Hyundai Inster je kouzelné autíčko. Jezdí lépe než kdejaký elektromobil za milion

O Hyundai Inster už víme, že na své miniaturní rozměry i nízkou cenu jde o až překvapivě prostorný, vybavený a velmi dobře zpracovaný vůz. Platí to ale i v případě jízdních vlastností, nebo je stejně jako Dacia Spring spíše přibližovadlem do města, se kterým se budete bát vjet na dálnici nebo řezat zatáčky na okreskách? To jsme zjišťovali během prvních jízd v okolí Prahy.

Netrvalo dlouho, a bylo nám jasné, že tenhle elektrický drobek se rozhodně nechová jako typické mini-auto. Naopak, v mnoha ohledech připomíná spíše větší Hyundai Ioniq 5, akorát v odlehčené a hravější verzi. Auto se řídí s lehkostí, ale zároveň nabízí až nečekanou porci jistoty a stability. Na standardních 15palcových kolech (varianta Cross má sedmnáctky) rozhodně nemusíte mít strach z rozbitých silnic.

K TÉMATU: Cenově dostupný elektromobil Hyundai Inster je konečně tady. Potěší i výbavou

Podvozek je sice trochu tužší, ale překvapivě pohodlný. Auto se nezalekne dlažebních kostek ani těch našich typicky záplatovaných okresních silnic. Nic nebouchá, nic nedrnčí, všechno je jednoduše tak, jak jste zvyklí u větších a výrazně dražších elektromobilů. Překvapivě dobře funguje Inster také v zatáčkách, kde se příliš nenaklání a povětšinou drží pevně přibitý k silnici. A to i přesto, že má pohon předních kol, což u elektromobilu není úplně výhra.

Velkou zásluhu na tom má samozřejmě nízká hmotnost, jen kolem 1 400 kilogramů. Řízení je naprosto univerzální. Bez stresu se prokličkujete sídlištěm, zaparkujete na úzké místo, ale zároveň vás na klikatých silničkách vtáhne do hry a pobaví. Zajímavé je pak samotné chování brzd, které jsou na elektromobil nezvykle ostré – zabírají prakticky okamžitě. Přestože si na jejich nástup musíte chvíli zvykat, ve finále se příjemně dávkují. Ne jako u většiny konkurentů, kde se dlouho nic neděje a pak najednou „škub“ a stojíte.

Není jen autem do města

Testovaná silnější verze Power s výkonem 115 koní a baterií 49 kWh působí v reálném provozu více než svižně. Zejména pak v režimu Sport auto okamžitě reaguje na plynový pedál a nechá se snadno vyprovokovat k ostřejší jízdě. Zrychlení z nuly na 100 km/h pod jedenáct sekund je na daný segment velmi solidní, a co víc – ani při dálničním tempu Inster neztrácí dech. Na maximálních 150 km/h se auto vyškrábe překvapivě rychle a stále je velmi stabilní a hlavně skvěle odhlučněné.

No a co dojezd? Papírově má Inster zvládnout až 370 kilometrů a podle toho, co jsme s ním zažili, to vůbec není nesmysl. Testovací okruh, který vedl po městě, okresních silnicích a také dálnicích, jsme nakonec finišovali se spotřebou 14,5 kWh na sto kilometrů, a to i se zapnutou klimatizací. Pokud pojedete s ještě lehčí nohou na plynu a bez „klimy“, dostanete se určitě i o poznání níž.

Od větších sourozeneckých elektromobilů pak Inster převzal tři úrovně rekuperace s tím, že v případě té nejvyšší nebo při zvolení automatického režimu, lze auto ovládat jen jedním pedálem. Korejský minicrossover však nabídne i velmi slušné rychlodobíjení výkonem až 85,3 kW. To ovšem vyžaduje minimálně 120kW nabíječku, kde se z deseti na osmdesát procent dostanete zhruba za 32 minut. Kromě toho potěší i standardní nabíjení střídavým proudem o výkonu 11 kW.

Zajímavým doplňkem, který podtrhuje univerzálnost korejského elektromobilu, je funkce V2L – tedy možnost využít baterii auta k napájení externích zařízení. Ať už jde o toustovač, konvici nebo třeba zahradní sekačku, Inster vám dovolí si tak trochu „přinést zásuvku s sebou“. Předehřev baterie je dostupný od výbavy Style, za tepelné čerpadlo si pak připlatíte 25 tisíc korun. V zimě se ale tato investice určitě vyplatí.

Rolls-Royce mezi minielektromobily

Celkově je tedy Hyundai Inster autem, které nás nepřestává překvapovat. Malé zvenku, velké uvnitř – a ještě větší v tom, jak se chová na silnici. Je pohodlné, tiché, svižné, a přitom úsporné. Jasně, oproti nejlevnější elektrické Dacii Spring si za něj připlatíte, ale dostanete auto, které je dospělým elektromobilem.

Možná i proto se mu dá s trochou nadsázky říkat Rolls-Royce mezi minielektromobily. A ono to vlastně vůbec není přehnané. Kompletní ceník naleznete pod tímto odkazem, srovnání s konkurencí potom tady.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Pokuta za slušnost? Řidiči kroutí hlavou nad trestem za děkování „varováky“. Diví se i ministr

Tagy:
hobby Rolls-Royce silnice elektromobil automobilový průmysl volný čas Dacia Spring Hyundai Ioniq 5 produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství Hyundai Inster