Hyundai Ioniq 9 sází na prostor, komfort a technologie. Vzniklo kvůli němu i nové slovo


Hyundai má novou vlajkovou loď. Stává se jí více než pětimetrový elektromobil Hyundai Ioniq 9, který nabízí to nejlepší, čím aktuálně korejský výrobce disponuje. V souvislosti s jeho aerodynamikou a designem dokonce vzniklo i nové slovo – aeroestetický.

Bohatá výbava, komfortní jízdní vlastnosti, dostatek prostoru a v neposlední řadě i originální design, který tento vůz na pomezí SUV a MPV na silnici odlišuje od ostatních, jsou oblasti, v nichž snese Ioniq 9 velmi přísná měřítka. Ani se tak nelze divit prohlášení českého importéra, že u tohoto modelu očekává i zájem od dosavadních klientů prémiových značek. Ty by tak při hledání velkého elektrického rodinného vozu či firemního shuttle neměla vyplašit ani vyšší cena tohoto modelu. Základ totiž začíná na částce 1 754 990 Kč, nejlevnější provedení s pohonem všech kol stojí 2 044 990 Kč. Na poměry běžného výrobce to samozřejmě není málo, jenže Ioniq 9 má v ruce dost argumentů, kterými svou cenovku dokáže ospravedlnit.

K TÉMATU: Hyundai Inster je kouzelné autíčko. Jezdí lépe než kdejaký elektromobil za milion

Tím prvním, a poměrně zásadním, je samotná technologie elektrického pohonu. Hyundai Ioniq 9 totiž využívá 800voltovou architekturu a zvládne dobíjení rychlostí až 233 kW. Svou velkou baterii o kapacitě 110 kWh tak nasytí na 350kW nabíječce z 10 na 80 % během 24 minut. Snad jedinou kaňkou v této oblasti je podpora pouze 11kW AC nabíjení z domácích wallboxů, což znamená zhruba deset hodin dobíjení do 100 procent. Tady by určitě klienti preferovali možnost dobíjet výkonem 22 kW. Platforma Ioniqu 9 na to však není v tuto chvíli stavěná.

Komfort a ticho mají prioritu

Už při prvním pohledu je zřejmé, že ani z hlediska designu a vnějších rozměrů se Hyundai nerozpakoval pořádně rozmáchnout. Model Ioniq 9 měří na délku 5060 mm a jeho šířka je 1980 mm. Z auta přímo čiší chuť vyrazit na dlouhou vzdálenost. Design je samozřejmě subjektivní, ale tvůrcům nelze upřít originalitu, která v některých detailech vychází vstříc již zmíněné náročnější klientele. Třeba vertikální část pixelové linie kolem zadních pátých dveří z dálky připomíná prestižní britské SUV. A design je i mimořádně funkční – auto má součinitel odporu vzduchu cx=0,259-0,27, což je na takového mastodonta opravdu výtečná hodnota.

Interiér může být dle přání buď šestimístný, nebo sedmimístný, v obou případech však velmi luxusně pojatý a především mimořádně prostorný a variabilní. Ostatně, i na sedadlech je vidět, že Hyundai opravdu chce nabídnout luxus – kromě toho, že jsou dostatečně rozměrná a pohodlná, mohou být ještě relaxační, otočná a různě nastavitelná včetně podpěry lýtek. Cítit se v nich budete jako v byznysjetu. Na výši jsou i použité materiály. Třeba semišová stropnice si nezadá s prémiovým segmentem a skoro mi připadala pro rodinné MPV až škoda.

Luxusu interiéru zdatně sekunduje i nastavení podvozku a odhlučnění. Podvozek sice využívá normální tlumiče, ale naladěn je jednoznačně do komfortna a bez vyloženě rušivých rázů zvládá i rozbitější cesty. Na úplně dynamickou jízdu stavěný není, ale svižnějšímu svezení neodporuje. Řidič však musí mít na paměti vyšší hmotnost vozu, která je přes 2,6 tuny. Mimochodem, užitečné zatížení kolem 700 kg není pro takhle velké auto s obrovskou přepravní kapacitou kdovíjak vysoké.

Na suchu vysoká hmotnost auta tolik nevadí a při dobře zvolené stopě dokonce pomáhá stabilitě a „zakleknutí“ podvozku. Na mokru je to ovšem jiné – tam se z hmotnosti stává nepřítel a v příčném směru mohou mít pneumatiky problém s přenosem sil na vozovku. Volant kromě toho s cílem poskytnout řidiči co nejvyšší komfort nedává moc zpětné vazby. Při klidné jízdě je to však příjemné a řidič si spíše připadá jako kapitán luxusní jachty, která se sebevědomě a jistě pohybuje po klidné hladině a vyžaduje jen minimální korekce směru.

