Skvělý elektromobil, který příliš nezabaví. Nová Kia EV3 sází hlavně na mladé rodiny

Jihokorejská automobilka Kia se svými elektromobily nechce jen zapadnout do zajetého segmentu, ale svým způsobem jej posunout a definovat. Nejnovější přírůstek do rodiny „EV“ si však klade mnohem větší ambice než jeho sourozenci – zejména v prodejích. Model EV3 jsme měli možnost vyzkoušet během týdenního testu.

Dokázala to s modelem EV6, který ve své době zásadně změnil pohled na elektrickou mobilitu a jako jeden z mála dokázal poměrem cena/výkon konkurovat americké Tesle. Nelze opomenout ani impozantní EV9 – jedno z prvních bezemisních SUV, které nabízí sedm plnohodnotných míst, aniž by cestující ve třetí řadě seděli s koleny u hlavy.

K TÉMATU: Jedno z posledních lidových aut nadchne cenou i prostorem. Češi ho stále milují

Nová Kia EV3 vstupuje na scénu s jasným cílem oslovit mladší domácnosti. Přestože nabízí kompaktnější rozměry, byla navržena tak, aby dokázala pokrýt veškeré potřeby moderní rodiny. Tento stylový crossover má postupně nahradit elektrickou variantu modelu Niro, od něhož sice přebírá některé technické prvky, ale jako základ využívá pokročilou elektrickou platformu e-GMP.

Právě tato architektura, navržená specificky pro bezemisní pohon, by měla zajistit nadstandardní efektivitu, jízdní vlastnosti i prostornost interiéru. Jak si však novinka povede v segmentu, kde už nyní působí etablovaní hráči jako Škoda Karoq či prémiovější Volvo EX30?

Povědomý a uhlazený vzhled

Stejně jako tomu je u zmíněných sourozenců, také „é-vé-trojka" vychází z designové filozofie „spojené protiklady", která kombinuje inspiraci z přírody a moderní doby. V praxi to znamená, že novinka vypadá jako zmenšená a uhlazená verze EV9. Přední maska je však na rozdíl od sedmimístného obra více zakulacená, světlomety jsou o trochu méně výrazné a více zapuštěné do karoserie, nárazník nepůsobí tolik agresivně.

Podobnost můžeme spatřit také v krabicové siluetě, ačkoliv lehce zkosená střecha a kaskádovité křivky tvarující zadní část tento efekt trochu rozbíjí. Poměrně jednoduché tvary oblasti pátých dveří obzvláštňují extravagantní světlomety, které se ve třech paprscích rozpínají po vnějších stranách karoserie a zároveň částečně podtrhují zadní sklo.

Ačkoliv zevnějšek elektrického crossoveru se nemusí líbit každému, je potřeba uznat, že inženýrům se z hranatého designu podařilo vytěžit maximum praktičnosti. Velké otvory dveří usnadňují nastupování a potěší rovněž celková prostornost kabiny. Interiér se vás nesnaží obklíčit, naopak vám dovolí trochu se rozvalit a pořádně se nadechnout. K příjemnému dojmu přispívají i světlé materiály, které interiéru dodávají vzdušnost a opticky jej zvětšují.

Kvalita srovnatelná s EV9, ale za polovinu peněz

Možná jste zaregistrovali, že při uvedení většího sourozence EV9 směřovala většina kritiky právě na kabinu a použité materiály, které zcela neobhajovaly vysokou základní cenu. Novinka koncepci s několika malými změnami přejala, avšak s tím rozdílem, že oba vozy dělí v základu přesně 700 000 korun, takže některé nedostatky odpustíte EV3 s lehčím srdcem. Je pravda, že v testovaném voze přece jen najdete ještě o trochu více tvrdých plastů, ale všechny díly drží na svém místě a během jízdy jsem nezaznamenal žádné nežádoucí zvuky.

Počet fyzických tlačítek se oproti dřívějším interiérům vozů Kia snížil na minimum, ale přesto by vám zde nemělo chybět nic podstatného. Zůstal zjednodušený panel klimatizace, kolečko na ovládání hlasitosti médií a několik užitečných spínačů před loketní opěrkou, které slouží k aktivaci parkovacích senzorů, parkovacích kamer, systému auto-hold a asistenta sjezdu z kopce.

Právě oblast středové opěrky ve mne vyvolala hned několik otázek, které jsem do nynějška nebyl schopen zodpovědět. První zajímavostí je, že měkčenou část lze vyklopit nahoru, avšak pod ní se nenachází byť sebemenší prostor, takže jejím zvednutím nanejvýš vytvoříte přepážku mezi vámi a zadní řadou. Druhou pohyblivou částí je plastový panel pod opěrkou, který lze posouvat dopředu a dozadu. Údajným účelem má být možnost odložit si na tuto plochu laptop nebo jiné předměty během nabíjení, avšak vzniklý „stoleček“ je pro řidiče i spolujezdce ve velmi nepřirozeném úhlu.

