Pravděpodobně nejvýraznějším okamžikem poslední velké ceny formule 1 na okruhu v italské Imole byl střet Valtteriho Bottase s Georgem Russellem. Zvláště vůz finského pilota měl po nehodě na první pohled k provozuschopnosti daleko. Mechanikům týmu Mercedes začala pořádná šichta a účet německé stáje zažil odchod nemalého množství peněz, což je v sezoně přiškrcených rozpočtů značná komplikace.
George Russell ve Williamsu stíhal Valtteriho Bottase a jelikož za ním byl vzdálený méně než jednu vteřinu, mohl využít systém DRS, díky kterému jeho vůz ještě zrychlil. Brzy se dostal na úroveň Finova Mercedesu a rozhodl se ho předjet z pravé strany. Jenže prostoru bylo málo, a tak se pravým předním kolem ocitl na trávníku. Russellův monopost šel okamžitě do smyku a narazil do formule soupeře. Oba piloti ve vysoké rychlosti zamířili do bariéry a Grand Prix Emilie Romagny pro ně skončila.
Peak of the #ImolaGP drama came when Bottas and Russell were DNF after this incident which brought out the red 🚩 flag and safety car, with both drivers so far refusing to take the blame. pic.twitter.com/Bfd9fV3Oek
— All Baller Zone (@AllBallerZone) April 18, 2021
Z kolize na okruhu Imola vinil jeden druhého. Poté, co se oba vozy ocitly ve značně pošramoceném stavu v „kačírku“, vyskočil Russell z kokpitu a vyrazil Bottase plesknout rukou do helmy. Jezdec Mercedesu odvětil vztyčeným prostředníčkem a poté médiím řekl, že Russellův manévr nedával žádný smysl.
Každopádně po incidentu zůstaly dvě poškozené formule a především kondice Bottasova černého Mercedesu byla velmi špatná. Nejvíce nešťastní z pohledu na zničený monopost museli být mechanici německého týmu a jejich šéf Toto Wolff. Bylo zaděláno na nové vrásky a šedivé vlasy. Oprava stála hodně práce a ještě více peněz.
Podle webu Motorsport.com dokonce až 1,39 milionů dolarů, tedy téměř 30 milionů korun. Speciálně Mercedes patří mezi nejbohatší – ne-li nejbohatšího – hráče formule 1 a v předchozích letech by z finančního pohledu nebyla podobná nehoda až zas takový problém.
Jenže v tomto roce musí týmy dodržet nový výdajový strop. Tento strop se nyní nachází ve výšce 145 milionů dolarů a v dalších sezonách postupně klesne až na hladinu 135 milionů dolarů. Budget se týká nákladů na vývoj auta pro další rok, ale také provozu monopostu a jeho oprav v této sezoně.
Každý zbytečný extra výdaj – jako v případě vyspravení vozu Bottase – je tak znát více než kdy jindy. Utrácení si momentálně vyžaduje promyšlenější strategii, a to zvlášť v případě Mercedesu, který se dříve nemusel v rozhazování příliš brzdit, díky čemuž od roku 2014 nepřetržitě vládl Poháru konstruktérů. Z představy vícera podobných bouraček s velkými škodami se jistě Wolffovi a spol. nedělá dobře.
Každá „zraněná“ součástka totiž bolí týmový rozpočet poměrně zásadně, jak je jasné níže.
Přibližná cena vybraných součástí vozu formule 1
- Pohonná jednotka: 7,5 milionu dolarů (160 milionů korun)
- Karbonový monokok: 1,2 milionů dolarů (26 milionů korun)
- Převodovka: 1 milion dolarů (21 milionů korun)
- Přední a zadní křídlo plus „čumák“: 500 000 dolarů (10,5 milionu korun)
- Volant: 90 000 dolarů (1,9 milionu korun)
- Kotoučové brzdy: 50 000 dolarů (1 milion korun)
- Sada pneumatik: 5 000 dolarů (100 000 korun)