Solidní dojezd díky velké baterii

Pro první svezení a seznámení s modelem Hyundai Ioniq 9 jsem měl k dispozici verzi 4x4 s výkonem 226 kW ve vrcholné výbavě Calligraphy a velmi zajímavé barvě Sunset Brown. Tato verze slibuje dojezd 606 km a zrychluje na stovku za 6,7 sekundy. Nad ní stojí verze 4x4 Performance s výkonem 314 kW a točivým momentem rovných 700 Nm. Ta dá stovku ještě o 1,5 sekundy rychleji. Základní nabídku pak představuje provedení 4x2 s výkonem 160 kW.

Náš zhruba dvousetkilometrový testovací okruh v dešti a poměrně kopcovitém terénu Vysokých Tater a okolí znamenal průměrnou spotřebu 21,1 kWh/100 km, což mi připadá vzhledem k profilu trasy, podmínkám i rozměrům vozu docela přijatelné. Faktem ovšem je, že při kratším dálničním úseku se spotřeba začala ihned zvyšovat a asi nebudu daleko od pravdy, když si tipnu, že si Ioniq 9 na dlouhých trasách při dálniční rychlosti řekne kolem 30 kWh/100 km.

Hyundai Ioniq 9 však disponuje velkou baterií o kapacitě 110 kWh, takže i v takovém jízdním režimu zvládne dojezd přes 300 km. Při normálním využití se reálný dojezd může pohybovat kolem 500 km. Přesnější údaje však přineseme až v redakčním testu. Dobře nastavená s dostatečně širokou možností škálování ve čtyřech stupních je i funkce inteligentní rekuperace, která disponuje také možností ovládat vůz jedním pedálem.

Velkým rozměrům auta lze docela rychle přivyknout a ani manévrování či parkování není kdovíjak problematické. Řidič má k dispozici nejen velký panoramatický zakřivený displej s jemnou grafikou a rychlou odezvou, ale i dostatek velkých odkládacích prostor. Ovládací prvky jsou dobře dosažitelné a palubní deska vhodně kombinuje dotykové ovládání s fyzickými tlačítky, které umožňují jednoznačný a rychlý přístup k častým funkcím. Zkrátka i v oblasti ergonomie tvůrci přemýšleli správným směrem.

Prostor i věci navíc, které potěší

Hyundai Ioniq 9 nabízí řidiči i posádce spoustu prostoru ve všech směrech a návdavkem přidává solidní zavazadlový prostor. Ten má objem 338 litrů za třetí řadou sedadel, 908 litrů za druhou řadou sedadel a až 2494 litrů za první řadou. Kufr má však vyšší podlahu a byť je vstupní otvor sice dostatečný, není kvůli svažující se zádi kdovíjak obří. Vpředu je kromě toho ještě další prostor o objemu 88 litrů (verze se zadním pohonem), resp. 52 litrů pro 4x4. Z užitných vlastností, kterými tento elektromobil potěší, stojí za zmínku i možnost tažení přívěsu o hmotnosti až 2,5 tuny (platí pro verze 4x4, základní provedení utáhne 1,6 tuny).

Nad rámec dnes běžné výbavy asistenčními systémy a komfortními prvky nabízí Ioniq 9 i řadu speciálních doplňků a vychytávek. Třeba sterilizační UV-C přihrádku pro dezinfekci osobních věcí (např. rukavic), 6 USB-C portů a dokonce i jeden, který zvládne výkon 100 W, či digitální zpětná zrcátka se 7palcovým OLED displejem. Interiér pak velmi uspokojivě rozezní audiosystém BOSE se 14 reproduktory, který inverzními zvukovými vlnami aktivně potlačuje hluk od vozovky a větru.

Hyundai Ioniq 9 vládne modelové nabídce i ceníkům značky. Vzhledem k tomu, co všechno tento vůz nabízí, však lze i jeho vyšší cenu vidět perspektivou férové koupě. Ve všech podstatných oblastech totiž nabízí vysokou protihodnotu a zdatně bojuje i v disciplíně jízdy na dlouhou vzdálenost, která je pro elektromobily prubířským kamenem.

Jak si vede nový Ioniq 9 ve srovnání se sourozeneckou Kiou EV9? To se dozvíte pod tímto odkazem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Evropa musí být soběstačnější a nezávislejší. Ruská invaze je budíček, říká viceprezident EIB