Rekvalifikace. Čím dál oblíbenější nástroj pro změnu — profesní i životní. Může to být případ kohokoli z nás a nezáleží přitom, kolik nám je let. Najdeme cíl, který nám dává smysl, těší nás a zároveň věříme, že by nás mohl i uživit. Jak toho ale dosáhnout a neskončit, sotva jsme začali, a jak najít své místo na trhu? Nejlepší je se do podnikání pustit v malém, radí úspěšná investorka Margareta Křížová, která si pečlivě vybírá nápady k podpoře. A vůbec se netají tím, že rozhodující je energie vycházející ze samotných autorů. Vlastní zkušenost a cestu k úspěchu popsala v osmém díle vysílání ITN ONAIR.
Investorka, byznysmentorka, poradkyně v oblasti obchodní strategie, fúzí a akvizic, autorka knihy Jak podnikat a nezbláznit se. Absolventka studií mezinárodních veřejných vztahů i School of Business and Management, kde získala titul MBA. Členka Rady pro komercializaci výsledků vědy a výzkumu České zemědělské univerzity, poslední tři roky také vedoucí NEWTON Business Accelerator na Newton University. To všechno je Margareta Křížová, která mimo jiné v roce 1993 založila poradenskou společnost, v níž vedla skupinu obchodně strategického poradenství.
A právě ona byla hostem dalšího dílu podcastu společnosti ITnetwork, která speciálně navrženými rekvalifikačními kurzy pomáhá k lepšímu vědění v oblasti IT. „IT nabízí prostor, kde můžete růst i s minimálními náklady. Například vytvořit aplikaci, která řeší konkrétní problém, nebo nabídnout softwarové řešení pro firmy,“ říká zkušená podnikatelka.
Začátky jsou vždycky těžké, je třeba si je maximálně usnadnit
Na dobu, kdy s podnikáním začínala, Margareta Křížová zavzpomínala v osmé epizodě vysílání ITN ONAIR. Označila ji jako hektickou.
„Bylo to úžasné, byla to škola za pochodu a zcela upřímně — když mě oslovili moji dva američtí partneři, se kterými jsem byznys založila, nevěděla jsem, že jdu podnikat. Bylo to živelné, byla to skvělá doba. Hodně lidí srovnává tehdy a teď a říká, že dneska je to strašně těžké, že už všechno je. Tehdy nic nebylo, každý všechno chtěl, ale taky když chtěl mluvit třeba s někým z Brazílie, tak si musel koupit letenku za 50 000, doletět tam a doufat, že tam ten člověk bude. Dneska si sedne před počítač a prostě.“
A dodává: „Když jsem byla mladá, podnikání bylo trestné. A byli jsme zvyklí, že nám někdo řekl, jak to máme udělat. Ale nový způsob byl: Zkus najít jiné možnosti, jiné varianty, jak to jde dělat lépe, jinak, rychleji a něco k tomu přidat. Ten způsob uvažování mě překvapil a musela jsem se ho naučit, ale bavilo mě to.“
ČTĚTE TAKÉ: Rekvalifikace u ITnetwork přináší svobodu: Umožní i přesun na jiný kontinent
Strach z podnikání a čas pro sebe
Zásadním tématem je podle zkušené podnikatelky také strach, který cítí drtivá většina začínajících podnikatelů. A jak říká, je opodstatněný a velmi často také užitečný.
„Kdo předstírá, že nemá strach, tak vymýšlí. A kdo strach nemá, je psychopat. Touha začít, až budu perfektní, je takovou berličkou, jak to odkládat a nesrovnávat se s ostatními. Spousta lidí se srovnává s někým, kdo už podniká 10 let, anebo má úplně jiné podmínky.“
Základním kamenem je podle Margarety Křížové sebedůvěra a racionalita. „Dělat si to po svém, začít v malém, to je taky důležité. Lidi mají často tendenci obsáhnout všechno, mít strašně moc produktů, mít strašně moc služeb. Začněte v malém, vyzkoušejte si to. A pak postupně stačí růst a dívat se, co říká trh, co říkají zákazníci.“
A v oblasti IT to, jak sama říká, platí dvojnásob: „Technologie se mění rychle. Naslouchejte, co říkají uživatelé, a podle toho zlepšujte svůj produkt.“
O jaké další rady se Margareta Křížová ve vysílání ITN ONAIR podělila? Proč je pro ni zásadní nejen podnikatelská vize, ale i energie, kterou z autorů cítí? A proč má v kalendáři naplánované schůzky sama se sebou? Sledujte další ze série rozhovorů z dílny ITnetwork, které mohou být pomyslným nakopnutím v cestě za nejen profesními sny!