Jak inovace mění pravidla hry v maloobchodu? Zjistěte to na Retail Summitu 2025

Nakupování už dávno není jen o plných regálech a frontách u pokladen. Virtuální asistentky v mobilních aplikacích pomáhají s výběrem kosmetiky, zatímco samoobslužné prodejny s umělou inteligencí hlídají, aby zákazníci nezapomněli namarkovat zboží. Elektronické cenovky zase zajišťují, že zaplatíte vždy tu správnou cenu. Podle Jana Patery ze společnosti Blue Events, která organizuje Retail Summit – největší konferenci o maloobchodu v Česku, se letos obchodníci budou předhánět v inovacích. „Půjde ale o to, kdo se lépe trefí do srdce zákazníka,“ říká Patera. Letošní Retail Summit proběhne v Praze na konci března.

Maloobchod se mění nejen kvůli novým preferencím spotřebitelů, ale také v důsledku ekonomického a technologického vývoje. Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu a spoluorganizátor Retail Summitu, říká, že obchodníci jsou nyní mírně optimističtí a investice do inovací běží naplno. Týkají se přitom nejen technologií a sortimentu.

ČTĚTE TAKÉ: Takhle vypadá budoucnost. Veletrh nabídl čočky pomáhající prodloužit život i bizarní roboty

„Inovace v oblasti udržitelnosti spočívají ve snahách o minimalizaci potravinového odpadu, ekologičtější obaly či dekarbonizaci celého odvětví i jeho dodavatelského řetězce,“ vysvětluje Prouza.

Udržitelnost jako klíčový trend

Ekologická opatření se stávají běžnou součástí obchodních strategií. Například Penny Market díky spolupráci s projektem Nesnězeno loni zachránil 470 tun potravin. Online supermarket Rohlík.cz představil prémiové produkty vyrobené z neprodaného zboží, tzv. upcycling.

Obchody se také zaměřují na úspornější provoz svých budov. Příkladem je dřevěná prodejna Billa, která má o třetinu nižší spotřebu vody a využívá k vytápění zbytkové teplo.

Návrat k prémiovým produktům

Navzdory poklesu kupní síly zákazníci znovu objevují kvalitní potraviny. „Trh s rychloobrátkovým zbožím v posledním roce zažil mírné oživení. Spotřebitelé se vrací k trendům, které během období vysoké inflace museli upozadit,“ říká Romana Duníková ze společnosti NIQ.

Vyšší poptávka je po výrobcích s přidanou hodnotou – obohacených o vitamíny, proteiny nebo těch bez cukru, laktózy či umělých přísad. Čtyři z deseti zákazníků rádi zkoušejí nové produkty, třetina aktivně vyhledává novinky, které lépe odpovídají jejich potřebám, dodává Ladislav Csengeri ze společnosti YouGov.

Inovace ne vždy slaví úspěch

Přestože zákazníci novinky vítají, ne vždy je přijmou s nadšením. „Více než třetina kupujících má pocit, že nové výrobky je často negativně překvapí,“ upozorňuje Csengeri.

Kristián Hloušek ze společnosti Marketup uvádí, že míra neúspěchu inovací se pohybuje mezi 25 a 45 procenty. „Hlavním důvodem je, že se nedaří nový produkt propojit s potřebou zákazníka. Klíčovou roli hraje nejen samotný produkt, ale i kreativní komunikace, která může rozhodnout o jeho přijetí,“ vysvětluje.

Naopak úspěšným příkladem propojení produktu a komunikace je pivo Proud od Plzeňského Prazdroje. „V reakci na vyvíjející se potřeby našich spotřebitelů také budujeme ve spolupráci s retailery nové třetinkové sekce pro příležitostné pijáky piva,“ říká Jakub Marek z Plzeňského Prazdroje.

Retail Summit: Místo pro inspiraci a výměnu zkušeností

Od 25. do 27. března se v Praze uskuteční Retail Summit, hlavní fórum pro diskusi o digitalizaci, udržitelnosti, změnách v nákupním chování a nových obchodních modelech. Maloobchodní sektor stojí na prahu zásadních změn a inovace budou klíčovým faktorem jeho dalšího vývoje.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Hovězí lůj na obličej? Může uškodit vaší pleti, tvrdí odborníci. Trend se šíří po internetu

Tagy: