Češi se zbláznili do karavanů, je jich stále víc. Majitelé však často tápou v pravidlech

Josef Mádle
CNN Prima NEWS
Josef Mádle , CNN Prima NEWS
  • 9. srp 2025, 18:12

  • Každý rok mezi lidmi přibývá nadšených karavanistů. Jenže řada majitelů stále tápe v tom, kdy mají platit mýtné, kdy jim stačí jen dálniční známka a jaký řidičák vlastně potřebují. Veřejně dostupné informace na internetu se totiž často rozcházejí. Z dovolené si tak kromě zážitků můžete přivést i zbytečnou pokutu.

    Karavanový boom odstartoval během koronavirové pandemie a neutichá. V Česku je registrováno přes 30 tisíc karavanů za auto. „Trend je stoupající. Naše české lidi karavanismus zkrátka chytil,“ uvedl předseda Asociace caravan clubů Emil Rada.

    ČTĚTE TAKÉ: Nová dopravní značka mate české řidiče. Víte, co přesně znamená a kde na ni dávat pozor?

    Jenže zatímco sbalit si kufry a vyrazit je jednoduché, v pravidlech kolem karavanů panuje zmatek. Za jakých okolností a jestli vůbec se mýtné brány vztahují i na vozidla s karavany, v tom nemá jasno řada lidí.

    „Zásadní je uvědomit si, jaká je hmotnost tažného vozidla – pokud je to do 3,5 tuny, stačí dálniční známka. V případě, že hmotnost vozidla přesahuje 3,5 tuny, pak je potřeba, aby se řidič registroval v systému elektronického mýta,“ vysvětlila mluvčí Generálního ředitelství cel Hana Štaffová.

    Není tedy důležité, kolik váží karavan, ale jen samotné auto. Vyrazit na cesty bez zaplacení mýtného nebo bez dálniční známky je každopádně riskantní. „Při kontrolách zpoplatněných komunikací jsme odhalili přes 43 tisíc přestupků a uložili jsme pokuty v celkové výši přes 73 milionů korun,“ uvedla Štaffová.

    Jak je to s řidičákem?

    Nejistota může pokračovat i za hranicemi. Každá země to má jinak. Na Slovensku, v Rakousku nebo Slovinsku stačí do 3,5 tuny jen dálniční známka. Jakmile je ale hmotnost vyšší, platí se elektronické mýto přes palubní jednotku. V Polsku a Maďarsku se za karavan do 3,5 tuny neplatí vůbec. A v Chorvatsku  se podle váhy platí mýtné klasicky podle projeté trasy.

    Kromě mýta ale řidiče může překvapit ještě jedna věc – řidičák. Máte „béčko“? Pak můžete řídit auto do 3,5 tuny a k němu malý karavan do 750 kilo. Nebo celou soupravu, pokud nepřesáhne 3,5 tuny. Chcete tahat něco těžšího? Stačí si rozšířit oprávnění na B96 – jen krátká jízda, žádné testy. A pokud míříte za volant pořádné soupravy, nevyhnete se řidičáku BE – tam už vás čeká autoškola i závěrečná zkouška.

    MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Za využívání populární navigační aplikace hrozí Čechům za hranicemi i vězení. Na co dát pozor?