidi do vesmíru.
Daří se rovněž firmám, které poskytují služby videochatu. Například platforma Zoom dokáže zprostředkovat společný hovor až stovky lidí. Jenže úspěch firem jako Zoom je ošemetný, v základní verzi za ni nikdo nemusí platit, a tak je popularita služby spojená spíše s počtem uživatelů než s raketovým růstem tržeb. Ostatně akcie Zoomu, které se od ledna do října vyhouply ze 70 na 570 dolarů, v přepočtu 12 200 korun, začínají pozvolna klesat. Nyní se jedna akcie firmy obchoduje za 350 dolarů (7 500 korun).
Šílenství kolem Tesly pokračuje
Navzdory všem prognózám, propočtům a mnohdy i selskému rozumu pokračuje neuvěřitelné burzovní tažení americké elektroautomobilky Tesla. Její fanoušci strženi charismatem majitele Elona Muska tlačí její hodnotu stále vzhůru. Zjevně je nezajímá, že je půlka světa v karanténě a lidé méně cestují. Nevadí jim, že elektromobily jsou na silnicích stále spíše raritou. Z Tesly se v červenci stala nejhodnotnější automobilka světa a dál válcuje trh.
Došlo to tak daleko, že z kapitánského můstku Tesly v září vydali pokyn ke splitu (štěpení) akcií v poměru 1 : 5. Bez něj by se nyní jedna akcie firmy prodávala v přepočtu za 71 tisíc korun, čímž by se pro řadu investorů stala utopickým aktivem.
Propouštěcí paradoxy
Velkým tématem letošního roku bylo propouštění pracovníků. Mnozí podnikatelé museli ve složité finanční situaci „odepsat“ i kmenové zaměstnance. Některé firmy se ale rozhodly propouštět i přesto, že jejich tržby rostly.
Například gigantická holdingová společnost Berkshire Hathaway, kterou řídí legendární Warren Buffet, vydělala za první polovinu končícího roku 56 miliard dolarů (1,2 bilionu korun). Přesto, jak upozornil deník Washington Post, její dceřiné společnosti propustily přes 13 300 zaměstnanců.
Propouštěly i jiné ziskové společnosti jako Microsoft, Walmart, Nike nebo PayPal.
Z letošní pandemie samozřejmě profitovaly i farmaceutické společnosti, o nich se více dozvíte ZDE. Jak s krizí bojuje český start-up Kiwi, který získal státem garantovaný miliardový úvěr, se dočtete ZDE.