Legenda rallye Loeb bude řídit Dacii. Nenacházím žádné slabiny, ocenil vůz

Kdo by před pár lety tušil, že v roce 2025 uvidíme na startovní listině závodu Rallye Dakar legendárního závodníka Sébastiena Loeba, který usedne do stroje kategorie T1+ od rumunské automobilky Dacia. Pro výrobce cenově dostupných vozů jde o skvělý marketingový tah, který podtrhne nedávnou změnu identity.

Začalo to změnou loga a redesignem webových stránek, pokračovalo odhalením druhé generace populárního modelu Duster, který naznačil další směřování značky, a nyní tu máme plánovanou účast automobilky na nejnáročnějším motoristickém závodu na světě. Chce tím ukázat spolehlivost a robustnost svých produktů.

K TÉMATU: Verstappen bude otcem. Nemůžeme být šťastnější, napsal pilot formule 1 s partnerkou Piquetovou

Dle slov zástupců značky využívala Dacia při vývoji vlastní technické znalosti, přičemž velkou oporou je sesterská automobilka Renault (potažmo Alpine) a britská motoristická a inženýrská skupina Prodrive, která má se závody na dunách západní Afriky dlouholeté zkušenosti.

Výsledkem této spolupráce je stylový stroj s označením Sandrider, který částečně vychází z koncepčního vozu Dacia Manifesto. Jeho přednost spočívá především v jednoduchosti, což nám bylo potvrzeno na prezentaci pořádané evropským zastoupením společnosti. Vozidlo bylo vybaveno pouze tím, co bylo naprosto nezbytné.

Drastická dieta připravovaného speciálu

Důraz na minimalizaci váhy a maximalizaci aerodynamiky z exteriéru závodního speciálu vyloženě čiší, ale právě to jej dělá zajímavým. Celková hmotnost Sandrideru byla oproti srovnatelným prototypům snížena přibližně o 15 kg, což bylo dosaženo použitím lehčího trubkového materiálu, „vyškrtnutím“ některých panelů karoserie a širším využitím karbonu.

V tomto ohledu byla přínosem také implementace kompaktnější a lehčí pohonné jednotky. Třílitrový šestiválec se dvěma turbodmychadly je původem z japonského Nissanu, ale pro účely závodu byl upraven inženýry Alpine. Výsledkem je 360 koní, které jsou dostupné při 5000 otáčkách, a maximální točivý moment činí 539 newtonmetrů.

Tuto porci síly posílá na všechna čtyři kola přes sekvenční šestistupňovou převodovku. Ta má lichoběžníkové zavěšení se zdvihem odpružení 350 mm a je obutá do speciálních pneumatik BF Goodrich. Jak potvrdil sám Sébastien Loeb: „Auto je téměř dokonalé. Dominujeme na jakémkoliv povrchu a nenacházíme žádné slabiny.“

Zajímavostí je, že motor Sandrideru je poháněn syntetickým palivem dodávaným společností Aramco, které se vyrábí z obnovitelného vodíku a CO2, a tím se naprosto minimalizuje dopad na životní prostředí. Výrobce vnímá Rallye Dakar jako ideální testovací místo pro tuto technologii, která se může později rozšířit také mezi nás, obyčejné smrtelníky.

Kombinace zkušeností i nadšení

Devětačtyřicetiletého francouzského jezdce, který v letech 2004 až 2012 vyhrál devětkrát v řadě mistrovství světa v rallye a je mnohdy označován za nejlepšího jezdce rallye všech dob, doplní Fabian Lurquin.

Druhou posádku povede dvaatřicetiletá rallyeová jezdkyně Cristina Gutiérrez Herrero, která v současnosti patří mezi nejznámější tváře cross-country rallye. Do třetího vozu usedne Nasser Al-Attiyah - pětinásobný vítěz Světového poháru v cross-country rallye a dvojnásobný vítěz mistrovství světa v rallye.

Tagy:
hobby Afrika Nissan automobilový průmysl automobilové závody Dacia Rallye Dakar Renault Alpine automobilka volný čas sport Sébastien Loeb Saudi Aramco produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas sportovní disciplína tovární výroba a inženýrství Fabian Lurquin