Rozhoduje u nehod barva auta? Čísla ukazují nejrizikovější odstín, expert zmínil jinou věc
Při autonehodách je odstín osobního vozu většinou to poslední, čemu řidiči přisuzují možný díl viny. Ale je tomu opravdu tak? Podle dat České asociace pojišťoven (ČAP) bylo v roce 2024 nejvíce nabouraných vozů šedé barvy, hned v závěsu je modrý lak. Vzhledem k pojistným událostem je však nejrizikovější jiný odstín karoserie. Expert připomíná, že barva nehraje během jízdy v šeru či za tmy významnou roli, jestliže je vůz dostatečně osvětlen.
Nejvíce nabouraných osobáků za minulý rok evidují zástupci ČAP v šedé barvě – celkem jde o 847 432 vozidel, což činí téměř 18 procent celkového počtu nabouraných aut. Hned poté nejčastěji bourají vozy s modrým lakem. Společnosti zaznamenaly celkem 772 205 nabouraných aut, tedy 16,3 procenta.
K TÉMATU: Komise vybrala nejlepší návrhy na most přes Vltavu. Hlasujte, který se vám líbí nejvíce
Podle množství havarovaných vozů je na třetí příčce červená barva laku, v tomto případě se jedná o 639 521 případů (13,5 procenta). Dále se umístil jeden z nejobvyklejších odstínů, tedy bílý, a po něm černý, oba s malým odstupem na červenou.
Navazuje na téma

O jaké barvy vozů se dále jedná?
- Stříbrná – 608 983 aut (12,9 procenta)
- Zelená – 222 484 aut (4,7 procenta)
- Hnědá – 198 988 aut (4,2 procenta)
- Žlutá – 75 642 aut (1,6 procenta)
- Oranžová – 59 752 aut (1,3 procenta)
- Modrozelená – 30 649 aut (0,6 procenta)
- Zlatá – 16 099 aut (0,3 procenta)
- Fialová – 13 738 aut (0,3 procenta)
Dohromady se jedná o 4 725 058 vozidel, která byla součástí evidovaných událostí.
Jak na otázku odstínu nahlíží expert?
Výrazné rozdíly mezi tmavšími a světlejšími barvami v šeru či ve tmě podle něj nepředstavují větší rozdíl. „Pokud je vozidlo řádně osvětleno, tento faktor nemá významný vliv na bezpečnost,“ zdůraznil vedoucí Samostatného oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold pro CNN Prima NEWS.
Navazuje na téma

Neřold zároveň uvedl, že odstíny, jež dominují statistikám, jsou současně nejobvyklejšími barvami při výrobě. „Právě tato skutečnost odpovídá tomu, že jde o nejčastěji zastoupené barvy,“ vysvětlil prozaický důvod.
Roli v celkové rizikovosti barvy však podle informací ČAP může hrát i takzvaný faktor škodní frekvence – ten vyjadřuje poměr mezi počtem pojistných událostí ve vymezeném období vůči počtu pojistných smluv, které nabývají účinnosti. Pořadí se tak na rozdíl od množství nabouraných vozů proměnilo.
Nejrizikovější v tomto kontextu je černá barva, za ní se umístila šedá a bílá. Ve statistikách poté postupně následují odstíny takto:
- hnědá
- stříbrná
- modrá
- zlatá
- červená
- žlutá
- oranžová
- modrozelená
- zelená
- fialová
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Houbařské žně uprostřed léta. Rostou i pozdně podzimní druhy, pozor na jedovaté, radí mykolog