Prim hrají dotykové obrazovky

Ovládací prvky jsou rozloženy následovně – na palubní desce je trojice obrazovek, nad výdechy uprostřed najdeme čtveřici kapacitních tlačítek pro snadnou orientaci v infotainmentu, o trochu níže jsou potom zmíněný volič hlasitosti a panel klimatizace a volant obsadily fyzická tlačítka, kterými lze ovládat média, vybrané asistenční systémy a volit mezi jednotlivými jízdními režimy.

Trochu pozornosti si zaslouží zmíněné displeje, zejména ty dotykové. První z nich slouží jako klasický infotainment, který známe ze současné generace vozů Kia. Jde o vcelku přehledný a bezproblémový systém, který dokáže bezdrátově zrcadlit Android Auto i Apple CarPlay, zatímco mobilní telefon si můžete odložit na bezdrátovou nabíječku se slušným výkonem 15 wattů.

Hned vedle se nachází samostatná obrazovka, sloužící jako panel klimatizace. To není vůbec špatný nápad – neustále se zde zobrazují všechny potřebné informace o tepelném komfortu a zároveň zde najdete zbytek ovládacích prvků, které chybí v liště uprostřed. Ať už jde o vyhřívání skel, aktivaci recirkulace vzduchu, synchronizace klimatizace atp. Problém spočívá v tom, že celý tento displej z pohledu řidiče zakrývá silný věnec volantu, takže je potřeba se naklonit a „přehmátnout“ přes volant.

Komfortu jinak nemohu nic vytknout. Zmíněná ležerní atmosféra zdůrazňuje nejenom množství prostoru, ale také skvělá sedadla, která se pojí s výbavou GT-line. Hlavová opěrka je v tomto provedení vytvořena pružnou síťkou, která působí jako ten nejměkčí polštář, který jste kdy vyzkoušeli. Jen je potřeba doufat, že látka časem neztratí na elasticitě. Ocenil bych snad jen výraznější boční vedení a nižší pozici za volantem. Prvních pár desítek kilometrů jsem si připadal trochu jako na bidýlku, ale po čase si lze zvyknout.

Strádat nebudou ani cestující ve druhé řadě. Se svými 185 centimetry jsem měl sám za sebou zhruba osm centimetrů místa, a ačkoliv nad hlavou jsem to měl jen tak tak, neškrtal jsem ani vlasy. Zavazadelník nabídne v dané kategorii průměrných až lehce podprůměrných 460 litrů, ale potěší 25litrový prostor pod přední kapotou, do kterého se bez problému vejde kabeláž spojená s provozováním elektrického vozu.

Užijete si jízdu, ne řízení

Co se jízdních vlastností týče, lze novou Kiu EV3 označit za dokonale nudný elektromobil, který vás během prvních chvil odradí od jakýchkoliv myšlenek na svižnou jízdu. Vlastně v tomto směru poměrně dobře odpovídá atmosféře interiéru, kterou jsem nastínil v předchozích odstavcích. Nechci přitom, aby to vyznělo jakkoliv pejorativně – nakonec pro cílovou skupinu zákazníků elektrického crossoveru je takové nastavení naprosto v pořádku.

Maminky s dětmi příliš neocení strhující zrychlení, milimetrovou přesnost řízení nebo grip v zatáčkách, který pocitově odporuje fyzikálním zákonům. Naopak, pro takové řidiče je žádoucí, když řízení a vjemy s tím spojené ustoupí do pozadí a umožní jim soustředit se na dění okolo. A právě to dělá „trojka“ dokonale.

Velký podíl na tom má fantastické odhlučnení kabiny. Od pneumatik se do interiéru dostává jen minimum hluku, a to až do rychlosti kolem 90 km/h, tedy hranici povolené na okresních silnicích, a to měla Kia zimní obutí. Zvuk obtékání vzduchu kolem karoserie začnete výrazněji vnímat až při dálničních rychlostech. Překvapivé je to zejména proto, že jsem se celý týden potýkal s nepřirozeně lehkými dveřmi, které jsem málokdy dovřel na první pokus, a tak rozhodně nebudí dojem silné zvukové bariéry.

Podvozek je dle očekávání naladěn na měkčí notu, aniž by na silnici působil přehnaně „plavně“. Drobné nerovnosti dokáže filtrovat poměrně slušně, ale větší překážky v podobě zpomalovacích prahů nebo rozlítaných kočičích hlav už mohou pasažéry v kabině trochu rušit. Musím říct, že během prvních testovacích jízd na sklonku loňského roku jsem měl možnost vyzkoušet provedení „Earth" s menšími sedmnáctipalcovými koly, a to mi přišlo v podobných situacích výrazně komfortnější.

