Kia Ceed nahradil elektromobil. Dojezdem však překonává kdejaké benzinové auto.
Kia rozšiřuje elektrickou nabídku o model EV4, který má pro evropský trh stejný strategický význam, jaký měl kdysi Ceed. Kratší hatchback se vyrábí v Žilině, fastback připlouvá z Koreje a dohromady míří přímo na srdce trhu, kterými jsou rodiny toužící po prostorném a moderním elektromobilu s dojezdem přes 600 kilometrů. První jízdy i ceníky napovídají, že Kia si na českém trhu opravdu věří.
Na oficiálním uvedení nedaleko Prahy nám bylo hned několikrát avizováno, že Kia EV4 je pro značku stejně důležitá, jako byl kdysi Ceed, který po 19 letech definitivně skončil. Je to jednoduše evropské auto pro evropské zákazníky, vyráběné v Evropě, tedy pokud se bavíme o hatchbacku. Fastback vyráběný v Koreji je spíše jakousi alternativou pro náročnější klientelu.
K TÉMATU: Naftové motory mizí z trhu: Některým segmentům však dominují, nejvíc dieselů prodá v Česku Škoda
Spojitostí se Ceedem má však Kia EV4 ještě o něco více, vyrábí se totiž na stejné lince ve slovenské Žilině. Šlo tedy o výměnu „kus za kus“. O tom, jak moc složité bylo předělat výrobu, nám byl osobně povědět zástupce výrobního závodu Kia Slovakia, Tomáš Potoček. „Nejenže jsme museli předělat výrobní linku, ale zároveň bylo potřeba kompletně přeškolit personál. Nicméně samotná výroba EV4 už je jednodušší než u Ceedu nebo třeba Sportage,“ prozradil nám.

Kia Ceed se začala vyrábět v roce 2006 a byla taktéž primárně určena evropským zákazníkům. Zdroj: KIA
Během panelové diskuze se nám rovněž svěřil s tím, že ukončení výroby Ceedu v žilinském závodě mnozí oplakali. A není divu, vždyť jak hatchback, tak i kombík se od roku 2006 staly doslova etalony rodinných vozů a několik let táhly prodeje značky v Evropě. U nás byl Ceed ještě v minulém roce desátým nejžádanějším modelem vůbec, a to když se pro něj rozhodlo přibližně pět tisíc nových zákazníků. Za dobu jeho existence pak bylo v Česku registrováno okolo 64 tisíc aut.
V roce 2025 se však jedna dlouhá kapitola uzavírá a začíná se psát nová, tentokrát s názvem EV4. Když bychom se podívali detailněji na obě nabízené karoserie, tak hatchback vypadá ve skutečnosti prostornější, i když je o 30 centimetrů kratší. Za sebe si pohodlně sednou i cestující vyššího vzrůstu, aniž by si dřeli koleny o strop. Ve fastbacku je sice místa na nohy ještě o trochu více, ale kvůli nižší siluetě zase ubyl prostor nad hlavou.

Kufr u hatchbacku je sice celkově menší, ale za to je vyšší. Zdroj: Kia Motors
Nutno však podotknout, že fastback má zase o něco větší zavazadelník – 435 vs. 490 litrů. Z hlediska designu je nám rozhodně bližší evropský hatchback, zachovává si jak tradiční rysy nových Kií, tak i klasickou karoserii. Fastback se snaží být odvážnější, ale za nás už je to až příliš. Zejména pak zadní část, která vypadá jako tlama hrocha a narušuje harmonii celého auta. Každopádně je to pouze náš osobní názor.
Umí napájet gril i celý dům
Co se týče samotného interiéru, ten je u obou aut shodný. Sází na jednoduchost, přehlednost a zároveň kvalitní recyklované materiály, až deset různých, a moderní přístroje. Dominantou kabiny je však bezpochyby dvouramenný volant a za ním dva sdružené displeje, které jsou součástí už základní výbavy Air, potažmo Earth u fastbacku. Nicméně součástí multimediálního systému je už i integrovaná GPS navigace, zadní parkovací kamera a Apple CarPlay či Android Auto.
Kde se naopak obě karoserie trochu liší, je složení jednotlivých výbav. Fastback je přeci jen naspecifikovaný přímo z Koreje, zatímco hatchback je šitý na míru v Evropě. To znamená, že fastbacku chybí základní výbava Air, která vedle zmíněného nabízí například Full LED světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel, vyhřívaná a elektricky ovládaná zpětná zrcátka, bezklíčový vstup Smart Key, 17palcová kola, dvouzónovou automatickou klimatizaci nebo přední a zadní parkovací senzory.