Adrenalin nezažijete v zatáčkách ani na rovině

Přestože jsem už dříve vyvrátil jakékoliv ambice modelu EV3 na sportovní jízdu, v rámci interního testování se elektrický crossover nakrátko projel také na okruhu a už během prvního kola potvrdil, že pro toto prostředí nebyl stvořen. Řízení působí poměrně uměle a postrádá jakoukoliv zpětnou vazbu do volantu, v zatáčkách se potýká s výraznou nedotáčivostí a zrychlení je na elektromobil vcelku podprůměrné.

Všechen výkon je posílán na přední nápravu, takže za účelem ochrany předních pneumatik Kia nenechává kola protáčet. Akcelerace tak působí velmi plynule a na stovku se dostanete za rovných osm sekund (respektive 7,7 v případě, že zvolíte verzi s menší baterií). To není nic, co by člověk při pohledu na tento vůz neočekával, ale drobným zklamáním pro mne byl často propagovaný dojezd, který by měl dle tabulek v tomto provedení překročit hranici 600 kilometrů.

Už po převzetí testovací EV3 s baterií nabitou na 100 procent mi palubní počítač vypočítal, že mohu počítat s necelými 500 kilometry. Prvních několik dnů jsem se pohyboval výhradně po městě s občasným výpadem na okresní silnici a musím říct, že jsem se opravdu snažil dosáhnout předpokládaného čísla, ale nakonec to vyšlo na zhruba 410 kilometrů. Zbytek testování, kdy jsem začal využívat také dálnice, se dojezd ještě o pár desítek kilometrů snížil.

Je však potřeba dodat, že venkovní podmínky provozu elektromobilu zrovna nepřály – denní teploty se pohybovaly kolem devíti stupňů a čas od času také zapršelo. Je tedy velmi pravděpodobné, že v teplejším počasí si Kia povede lépe. Jakmile vám na cestě začne docházet šťáva v baterii a začnete vyhledávat rychlonabíjecí stanice, bohatě vám postačí ty s nabíjecím výkonem 150 kW.

Na rozdíl od větších sourozenců totiž Kia EV3 disponuje pouze 400V architekturou, takže maximální výkon činí 135 kW. Z 20 na 80 procent jsem byl schopen nabít za nějakých 31 minut, takže zatímco podle tabulek by se měl dojezd za 10 minut na rychlonabíječce prodloužit přibližně o 175 kilometrů, v praxi to je asi 120 kilometrů.

Oproti konkurenci lehce zaostává

Nakonec zbývá zjistit, jak si české zastoupení automobilky poradilo s cenotvorbou. Model EV3 přichází na náš trh se dvěma velikostmi baterie a ve třech výbavách. Základní provedení „Air“ vyjde na 899 980 korun, respektive na 1 024 980 korun ve verzi Long Range. Tam už můžete počítat s poměrně bohatou výbavou, včetně zmíněných tří obrazovek, Full-LED světlometů s automatickým přepínáním dálkových světlometů, dvouzónové klimatizace, parkovacích senzorů, adaptivního tempomatu či bezklíčkového přístupu do vozu.

Za prostřední výbavu „Earth“ zaplatíte 969 980, respektive 1 094 980 korun a oproti levnější alternativě nabízí tepelné čerpadlo, vyhřívaná přední sedadla a volant nebo třeba bezdrátovou nabíječku telefonu. Testovaná verze „GT-line“ byla obtěžkána částkou 1 249 980 korun a nemožností vybrat si velikost baterie – standardně přichází ve verzi s prodlouženým dojezdem.

Za největší výhody tohoto provedení lze považovat prémiová (a vpředu elektricky nastavitelná) sedadla s čalouněním z umělé kůže, 19palcová kola se sportovním designem, agresivněji tvarovaný přední i zadní nárazník, prémiový audiosystém či zadní full-LED světlomety. Podrobné informace o jednotlivých výbavách najdete zde.

Naneštěstí pro novinku ji v tomto ohledu téměř veškerá konkurence předčila. Model Elroq i ID.3 od Volkswagenu začínají na 799 000 korunách a pokud bychom zůstali u prvního jmenovaného, škodovka ve verzi Selection 85 s větší baterií a velmi slušnou výbavou vyjde na 1 032 000 korun. Pro srovnání konkurentů vás odkážeme na náš porovnávač.

MOŽNÁ JSTE PŘEHLÉDLI: Řidička přišla s neskutečnou výmluvou. Její riskantní jízdu na Mladoboleslavsku zachytila kamera

Playing on
Načteno: 0%
0:00
Stav: 0%
0:00
Stav: 0%
Aktuální čas 0:00
/
Doba trvání 0:00
Zbývající čas -0:00
 

Tagy:
hobby rodina silnice elektromobil Kia automobilový průmysl crossover interiér klimatizace volný čas věda a technika Eartha produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství technologie a inženýrství Kia EV3