Takto vypadá interiér potažený umělou kůží. Zdroj: Kia Motors
U fastbacku se tedy startuje rovnou na vyšší výbavě Earth, obsahující inovativní výsuvné kliky dveří, bezdrátové nabíjení telefonů, vyhřívaná přední a zadní sedadla, vyhřívaný volant, elektricky ovládané víko pátých dveří či tepelné čerpadlo. Vrchol nabídky je ale stejný a je jím sportovně střižená výbava GT-Line s 19palcovými koly, prémiovým audiosystémem Harman Kardon, sedadly čalouněnými umělou kůží a nejvyspělejšími asistenčními systémy.
Výhradně za příplatek lze pořídit například funkci napájení dalších spotřebičů V2L, připojení k domu (V2H) či do elektrické sítě V2G, elektrické střešní okno, monitorování okolí celého auta nebo inteligentní parkovací asistent. Mnohem větší množství vychytávek než dosud umožňuje také nová aplikace Kia App. Majitel může například pomocí digitálního klíče umožnit odemčení vozu až patnácti různým osobám, a to i pomocí kódu zaslaného na dálku.
Bude i pohon všech čtyř kol
Technickým základem novinky je v obou případech čistě elektrická architektura E-GMP, vycházející z menšího modelu EV3, s napětím 400 voltů a standardním pohonem předních kol elektromotorem s výkonem 150 kW (204 koní). Vybírat však můžete ze dvou velikostí baterie: mezi menší o kapacitě 58,3 kWh, která poskytuje dojezd až 456 kilometrů a dobije se za 29 minut, nebo větší 81,4 kWh, která nabídne až 633 kilometrů a dobije se za 31 minut.

Hatchback je jízdně tvrdší a sportovnější, fastback měkčí a komfortnější. Zdroj: Kia Motors
Překvapivě velké rozdíly jsou pak mezi hatchbackem a fastbackem v samotném nastavení podvozku. Hatchback je totiž po vzoru evropských zákazníků tvrdší a sportovnější, a fastback měkčí a komfortnější. Obě karoserie jsou však skvěle odhlučněné a příjemně se řídí. Vlivem vyšší hmotnosti jsou ovšem průměrně dynamické a lehce nedotáčivé od přední nápravy, což by ale měla v budoucnu vyřešit verze s pohonem všech kol. Podrobnější dojmy z jízdy samozřejmě dodáme po redakčním testu.
Na závěr už jen dodáme, že Kia EV4 může posloužit jako jediné auto pro rodiny, které disponují vlastní levnou elektřinou. Hatchback zatím nemá ani moc přímých konkurentů. Mezi ty největší se řadí Opel Astra, Peugeot 308, Renault Scénic nebo MG4 Electric. Nejlevnější verzi Kia EV4 hatchback 58,3 kWh Air jsme postavili proti Opelu Astra a MG4 Electric – podívejte se ZDE.
Kia ale tvrdí, že chce zákazníky odlákat i podobně velkým vozům SUV, jako je například Škoda Elroq. Připravili jsme opět porovnání nejlevnější verze Kie EV4 hatchback za 939 980 korun proti nejlépe odpovídající Škodě Elroq 60 ZDE. Kompletní ceník vozu Kia EV4 hatchback najdete pod tímto odkazem, fastbacku potom zde.
Čtěte také
